Gjest Amona Skrevet 3. august 2004 #1 Skrevet 3. august 2004 Hun har problemer med å holde seg tørr. Det går nesten ikke en dag uten at hun tisser i buksa, og slik har det vært siden hun sluttet med bleier. Vi har hele tiden trodd at dette kom til å bedre seg etterhvert, og i enkelte perioder kan det gå bra mange dager i strekk for så å bli værre igjen en lengre periode. Nå i sommer har det imidlertid vært mer tissing i trusa enn noen gang tidligere og vi føler at det ikke kan fortsette slik. Snart er det jo skolestart også. Noen som har erfaringer og tips å gi oss angående et slikt problem?
dreamy Skrevet 3. august 2004 #2 Skrevet 3. august 2004 Hvis det gjelder om natten også så er hun sengevæter og da vet jeg at legen har forskjellige behandlinger du kan forsøke. Det hjelper ikke å bli sint på henne. Jeg kjenner til ett barn som både var sengevæter og tisset i trusen om dagen. Det barnet var veldig redd av seg.. Men noen barn er så aktive at de "glemmer" at de skal på do også Det er jammen ikke enkelt når de skal begynne på skolen og har det problemet, kanskje hun slutter med det av seg selv når hun ser at de andre barna ikke gjør det? Har ikke noe bedre råd enn dette, dessverre..
kkristin Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 Kanskje det kan være en psykologisk årsak? Det pleier ofte være det. Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket både med psykolog og lege.
Gjest Poirot Skrevet 3. august 2004 #4 Skrevet 3. august 2004 Når jeg var liten hadde jeg det så gøy at jeg aldri tok meg tid til å gå på do. Og når man da begynte å le, så kom det i trusa.... Hva med å innføre fast dorutine en gang i timen/annen hver time?
Lala Skrevet 3. august 2004 #6 Skrevet 3. august 2004 Hvis det gjelder om natten også så er hun sengevæter og da vet jeg at legen har forskjellige behandlinger du kan forsøke. Finnes blant annet en nesespray som skal tas ved sengetid. Uheligvis har den ikke vært den helt store suksessen er i gården. Men barnet ditt må nok til mange tester osv hos legen og psykolog, før de begynner med slike tiltak. Først kan du jo prøve "stjerne i boka"-trikset. For hver dag hun ikke tisser på seg får hun et klistremerke i en bok. Når hun har fått et visst antall klistremerker på rad vil hun få en liten ting hun ønsker seg, osv. Vi prøvde det, men junior klarte det ikke og han ble bare mer nedbrutt når han hadde en bok som beviste det. Han klarte ikke to netter en gang, så da var det lite vits. Da fikk vi bare bekreftet at det ikke var viljen hans det stod på heller. (Han får ikke drikke etter kl 18 (legger seg rundt 20) og må tisse før han la seg. )
Gjest Oppgitt Skrevet 3. august 2004 #7 Skrevet 3. august 2004 Kjøp bleier til henne' date=' det hjelper![/quote'] For noe tull, man setter da ikke bleie på en 6 åring!!! Ingen barn skal ha bleie på seg i den alderen.
dreamy Skrevet 3. august 2004 #8 Skrevet 3. august 2004 Kjøp bleier til henne' date=' det hjelper![/quote'] Bleier på en 6-åring. Det dummeste jeg har hørt :o Stakkars unge isåfall
Gjest Renate 2 Skrevet 3. august 2004 #9 Skrevet 3. august 2004 For noe tull' date=' man setter da ikke bleie på en 6 åring!!! Ingen barn skal ha bleie på seg i den alderen. [/quote'] Javel. Da vil jeg gjerne ha svar på følgende: - Når ble det innført aldersgrense på bruk av bleier? Minner om at dette er et lovlig solgt hjelpemiddel for problemer i forbindelse med urin og avføringslekkasjer. - Hva med barn som er sengevætere, skal de ikke bruke bleier heller bare fordi de har fyldt 6 år?
Thomasine Skrevet 3. august 2004 #10 Skrevet 3. august 2004 Alt dette har vi vært gjennom her på KG for ikke så lenge siden... Her kommer det på om barnet ikke "gidder" ta seg tid til toalettbesøk - slik som min sønn gjorde... :-? eller om det er noe fysiologisk inne i bildet! Dessuten funker noe for noen barn - mens det er helt feil for andre. La oss ikke bli for pedagogiske - min sønn fikk trusler om at jeg skulle kjøpe bleier da han var 6. Det hjalp ikke, men da jeg tilslutt kjøpte bleiene og de var i hus ( har en som kan ta over disse bleiene om en stund... ) skal jeg si deg det var en som benyttet seg av toalettet!! Nå (6,5 år) må jeg stadig minne ham på å ta en tur på do ( ser det tydelig når han begynner med "riverdansing" på gulvet... ), men uhell har han ikke hatt på - ja, jeg husker ikke sist!!!
dreamy Skrevet 3. august 2004 #11 Skrevet 3. august 2004 Jeg har ikke sett denne diskusjonen før I ditt tilfelle var det jo lurt. Hvis ungen ikke har tid til å gå på do så er dette sikkert en kjempelur måte å gjøre det på :-) Men det er jo andre årsaker også og da er vel ikke dette det lureste. F.eks hvis ungen er engstelig av seg, da ville jeg tror at bleier ikke er løsningen. Heller tvert imot.
Gjest Lille_my Skrevet 3. august 2004 #12 Skrevet 3. august 2004 Det kan jo være urinveisinfeksjon da?.... Kanskje lurt å snakke med en lege om dette. Min datter hadde samme problemet. Og det viste seg og være akutt tilfelle av urinveisinfeksjon.. Og noe anndre greier med blæren.. Så lønner seg å sjekke. Bedre å sjekke enn å gå i uvisse om slikt. Lykke til!
Gjest Amona Skrevet 4. august 2004 #13 Skrevet 4. august 2004 Hei og takk for mange svar :-) Jeg føler at vi har forsøkt det meste som nevnes her, uten resultat. Dvs. at hun er sjekket ut for eventuell urinveisinfeksjon og legen har ikke kunne finne noen andre fysiske årsaker til at hun hele tiden tisser på seg. Hun er også tørr om natten, med unntak av noen få uhell som vel de fleste barn har en gang i blandt. Vi har forsøkt med belønning om hun kan holde seg tørr, og har hjulpet henne så godt det går med å ha faste rutiner for å gå på do, men vi kan jo ikke følge en 6 åring rundt hele tiden, så på en måte må hun jo kunne styre dette selv. Vi kjenner ikke til at det skal være noe psykisk som gjør at hun tisser på seg, ingen store endringer har skjedd i livet hennes, og når vi spør sier hun at det ikke har hendt noe spesielt. Som dere skjønner så er det jammen ikke lett å vite hvorfor hun hele tiden tisser på seg, eller hvordan vi skal få en slutt på problemet. Ser at noen nevner bleier her, er i utgangspunktet i mot dette, og ser at en slik løsning også vekker reaksjoner her inne. Tomasine eller andre som har forsøkt en slik løsning med hell, hvordan gikk dere frem og hva sa dere til barnet? Vil gjerne også høre fra de som eventuelt har forsøkt med bleietrusler/bruk som har negative erfaringer rundt dette.
Gjest leile Skrevet 4. august 2004 #14 Skrevet 4. august 2004 Kjøp inn bleier du... for enten så skjerper hun seg og slutter å tisse på seg når hun ser disse, eller så klarer hun rett og slett ikke å holde seg tørr, og da har hun virkelig et fysisk behov for å bruke bleier.
Thomasine Skrevet 4. august 2004 #15 Skrevet 4. august 2004 Som jeg skrev brukte vi først bleier som en trussel, men da det fortsatte kjøpte jeg endelig inn bleiene! :o Det virket som om han da skjønte at jeg kom til å sette de på ham, og det er ikke kult å ha på bleier i den alderen!! :-? :oops: Etter det gikk han på do, ja vi måtte mase litt, men han gikk tilslutt - han husket vel på bleiene som lå/ligger i skapet...
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2004 #16 Skrevet 5. august 2004 Etter det gikk han på do' date=' ja vi måtte mase litt, men han gikk tilslutt - han husket vel på bleiene som lå/ligger i skapet... [/quote'] Stakkars liten, tenk å bli truet med å måtte gå med bleier i den alderen :-(
Polly Ester Skrevet 5. august 2004 #17 Skrevet 5. august 2004 Jeg syns det er å ydmyke et barn på det groveste å ta på de bleie etter at de har sluttet med det. Vet det ikke er lett når de tisser på seg og det ser ut til at det ikke finnes noen andre ting som virker, men jeg mener at det må finnes andre metoder enn å ta på de bleier som forteller barnet at foreldrene ser ned på h*n...
Gjest Renate 2 Skrevet 5. august 2004 #18 Skrevet 5. august 2004 Jeg syns det er å ydmyke et barn på det groveste å ta på de bleie etter at de har sluttet med det. Vet det ikke er lett når de tisser på seg og det ser ut til at det ikke finnes noen andre ting som virker, men jeg mener at det må finnes andre metoder enn å ta på de bleier som forteller barnet at foreldrene ser ned på h*n... Fortelle barnet at foreldrene ser ned på på h*n? Ærlig talt..... hva med voksne mennesker som har urinlekkasjer og må bruke bleier, ser du ned på disse? Eller en bestemor på pleiehjemmet som ikke klarer å holde seg tørr lenger, mener du virkelig at pleierne der ser ned på henne fordi de har satt på henne bleie når hun tisser seg ut? Javel. Da vil jeg gjerne ha svar på følgende: - Når ble det innført aldersgrense på bruk av bleier? Minner om at dette er et lovlig solgt hjelpemiddel for problemer i forbindelse med urin og avføringslekkasjer. - Hva med barn som er sengevætere, skal de ikke bruke bleier heller bare fordi de har fyldt 6 år? Vil gjerne at noen av dere som er så motstandere av bleiebruk svarer på dette.
Polly Ester Skrevet 5. august 2004 #19 Skrevet 5. august 2004 Fortelle barnet at foreldrene ser ned på på h*n? Ærlig talt..... hva med voksne mennesker som har urinlekkasjer og må bruke bleier, ser du ned på disse? Eller en bestemor på pleiehjemmet som ikke klarer å holde seg tørr lenger, mener du virkelig at pleierne der ser ned på henne fordi de har satt på henne bleie når hun tisser seg ut? Voksne som har urinlekkasjer er da noe helt annet! Og gamle... Hvordan kan du stille disse opp mot et barn som får på seg en bleie? En voksen med urinlekkasje forstår selv at h*n trenger det - og velger selv å bruke bleie... Gamle mennsker vil vel også forstå det... Men - et barn vil bare bli skamfull og føle seg mindreverdig ved å bli tatt på en bleie...
Gjest Renate 2 Skrevet 5. august 2004 #20 Skrevet 5. august 2004 Voksne som har urinlekkasjer er da noe helt annet! Og gamle... Hvordan kan du stille disse opp mot et barn som får på seg en bleie? Er det? Hvorfor det? Har man fysiske problemer som gjør at man ikke kan hold epå urin og avføring, så spiller det vel ingen rolle om man er 6 - 50 - 80 år gammel? Man har behov for et hjelpemiddel som bleier uansett hvor gammel man er om man har et slikt problem. En voksen med urinlekkasje forstår selv at h*n trenger det - og velger selv å bruke bleie... Gamle mennsker vil vel også forstå det... Ok, så fordi barnet ikke forstår at de trenger et hjelpemiddel, så skal de ikke bruke det? Et barn som ikke vil pusse tennene og som ikke forstår at tennene vil råtne hvis de ikke pusses, bør da altså få slippe tannpussen siden h*n ikke forstår? Er det ikke i slike situasjoner vi som voksne må avgjørelser for barnet selv om de ikke er populære?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå