Gå til innhold

6åring som maser om mat hele tiden. Blir sliten av å si nei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente 6 år maser fra hun våkner til hun legger seg etter mat. Maser før middag er ferdig og er i grunn sulten hele tiden virker det som. Om vi avtaler en dessert på lørdag som en kule is så maser hun om mer før vi har begynt å spise. Har nå endt med at de får penger 30kr til å handle lørdagsgodteriet og brus. Mer har vi ikke utenom mat frukt og grønt. Hun får tilbud om det utenom mat når hun maser men vil ikke ha det.

Det skaper mye frustrasjon og krangel dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: 02cc0...91b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jenta sulten så gi henne mat!

Anonymous poster hash: 7f219...dca
  • Liker 12
Skrevet

Kanskje hun rett og slett er sulten.....

Anonymous poster hash: 709e3...8a5
  • Liker 7
Gjest Haaploes
Skrevet

Maser hun etter mat, eller etter godteri? For det er to forskjellige ting.

Helt greit at ungene ikke får godis utenom lørdag, spør du meg. Jeg ser heller ikke noe poeng i å ha slikt liggende. Delvis fordi jeg lider av en skikkelig elendig selvdisiplin og er en ordentlig godtenisse. Dersom det er slik at hun faktisk er sulten, så ville jeg tatt en tur til fastlege. Vet at det finnes minst én diagnose som gjør at man rett og slett ikke har metthetsfølelse, og i ekstreme tilfeller har familier vært nødt til å putte hengelås på kjøle- og kjøkkenskap for at barn ikke skal spise seg ihjel.

Det forutsetter selvfølgelig at hun får normale mengder mat ved eksisterende måltider.

Skrevet

Er jenta sulten så gi henne mat!

Hun får nok! Spiser masse til alle måltider.

Hun veier 36kg... Kan ikke gi etter da.

Ts

Skrevet

Maser hun etter mat, eller etter godteri? For det er to forskjellige ting.

Helt greit at ungene ikke får godis utenom lørdag, spør du meg. Jeg ser heller ikke noe poeng i å ha slikt liggende. Delvis fordi jeg lider av en skikkelig elendig selvdisiplin og er en ordentlig godtenisse. Dersom det er slik at hun faktisk er sulten, så ville jeg tatt en tur til fastlege. Vet at det finnes minst én diagnose som gjør at man rett og slett ikke har metthetsfølelse, og i ekstreme tilfeller har familier vært nødt til å putte hengelås på kjøle- og kjøkkenskap for at barn ikke skal spise seg ihjel.

Det forutsetter selvfølgelig at hun får normale mengder mat ved eksisterende måltider.

Vi har vært hos barnelege

Skrevet

36 kg hørtes veldig mye ut!

Anonymous poster hash: 56b30...da1

• Liker 5
Skrevet

Stebroren min hadde en sykdom som gjorde at han ikke hadde metthetsfølelse. Mora måtte styre porsjonene og si at når var det nok om han skulle til å lasse oppå mere mat. Kanskje du skal ta henne til lege?

- Jente 21

Anonymous poster hash: 69605...eee
  • Liker 4
Gjest Haaploes
Skrevet

Vi har vært hos barnelege

Hva sa legen, da? Det er jo også interessant.

Skrevet (endret)

Ta kontakt med helsesøster!!

Få råd.

Sultne barn må få mat på rette måten.

Kanskje hyppigere måltider med mere proteiner....bare for å ta et eksempel.

Å krangle om mat med et barn er som å forhåndsbestille et fremtidig dårlig selvbilde...

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Skrevet

36 kg hørtes veldig mye ut!

Anonymous poster hash: 56b30...da1

Ja det er det. Har kjempet mot dette i 6år. Alltid sulten. Og det er ikke godteri utenom lørdag og litt ekstra i jula. Vann til mat etc. Vi er normslvektige (undervektige) resten her og..

Har vært til barnelege med det. Finner ikke noe. Vekten har stått stille det siste året nå. Men det er en kamp uten Like.

Hun er 128cm høy.

Skrevet

Hva slags kosthold har dere hjemme da?

Anonymous poster hash: 3ea4e...af0

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med helsesøster!!

Få råd.

Sultne barn må få mat på rette måten.

Kanskje hyppigere måltider med mere proteiner....bare for å ta et eksempel.

Å krangle om mat med et barn er som å forhåndsbestille et fremtidig dårlig selvbilde...

Ja det har vi gjort. Flere ganger. Kostråd vi fikk var jo slik vi spiste da. Har derfor vært mer lavkarbo siste året enn det allerede var fra før.

Skrevet

Ja det har vi gjort. Flere ganger. Kostråd vi fikk var jo slik vi spiste da. Har derfor vært mer lavkarbo siste året enn det allerede var fra før.

Lavkarbo? Kanskje du har svaret der.

Anonymous poster hash: 6ed0d...771

• Liker 5
Skrevet

Hva slags kosthold har dere hjemme da?

Anonymous poster hash: 3ea4e...af0

Mye egg fisk og kylling. Hjemmebakt speltbrød. Mye grønnsaker. Mye vann.

• Liker 1
Skrevet

Min bror har heller ikke metthetsfølelse, han spiser og spiser hele tiden, og maser konstant etter mat. Han er 9 år, og overvektig. Foreldrene mine må si at han får ikke mer, og det er jo sårt siden han sier at han er sulten.. Legene finner ingen sykdom eller noe galt med han.. Så mor og far må hele tiden følge med, og ta maten bort når han har spist en normal mengde. Vi spiser sunn mat med masse næringsstoffer, protein og umettet fett, men det hjelper ikke.

Anonymous poster hash: dbd1d...a93
Skrevet

Å spise mer lavkarbo hjelper jo ikke, enten spiser man kun lavkarbo eller ikke. Den økte mengde fet kan slå veldig uheldig ut hvis man bare spiser det nå og da.

• Liker 5
Skrevet

Lavkarbo? Kanskje du har svaret der.

Anonymous poster hash: 6ed0d...771

Det sies at barn ikke skal gå på lavkarbo..

Humøret blir deretter også.

Har en gutt på 11år som ikke kan spise lavkarbo. Fikk beskjed at jeg kunne gi de ulikt da verden er urettferdig.

Men blir jo bare mer frustrert av den krangelen også. Må splitte opp ungene for å klare det. Hvem velger jeg da?

Han på 11år er i kategori undervektig.

Har tenkt tanken på ADHD her. Mulig hun vil spise for å få kortvarig ro i kroppen.

Hun skal alltid ha oppmerksomhet også, ikke at det er et problem så ikke misforstå, men hun lager litt kaos rundt seg. Storebror var mer medgjørlig.

I dag har hun spilt et speltrundstykke til frokost. Bacon og egg til lunch. To speltlomper. Litt frukt og to striper kvikk lunch. En halv liter brus.

Kyllinglår til middag med grønnsaker.

(Ikke spist enda)

Ts

• Liker 1
Skrevet

Å spise mer lavkarbo hjelper jo ikke, enten spiser man kun lavkarbo eller ikke. Den økte mengde fet kan slå veldig uheldig ut hvis man bare spiser det nå og da.

Har ikke økt mengden fett, kun kuttet ut mer av karbohydratene. Poteter er blitt til brokkoli etc.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært borti 4 åringer som spiser mer enn det du sier hun har spist i dag. Som 6 åring kunne jeg fint spise et helt brød etter skolen med pålegg. Nå er jeg naturlig slank og har alltid vært det da. Jeg kan også spise hva jeg vil egentlig. Men jeg syns ikke det var veldig mye mat datteren din har spist i dag. Hun er kanskje overvektig, men skal jo ikke gå sulten uansett da.

Jeg ville tatt en ny tur til legen, men skrevet en dagbok frem til legetimen. Hva barnet spiser og hvor mye også dokumentere klokkeslett og klokkeslett når hun ber om mat og hva hun eventuelt spiser da. Hvis du vet, så ville jeg også skrevet hvordan det er med avføring.

Anonymous poster hash: 91840...fa7
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...