Gå til innhold

Lyg og Lygenytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gubben satte seg i sofaen, trett.

Jentene sov, la hodet i fanget hans.

Er du ferdig med hun drosjedama, nå?

Hun er forsvunnet, eller han, det er egentlig en mann i dameklær. Det ble jo bare komikk av hele drosjedama. Alle har trodd at det var en dame, men da vi skullefylle ut noen papirer for henne, måtte hun, em han opp med leg og rette navnet. Da fikk vi oss en god latter, etterpå.

Anonymous poster hash: 620a9...689

Skrevet

Nå hørte du hvilke regler som gjelder for Stine når hun er her. Vær snill og ikke gjør avtaler med henne om at hun kan vaære med gutter. Dette får hun klarere med meg når hun er her hos oss.

Det er greit, sjef. Er du sulten?

Ja, på sengekos, svarte Gubben. Hånden hans begynte å vandre, vi lekte oss inn på soverommet.

Skrevet

Gubben gikk i dusjen.

Fant noe lasagne i frysen og satte i ovnen, så fikk vi noe varm middag sent på kvelden.

Skrevet

Vi satt begge oppe og ventet på at Stine skulle komme hjem. Alt hadde gått fint, sa hun og ville legge seg. Hun fikk selv reie opp på ekstrarommet.

Gubben gikk i seng, men kom inn igjen med Elise på armen, noe var galt.

Skrevet

Jentungen var pjusk.

Gubben var nesten sovnet da han hørte ukjente lyder fra barnesenga.

Da han stod opp og kikket oppi senga, lå Elise skvist inni sprinkelbeskyttelsen, Thinea hadde vridd seg og lå nesten på tverra og hadde dermed fortrengt sin søster.

Stakkeren var helt rød i toppen, pustet hun godt nok? Måtte vi finne frem oksygenet igjen? Ringe ambulanse?

Skrevet

Slapp av, sa Gubben, og satte seg i sofaen.

Kledde av henne nattpysjamasen og fiste frem lyserøde fine føtter. Vi studerte tånegler, fingernegler, observerte pust, så på arret hennes og kontrollerte at platen i munnen satt den den skulle. Ingen antydning til blå negler, pusten gikk regelmessig og greit, hun var bar blitt skvist av sin noe større og noe tyngre søster.

Holdt godt munn om at dette ikke hadde skjedd dersom vi hadde klart å få grindseng nummer to, ut av ko toret og inn på soverommet.

Betraktet Gubben i boxeren, han begynte å bli tykk. Altfor mye kontormat, Keikolina har vel vært for kjapp med å løpe og hente take away mat til han, men det gikk ikke an å si høyt.

Skrevet

Fant frem et babynest, litt trangt men la Elise i det og mellom oss i sengen, for å ha kontroll på henne gjennom resten av natten.

Satte mobilen på alarm med 90 minutters mellomrom og la den under puten.

Alt gikk bra, eneste problem - morgentretthet!

Skrevet

Thinea rhar funnet seg en måte å bevege seg rundt i sengen. Ikke tale om at Elise kan ligge i samme seng som henne lengre.

Stine foreslo for Gubben at de sammen shulle få senga ut av kontoret. Merkelig nok klarte de det, ved å snu den på siden og lirke den ut og videre inn på soverommet, problemet løst.

Kunne du date en same? Spurte Stine etterpå.

Nei, fikk hun kontant tilbake.

Hvorfor ikke? Stine så spørrende og forundret ut.

Fordi jeg er gift med din far. En kvinne, og en mann om gangen.

Skrevet

Kan du lage middag, i dag?

Det er poteter og gulrøtter i kjøleskapet.

Men hva skal vi ha til, da?

Nei, si det du. Du får prate med fryseboksen og se hva den har å tilby som kan friste. Ligger her i sakkosekken så lenge, vi. Elisa var fortsatt sutrete, Thinea drev med gym i lekegrinda.

Skrevet

Stine satt på kontoret med skolearbeid. Da Gubben begynte å bråke på mannfolkvis på kjøkkenet, vekket han hennes interrese.

Pappa, svar meg på hvorfor han måtte komme opp i døren, igår, det ville mamma aldri krevd.

Vel, sa Gubben, fordi jeg ønsket å se hvilken gutt dette er og fordi jeg ønsker å se og kjenne om de som skal ut og kjøre på min eldste datter lukter av alkohol.

Og hadde han luktet eller ikke blitt godtatt, av deg, da liksom, hva da?

Da hadde du ganske enkelt ikke fått gå ut. Alternativt hadde dere blitt kjørt og hentet av meg, mens bilen hans stod parkert her.

Pappa!

Husk du bad om et ærlig svar, og det har du nå fått.

Stine snudde seg, og gikk mot kontoret.

Vær så snill og ikke smell døren, du har søsken her.

Skrevet

For sent, døren smalt igjen.

Skrevet

Noen kqn fortelle at sogneprestens kontor er sprengt i luften. Noen lurer på om det er djevelen som står bak, men vi sier oss enige med den som mener at det er satan i gaten som står bak.

Burde ikke KG ha en heisetråd for kurriosa?

Skrevet

Middagen ble ferdig, men den var dårlig pga dårlige poteter.

Elise skulle egentlig fått litt knuste poteter, men det der var ikke noe å servere henne. I morgen går vi over til grøt.

Mens vi satt og spiste ramlet det ut av Stine sin munn, at farmor hadde fått Thinea til å spise to hele skjeer av maten hun får i sonden.

Var farmor med dere i går da?

Ja, hun skulle hjelpe mamma, men hun satt nesten hele tiden med tvillingene for pappa var opptatt med å skru.

Akkurat, av stebarn, barn og fulle folk får man høre sannheten.

Skrevet

Skal ikke Thinea snart bli introdusert for flasken, igjen? Spurte Gubben.

Vi kan jo ikke gi henne kvelningsfornemmelser, slik som da de intuberte henne og koblet henne opp på respiratoren. Men det er jo rart at hun kan huske dette og ha så store traumer om det der.

Farmor lurte skjeer inn fra siden, så hun ikke så noe til at det kom noe, kom det fra Stine.

Vi kan prøve med grøt i morgen.

Ja, i morgen, du da blir jeg sen igjen, sa Gubben.

Kan du handle med deg grøt og bleier dersom vi ikke går ut?

Nja, kom det fra Gubben. Var klar over at han ikke likte handle babyting, de i kassen så på han, og lurte på hva han gamle gubben skulle med bleier og MME.

En bivirkning av å bli far i voksen alder.

Kan jentene kjøre pulk i påsken? Gubben spurten mest seg selv,,og ventet at svaret skulle komme dettenede ned fra taklampen.

Skrevet

Dørklokken klipret. Stine ville gå, men Gubben stoppet henne.

La husets vaktmester ta seg av dette.

Utenfor stod naboen og lurte på hvordan radiatoren skulle åpnes når hjulet satt fast. Sa hun fikk finne nicket til Petter og be om hjelp der eller i hus, hage og hobbyforumet på KG.

Ringer heller Petter i morgen, jeg, sa naboen og gikk, lettere surnmulende.

Neste forstyrrelse i middagen var Gubben sin mobil. I det han svarte hørte vi bare snøvlete kjefting, og Gubben som gikk i dek i g på kontoret.

Hvrofor får pappa bare sånne idiotiske folk på telefonen, og får aldri fred? Stine hadde en sur dag i dag, best å ligge lavt i terrenget.

Skrevet

Dette var en helt ny klient, Winza het hun, det hørtes langt gjennom telefonen. Hun var godt irritert for noe rydde greier.

Gubben kom ut i gjen.

Slipp ikke ut kontormusen, den får du ha kontroll på at oppholder seg på kontoret, når du først har drasset henne med deg hjem i sekken sammen med alle papirene. Fint om du besørger å ta hele kontormusen og evt. Familien hennes med deg tilbake i morgen tidlig.

Hva var det der i telefonen?

Det var en som var rasende fordi de nå har ryddet i heisvaieren tre ganger i flere av blokkene uten å skifte vaieren ut. Fyren mente at etter tre ryddinger så fikk de komme med ny vaier, fordi tråden vaierne er satt sammen av ryker etter tre gangers arbeid.

Ja, det var noen som hadde sagt at å ringe hit var det mest fornuftige han kunne gjøre når ingen andre ville høre på han.

Men, nei, det der gidder ikke jeg å engasjere meg i, forresten pengene er kommet inn, kan vi ikke være så snill å finne et snnet sted å bo?

Da våknet Stine til liv; har vi måttet flytte til et rekkehus fordi du pappa skal kjøpe et hus dere skal bo i? Du har ikke vært grei mot oss altså. Nå reiser ejg hjem til mamma, altså.

Skrevet

Så ringte telefonen til Gubben på nytt.

Han så oppgitt ut.

Gikk ut, for å svare.

Stine, du er gsmmel ok til å bestemme selv, hvor du vil være, men nå har du avtalt med din mor at du skal være her til i morgen, og da er det min mening at du bør holde fast ved den avgjørelsen. Du kan ikke i fremtiden i arbeidslivet og når du stifter familie bare stikke av når du møter noe som ikke passer deg. Du må tåle å stå i vanskelige situasjoner.

Og mellom oss, jeg er ikke i terresert i å flytte, dette er noe din far er helt giret på. Det er ikke godt nok for en mann i hans stilling å bo i blokk.

Ok, sa Stine og gikk på ekstrarommet. Begynte åforberede jentene på legge dem. Hvem skulle i hvilken seng? Så enkelt folk med bare ettbarn hadde det.

Gikk på kjøkkenet og skrev på tavlen med store bokstaver:

Sett igjen jentenes vogn hjemme før du kjører på jobb.

Nei, det der ville han ikke se,

fant mobilen og sente en sms, med samme budskap.

Skrevet

Salvesen er med i Ano, visste du det? Gubben hadde kommet umerkelig inn igjen.

Det var den fengselsfuglen. Nå tror jeg f.jeg skrur av hele mobilen, det er bare f. Skap i hele verden. Nei, bytter snart jobb.

Å har du søkt på noe, eller har du noen tilbud?

Det der er bare snakk om å bruke sine kontakter.

Går og snakker med navnesøster, må ha litt innputt, fra verden ute for disse veggene. Skal gi deg innputt, senere i kveld, svarte Gubben. Strakte tunge til svsr til han.

Skrevet

Unnskyld, men vi har vært innendørs alle mann i hele dag, og personslitasjen er stor på det psykiske plan, men det er vitterligens morsdag i dag.

Lørdagsblomstene kom du med, i går, men kake og noget attåt det er et savn.

Det er ikke glemt, men tenkte å forskyve det til i morgen kveld, for å ha kosen for oss selv, om det er ok?

Hvorfor har du ikke sagt noe, da?

Har glemt det, er så trøtt av den mobilen og den dørklokken som kimer i tide og utide, helvette.

Det er ikke særlig sofistikert å banne når du skal oppdra barn! Prøv da, å legge det språkbruket av deg, please?

Skrevet

Begynte å lage til alt søppelet.

God unnskyldning for å komme ut i litt frisk luft, og muligens treffe på noen fornuftige mennesker å slå av en prat med.

Vanligvis gikk alt i samme posen, men for å få en litt lengre søppeltur, ble papiret sortert bort fra restavfallet.

På med all verdens klær. Kunne bare tatt pelsen, men da oser det penger og folk holder mer avstand. Nei, den pelsen blir ikke mye brukt. Gubben kunne spart seg de pengene til oe mer fornuftig og etisk fornuftig.

Stine lurte på om vi hadde kranglet, nei, det hadde vi ikke, det er søpla som skal ut! God natt, sa hun og lukket døren.

Trykket på heisen, den detter ikke ned i dag, det får den vente med til oen andre og tyngre ryker heistråden.må da være en sikkerhetstråd på en heis, vel?

Først restavfallet og så videre til papirgjenvinningen.

Der stod en lyshåret dame og plukket papir delvis frosset fast i snøen i bakken.

La det bare ligge til snøen går. Å hei, sa damen, det er du med tvillingene? Ja? Jessica, sa bun og strakte hånden frem og vi pressanterte oss selv for hverandre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...