Gå til innhold

Mannen har gått opp mye i vekt, blir fortvila...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har gått opp 30 kilo på et år og jeg er fortvila. Både han og jeg er i 30-årene, røyker ikke, er friske.

Mannen min har jobbet veldig mye det siste året, har spist dårlig og nesten ikke trent. Nå har han altså gått opp 30 kilo (han har fortalt meg antall kilo). Jeg kjenner ham nesten ikke igjen rent fysisk. Han har brukt mange tusen kroner på nye klær i større størrelse. Han spiser i utgangspunktet sunt, men spiser svært store porsjoner og store mengder karbohydrater. Han er veldig svak for raske karbohydrater, sjokolade, godteri og potetgull. I tillegg til øl og vin.

Vi har snakket om dette uttallige ganger og han er innstilt på å endre på livsstilen sin. Likevel skjer det ikke så mye. Han har så vidt begynt å trene igjen, men tar dårlige valg når det kommer til mat.

Selv er jeg slank og prøver å spise sunt mesteparten av tiden, og jeg tillater meg å spise godteri og sjokolade nå og da. Men jeg går ikke opp i vekt.

Vet ikke lenger hva jeg kan gjøre. Prøver å være oppmuntrende og støttende. Men jeg føler meg fortvila, sint og irritert. Vil gjerne at han skal leve så lenge som mulig og ikke pådra seg livsstilssykdommer. Jeg synes heller ikke er så veldig tiltrekkende med alle de ekstra kiloene og det går litt utover sexlivet ... :(

Anonymous poster hash: a039c...dd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjipt ut! Har gått ned i vekt selv, og det er ærlig talt ikke særlig krevende. Spiste fortsatt god mat, men telte kalorier slik at jeg begrenset porsjonene, og heller spiste en kalorifattig og kjedelig frokost/lunsj slik at jeg kunne spise noe godt til middag! Be han snakke med legen sin eller en ernæringsfysiolog så han kan få riktig hjelp og råd :)

Anonymous poster hash: 0d625...71d

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Om han er innstilt på en endring så burde du overta alt av matinnkjøp.

På den måten så vil det aldri være annet enn sunn mat og snacks i huset. Sjokoalde, potetgull, brus og øl bannlyses inntil videre.

Begynn å lage middag sammen og få han til å lage en sunn og næringsrik lunsj på kvelden som er klar til han drar på jobb om morgenen.

For å stille evt søtsug så er det fantastisk godt med søt honningmelon, gresk yoghurt med litt kanel på. Masse sødme, nesten ingen kalorier og metter godt :)

Finn inspirasjon på matblogger til sunn og alternativ helgekos etc og dra og tren sammen 3 ganger i uka og få inn helgeturer og andre aktiviteter. Få han til å interessere seg i god mat. Mange blir stresset når de tror at de må på diett og leve på fisk og brokkoli. Med rett mat kan dere spise burger og lasagna til middag på en mandag. Man må bare endre litt på noen få ingredienser.

Jeg finner f.eks masse inspirasjon på lavkarbogjortenkelt.net.

Endret av Runforit
  • Liker 1
Gjest daisydaisy
Skrevet
  • Lag mindre mat, slik at det blir mindre mat å spise av. Ikke så lite at dere like så godt kunne spist lort til middag, men nok til å fylle et vanlig fat. Jeg pleier noen ganger å spise fra mindre tallerken, og det hjelper.
  • Prøv å overtale ham til å ha en såkalt "cheat day" én-to ganger i uka.
  • Vær aktiv med ham. Tren sammen, gå tur, ha masse sex og få ham til å gjøre all jobben.
  • Lag sunnere mat, og lag større mengder salat av frukt og grønnsaker til middagen enn potet, pasta o.l.
  • Liker 1
Skrevet

Slik er det med kjæresten min også :) Han hadde relativt fin kroppsbygning når vi møttes for straks 2 år siden, men så har det bare gått nedover(oppover). Jeg har vært ganske dårlig, så jeg tar delvis skyld i det, men til slutt så jeg at han virkelig hadde blitt stor. Jeg var snill og kjøpte en tiger of sweeden bukse til han for en god stund siden, og når jeg da en dag synes han hadde blitt litt vel stor, sa jeg rett ut; "Nå har du blitt feit. Passer du tiger buksa di nå?"

Jeg måtte sette hardt mot hardt, da jeg har prøvd å hinte, men han har ikke forstått. Og det hjalp :) Han spiser ikke like mye dritt, har også begynt å jogge/gå tur med hundene hver dag! Nå vet jeg ikke hva slags forhold dere har, men jeg måtte rett og slett være slem for at han skulle innse det, kalle han feit. Er ikke sikkert det funker for dere, det må du nesten se ann selv :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis han ikke selv er motivert for vektnedgang, så tror jeg ikke det nytter med press fra deg. Han må ville det selv.

Anonymous poster hash: 383c9...926
Skrevet

Tusen takk for svar. Her var det mange gode råd!

Vi kjøper vanligvis mat sammen og da kjøper vi sunn mat. Men så kjøper han en god del mat utenom felleshandlingen. Her om dagen fikk han lyst på noe godt. Så gikk han ned på butikken og kjøpte en pose Laban, en dobbel pakke sjokolademousse og en pakke pitabrød! Heldigvis spiste han "bare" en sjokolademousse og noen Labaner, ikke alt sammen.

Det viktigste er uansett at han selv vil endre situasjonen. Det er bare han som kan gjøre jobben.

Hilsen TS

Skrevet

Hvorfor bryr du deg om han forandrer seg? Kroppen forandrer seg jo eldre vi blir, kan ikke forlange at en mann skl være ripped og i toppform hele tiden. Kroppspress.

Anonymous poster hash: f9b2f...4d7
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om han forandrer seg? Kroppen forandrer seg jo eldre vi blir, kan ikke forlange at en mann skl være ripped og i toppform hele tiden. Kroppspress.

Anonymous poster hash: f9b2f...4d7

Du tuller. 30 kilo på et år er ikke normalt.

Anonymous poster hash: ce6ac...ffc

• Liker 2
Skrevet

Det virker litt som om han ikke skjønner hva slags mat han spiser. Hva med at dere to tar en time eller to sammen hos en ernæringsfysiolog? Det kan ofte hjelpe å høre det fra noen utenfor, og så kan dere (han) få tips om sunnere måter å kose seg på.

Anonymous poster hash: 49974...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...