AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har nettopp flyttet inn i et hus med en Dovre vedovn, og har noen problemer med denne.. For det første uler den veldig hver gang vi bruker den, selv om det ikke er noe særlig med vind ute. For det andre virker det som det er helt utrolig trekk i den eller noe, for vedkubbene forsvinner veldig raskt. Sammenlignet med vedovnen i huset jeg bodde tidligere synes jeg den varmer meget lite i forhold til hvor mye ved den tar. Det er to dingser på ovnen man kan stille på: en liten skyvespak over døren oppe til høyre, med en slags skala over (streker som er lange til venstre og som blir kortere og kortere mot høyre); og et "hjul" under døren, på skuffen hvor man tar ut asken. Jeg har forsøkt å forandre på begge to, men merker ingen særlig forskjell. Har hørt det er farlig å tette ventilene helt/sette begge innstillingene på minimum, så det har jeg ikke turt... Noen som vet hva ulingen skyldes, og hva de to justeringsmekanismene regulerer? Synes det er rart jeg kan vri på det hjulet uten at det ikke er noen forskjell på flammene i ovnen, og at veden forsvinner på et par minutter uansett hva jeg gjør.. Han jeg leier huset av vet visst like lite om ovnen som meg, så han er ikke til noe hjelp. Anonymous poster hash: d26f1...77c
ransfelt are Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 Det høres ut til å være for god trekk i pipa eller ovnen. Har to forslag å komme med: Ovnen kan være utett slik at den drar inn for mye luft. Da hjelper det ikke å stenge trekken, og man må tette (kitte) ovnen på nytt. Evt kjøpe ny ovn Det kan være for mye trekk i pipa. Har hørt at det kan løses ved å montere et spjeld i bunnen av pipa over askeluka, evt få tak i et røkrør med spjeld og sette inn det mellom ovn og pipe.
Cordelia Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Det er jo uansett huseiers ansvar å fikse hvis det er noe galt. Så han må jo fint sette seg inn i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå