Gå til innhold

Stekte poteter?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Skal ha kylling og ovnsbakte rotgrønnsaker i dag. Vil ha stekte poteter til også, men det er det jo ikke plass til i ovnen?

Kan jeg ha potetene i samme form som de andre rotgrønnsakene?

Eventuelt steke potetene i stekepanne? Finner oppskrifter på det, men ingen sier hvor lenge de skal steke i så fall?

Skrevet

Du kan koke de på forhand. Skjær de opp i skiver og kok (går kjempefort da, holder sikkert med 5 min koking da de ikke trenger å være så myke). Så kan du olje og slenge inn i ovnen.

Ellers tar rå poteter i skiver ca 40 min + - alt ettersom :)

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Du kan koke de på forhand. Skjær de opp i skiver og kok (går kjempefort da, holder sikkert med 5 min koking da de ikke trenger å være så myke). Så kan du olje og slenge inn i ovnen.

Ellers tar rå poteter i skiver ca 40 min + - alt ettersom :)

Tror jeg gjør sånn, bare at jeg steker de i stekepanne. :)

Skrevet

Til neste gang; det går fint å ha potetene i samme form som rotgrønnsakene så lenge det er plass. Bare tenk på steketid. Når jeg ovnssteker potetbåter uten å koke de først, tar det ca 20 min på 200 grader. Så lenge du tilpasser dette etter hvor lang tid rotgrønnsakene tar går det fint :)

Skrevet

Hvis du steker poteter i stekepanne gir det ekstra god smak og stekeskorpe å bruke gåsefett, evt andefett. Begge fås på glass eller boks i velassorterte matbutikker.

Jeg foretrekker å råsteke potetene, dvs ikke forkoke, men det er smak og behag. Om man deler mandelpoteter i båter eller terninger trenger de ikke mer enn et kvarters steketid likevel.

Anonymous poster hash: ddb40...8e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...