Gå til innhold

Hvor mye bør/skal vi by her? - Noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en bolig vi kunne tenke oss å kjøpe. Den er ikke lagt ut for salg enda, og vi har fått en privat visning.

Boligen legges for salg ila en ukes tid tenker jeg, for alt er egentlig i orden. Prospekter er laget, leiligheter er stått skiltet i lengre tid. Men de har bare ikke tatt steget for å annonsere den. Iflg. megler var den planen satt til starten av Januar.

Boligen er lagt ut med en prisantydning til 2.6.. Men taksten ligger på 2.9 - tror jeg.

Vi har vært på privat visning, og likte boligen godt. Vi kan gå opp til 2.5. Men ikke gå helt opp til prisantydning. Men med 2.5 makser vi også budsjettet vårt, og skal innrømme det frister lite, men vi har muligheten.

Så hva ville dere gjort, noen tips?

Kanskje den er lagt ut under takst fordi de vil selge kjapt? Kanskje de legger seg lavt for å presse prisen opp? Hørt noen meglere legger prisen lav for å få flere på visning.

Samtidig så er boligmarkedet labert, og boliger selges fort under prisantydning, så kan bare være det hensynet de tar.

Vil by slik at huseiere kan tenke at nå kan de selge og slippe mer visninger. Men siden den ikke er på markedet helt enda - egentlig, og ingen visninger.. Så vet de jo ikke hva de evt. kan få..

Beklager, dette ble lagt. Men, noen råd?

Anonymous poster hash: 0043a...067
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden den har stått klar for salg en stund, virker det ikke som om de har hast med å få solgt den. Da tror jeg dere har dårlig mulighet for å få den under prisantydning. Jeg tror jeg ville gitt et bud på 2.3 før den blir lagt ut, og så evt makse i en budrunde. Men det virker i utgangspunktet som om denne leiligheten blir for dyr for dere.

Anonymous poster hash: bf273...f0b

Skrevet

Hvis taksten er på 2.9 kan dere glemme det med deres budsjett.

Anonymous poster hash: 1b265...b1d

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville bydd på en leilighet jeg faktisk har råd til.

Anonymous poster hash: 0e1db...f5a

• Liker 1
Skrevet

"Boligmarkedet er labert"? Hvor i alle dager er dette?

Anonymous poster hash: 0e8fc...c0c

• Liker 2
Gjest RompeRusk
Skrevet

Boligmarkedet labert? Jeg vet ikke hvor du bor, men det er ikke tilfelle her ihvertfall.

I mitt boligområde har så og si alle boligene gått for 100-300 000 over prisantydning. Og det er generelt sett typisk for resten av byen også

• Liker 3
Skrevet

Sørlandet står ganske stille og har ikke hatt prisstigning på mange år flere steder.

Skrevet

TS HER..

Vi bor på Sørlandet som noen nevnte over her.. Boligmarkedet her står nokså stille, og lite / ingen prisstigning. Mange boliger går under prisantydning. Budrunder begynner ofte på 80-85% av prisantydning, og blir kanskje solgt for 90-95% av prisantydning.

Og generelt har Desember - Februar lavere priser enn resten av året.

Prisantydningen er 2.6. Som jeg skrev, tror jeg at taksten ligger på 2,9. Det er ikke oppgitt i noen salgsoppgave, men når de refinansierte lånet, ble det foretatt en verdivurdering for noen mnd siden, og da ble den satt til 2,9.

Anonymous poster hash: 0043a...067
Skrevet

Jepp. Vi solgte nettopp leilighet og kjøpte hus. Begge under prisantydning.

Skrevet

De færreste ønsker å selge under prisantydning, særlig før visning og særlig når prisantydning er såpass lav.

Hvis jeg var selger, ville jeg tenke at dere sikkert ville være interessert etter visning også.

Hvis boligmarkedet er så labert som du sier, er det vel bare å la visningene gå sin gang? Hvis det ikke kommer inn noen bud, vil selger antagelig være mer mottagelig for deres lave bud om noen uker. Da ville jeg lagt inn 2.4, og hatt litt å forhandle med.

• Liker 1
Skrevet

Jepp. Vi solgte nettopp leilighet og kjøpte hus. Begge under prisantydning.

Det kommer an på hvor det er. Vi solgte langt over takst og kjøpte langt under takst. Men så er det ikke lett å selge bolig over 10mill.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

"Boligmarkedet er labert"? Hvor i alle dager er dette?

Anonymous poster hash: 0e8fc...c0c

Norge består av flere steder enn Oslo, for å si det sånn. Boligmarkedet er ikke brennhett over alt i landet.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvor det er. Vi solgte langt over takst og kjøpte langt under takst. Men så er det ikke lett å selge bolig over 10mill.

Selvfølgelig. Derfor jeg nevnte sørlandet.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Dere kan nok bare glemme å få kjøpt en bolig under prisantydning, og langt under takst, før annonsering og visning. Skal man kuppe en bolig på et slikt tidspunkt må man by like mye eller mer enn det eier tror det er sannsynlig at boligen vil gå for etter visning.

Hvis boligen derimot blir liggende ute på markedet uten å bli solgt til annonsert pris har dere muligheten til å by under takst og få tilslaget.

Skrevet

Boliger til salgs som kommer i løpet av januar står gjerne med til salgs plakat til ut i januar. Ingen kjøper eller vil ha bry med å selge i desember. Det er psykologi.

Men å by 2,5 når prisantydning er 2,6 er å ha et urealistisk syn på budgivning, dog uttaler jeg meg uten å ha fått sett prospektet.

Anonymous poster hash: cfe76...302

• Liker 1
Skrevet

Hvis eierne har startet salgsprosessen oggjorde nå alt utenom annonsen og visningen, så har de allerede mye å betale megleren. Det de sparer på å ikke ha en visning, men selge til dere er bare ca 7 000 kr. Jeg ville definitivt orket å bruke disse pengene, kjøre en visning og muligens få bud på over prisantydning enn å slå til noe som er tydelig mindre.

Anonymous poster hash: 85803...fc0
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...