Gå til innhold

Ketolyse og vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen erfaringer med ketolyse og hva slags vektnedgang man da kan forvente?

Jeg går nå på et slags mildt lavkarbo, så jeg vurderer vel hvordan forskjellen for meg vil være.. Har pr i dag BMI på 31,98 dersom det har betydning.

Vet mange her inne er fan av lavkalori-dietter, men håper noen kan hjelpe :)

Skrevet

Jeg raste ned 15kg på ketolyse på få uker for noen år siden. Jeg var ikke særlig overvektig før jeg startet, så jeg endte opp med farlig lav vekt og måtte bare stoppe. Så begynte jeg å spise "normalt" igjen, og gikk da opp igjen alt raskt.

Du kan jo vurdere ketolyse for å få en kickstart, men det er et vanskelig kosthold å holde i lengden.

Anonymous poster hash: 3a19c...eb3
  • Liker 1
Skrevet

Ja jrg tror også det er vanskelig kosthold å holde i lengden, ikke tror jeg det er bra heller.

Tror jeg har funnet min vei til å holde vekt, så jeg er egentlig ute etter den boosten du beskriver. Hvor mange uker brukte du på de kiloene? Og fortell gjerne mer konkret om hva du gjorde...telte du kalori/karber, hvilke regler satte du for deg selv, trente du osv :-)

Takk for svar!

Gjest Brillefin
Skrevet

Husk at uansett kosthold og "diett" så er det underskudd som gjelder for vekttap, lavkarbo, høykarbo- man må uansett ligge i underskudd.

Jeg gikk ned noe kilo da jeg gikk på lavkarbo, og gikk bare opp 1-2 kilo etter jeg avsluttet dette, men da er jo dette bare vann osv pga karbohydratene som binder mer vann :) Men jeg begynte å innføre karbohydrater gradvis da, og jeg har holdt vekten :)

De føste kiloene du mister vil være vann, det er viktig å huske. Ellers hvis du trives med mer fett enn karbohydrater i kostholdet så for all del! Det gjelder å finne noe man trives med og klarer å holde ut i lengden. Det er det viktigste :) Det er en livsstilsendring som må til, ikke en "diett" el "slankekur".

Skrevet

Ja jrg tror også det er vanskelig kosthold å holde i lengden, ikke tror jeg det er bra heller.

Tror jeg har funnet min vei til å holde vekt, så jeg er egentlig ute etter den boosten du beskriver. Hvor mange uker brukte du på de kiloene? Og fortell gjerne mer konkret om hva du gjorde...telte du kalori/karber, hvilke regler satte du for deg selv, trente du osv :-)

Takk for svar!

Jeg trente ingenting. Gikk ned 15 kg fra mai til august - husker ikke eksakt antall uker, men startet opplegget rett etter min sønns konfirmasjon i midten av mai. Da jeg kom på jobb etter sommerferien - ca midten av august - var jeg så mager at folk trodde jeg var blitt syk. Heldigvis så jeg det selv og bestemte meg for å droppe ketolysekostholdet. Så hev jeg innpå ubegrenset med mat etter dette (noe jeg ikke burde gjort). Burde heller gått over til et normalt kosthold med litt styr på kaloriene, sånn at jeg hadde gått opp noen få sunne kilo og blitt der.

Jeg telte ikke kalorier. Men jeg ble så mett av alt fettet og proteinet at jeg ikke klarte å spise så mye. Etterhvert forsvant sultfølelsen. Egentlig ganske skummelt.

Det gikk mye i stekte egg, omelett og kyllinglår, så kostholdet ble egentlig ganske ensidig, og etterhvert ville jeg nok fått mangel på enkelte vitaminer. Fikk også i meg litt fisk og reker.

Prøvde dette en gang senere også, men da ble jeg utrolig fort lei av egg og kyllinglår og hadde nok fått en overdose av dette i forrige runde. Så jeg sluttet.

Jeg tror ketolyse kan funke bra som en kickstart om man er overvektig. Men det er ikke et langsiktig prosjekt, og man bør ha en god plan for hvordan man skal over til et mer normalt kosthold (kanskje mer moderat lavkarbo) når man har gått ned det man ønsket.

Anonymous poster hash: 3a19c...eb3

Skrevet

Jeg har spist LCHF i fem år nå. For min del er det lett å holde dette kostholdet. Men så er jeg av de som ikke savner brød og melprodukter. Savner litt sukkerprodukter til fest, men det er heldigvis som regel lett å lage med annen søtning som er snillere mot blodsukkeret (for eksempel sukrin gold). LCHF har gitt meg matglede faktisk. Det er jo så lett å lage god mat når man kan bruke fullfete produkter. Fett bærer smak. Det smaker så utrolig mye bedre enn lavfett!

Hva du kan forvente er jo vanskelig å si... Men for å få skikkelig svar på lavkarbo er det nok bedre å spørre på lavkarbo.no enn her... Det er mange med et veldig usunt syn på kropp og helse her...

Anonymous poster hash: e441b...14d
  • Liker 1
Skrevet

Takk skal dere ha for tilbakemeldinger!

Skal sette meg inn mer i hva dette innebærer og se om det er noe som kan funke for meg :)

Takk!

Skrevet (endret)

Jeg ligger på nesten samme BMI som deg, og har nettopp satt i gang arbeidet med å komme i ketolyse. Har gjort dette før, men fikk ikke "fullføre" da hendelser i livet mitt gjorde det vanskelig å holde fokus.

Det beste og mest motiverende for meg var ketolysesticks. Det gir et målbart resultat fra dag til dag. Har tidligere gått ned over 10kg på en lavkarbodiett, dette skjedde i uten at jeg helt fikk det med meg. Matinntaket gikk liksom på automatikk en periode, og søtsuget ble holdt i sjakk. Aner ikke om jeg var i ketose eller ikke gjennom det vekttapet siden jeg ikke hadde tatt i bruk sticks da.

For meg tok det 6-7 dager før jeg var i ketose. Jeg synes ikke jeg forsaket så mye egentlig, utenom snop. Men jeg spiste litt 70-eller 86% sjokolade noen kvelder i uken, og drakk ofte Cola Zero til. Røyk ikke ut av ketosen av den grunn.

Det hele gikk kjempefint, helt til jeg prøvde meg på en sånn microrett ala Fjordland. Innholdsfortegnelsen sa ingenting om masse karbs, men jeg erfarte at det meste må lages fra scratch. Regel nummer én, altså. ;)

Masse lykke til, -til oss begge :)

Endret av DoomCake
Skrevet

Fulgte ketolyse dietten ( og ja det er en diett ikke livsstil. Lavkarbo derimot er en livsstil ) i 6 mnd og droppet 15 kg på dette. Gikk gradvis opp i karbo til et litt mer moderat lavkarbo kosthold men med kalorikontroll ( sørget for å være i underskudd) og gikk ned ytterligere 10 kg. ( begynte å trene styrke samtidig som jeg introduserte mer og mer karbo) Har holdt vekten i tre år nå, null problem. Spiser nå høykarbo som bare rakkern men har kontroll over hva jeg spiser så jeg ikke spiser for mye. ( er jo en grunn til at jeg var 25 kg overvektig ) kroppen min blir nå ganske stresset av lite karbo ( jeg legger på meg mye vann om jeg forsøker å spise lavkarbo ) tror nok dette er pga mye nedgang på lite karbo tidligere. Men det gjør meg ikkeno, jeg trives godt med å spise mye karbo :D

Jeg fulgte ketolyse boken til punkt og prikke og spiste aldri mer enn 15 g karbo om dagen , tok også tilskuddene som ble anbefalt og trente ikke i det heletatt det første halvåret.

Skrevet

Må også sitere en legestudent-venninne av meg, som har levd med et lavkarbokosthold i flere år. Hun har aldri vært overvektig, men synes hun fungerer best på slik mat.

Alle har forskjellig toleranse for hvor mye karbs en tåler før en detter ut av ketose. Men kroppen venner seg også til det over tid, og etterhvert kan man unne seg flere gram karbohydrater enn tidligere og fremdeles være i ketose. Nå har jeg aldri holdt ut så lenge at jeg har vendt meg til noe, men det er jo greit å vite når suget på hveteboller og melkesjokolade står på som verst. ^^

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Må bare dele mine gode erfaringer med Ketolysekuren. Før den hadde jeg forsøkt ulike varianter uten hell. Det er nå tre år siden og jeg holder fremdeles vekten. Noen tips å ta med seg på veien:

- Kjøp startpakken på www.ketolyse.no. Den koster litt, men det var denne starpakken som hjalp meg i gang. Jeg leste meg grundig opp, før jeg foretok meg noe som helst.

- Bytt ut middagstallerken men en mindre. Man fyller opp det man har plass til, og jeg fylte tidligere opp en like stor tallerken som mannen min.... Og spiste det opp. Ved å bruke den lille, fikk jeg tid til å tenke meg om og kjenne etter om jeg virkelig var mer sulten eller ikke.

- Start med å drikk mye vann, det kan du gjøre allerede nå. Jeg gjorde det til en vane at jeg alltid drakk en flaske klokka ti om formiddagen. Videre hadde jeg vann til lunsj, middag osv.

- Tøm skapene dine for alt "rusk og rask" som ikke hører hjemme på ketosedietten, og sørg for at du har et skap som er "ditt", der alle dine godbiter får plass. For meg var det faktisk så enkelt som at jeg måtte ha det lett tilgjengelig, rett over hodet på kjøkkenbenken.

- Jeg kunne så og si ingenting om næringsinnhold tidligere. Hva bruker kroppen proteiner til? Hva bruker den karbohydrater til? Et tema som før interesserte meg null og niks, ble plutselig spennende, fordi det angikk meg.

- Du må mosjonere, men ikke "trene". Dette gjorde jeg bevisst. Jeg sa for eksempel til familien at jeg skulle ut og mosjonere- det føltes mer riktig for meg. Trene hadde jeg aldri foretatt meg, og plutselig skulle jeg starte med det.... Etterhvert endret det seg. Jeg gikk 30 minutter, i nokså rask gange tre ganger i uken i starten. Etter hvert meldte jeg meg inn i et treningssenter, men da hadde jeg allerede fått et lite grunnlag og jeg følte meg mer komfortabel med å gå der.

- Når du begynner å følge dietten, opplevde jeg to ting som viktig: man må følge planen og ikke tenke at "litt ekstra" gjør sikkert ingenting. Det gjorde det for meg. Da stoppet kuren opp, og jeg måtte starte på nytt igjen. Det andre er at det faktisk er utrolig viktig å få i seg nok fett.

Det ble et langt innlegg fra meg, men akkurat denne kuren har jeg så utrolig god erfaring med :) En annen positiv effekt var at man nokså raskt fikk resultater på vekta. Det gav meg mye motivasjon.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar!

Jeg begynte litt uten å tenke over det på mandag, og i går viste ketostix'n at jeg er i ketose. Nå er jeg spent på hva som skjer på vekta! :-)

Jeg har bestilt den pakken fra ketolyse.no, men ikke fått den enda. Har lest nesten hele boka (hadde kjøpt den fra før).

Jeg er fortsatt litt usikker på hvor ofte man skal mosjonere, men jeg har to hunder og har tenkt at hvis jeg går minimum 45 tur med de hver dag og holder litt tempo på turene så er kanskje det godt nok...?

Gleder meg til å se hvordan dette virker på min kropp :-) spent.

Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar!

Jeg begynte litt uten å tenke over det på mandag, og i går viste ketostix'n at jeg er i ketose. Nå er jeg spent på hva som skjer på vekta! :-)

Jeg har bestilt den pakken fra ketolyse.no, men ikke fått den enda. Har lest nesten hele boka (hadde kjøpt den fra før).

Jeg er fortsatt litt usikker på hvor ofte man skal mosjonere, men jeg har to hunder og har tenkt at hvis jeg går minimum 45 tur med de hver dag og holder litt tempo på turene så er kanskje det godt nok...?

Gleder meg til å se hvordan dette virker på min kropp :-) spent.

Mitt svar på dette er: 45 minutter holder mer enn nok! Virkelig! Du trenger ikke så mye heller. Selvfølgelig, dersom du klarer dette er det utrolig flott. Videre tenker jeg, av erfaring, at det ikke må bli et ork eller pes - da får man lett negative tanker i hodet. Det å motivere seg selv da, kan være vanskelig. Hadde jeg vært deg, ville jeg tenkt: klarer jeg det tre ganger er det veldig bra- klarer jeg det enda mer er det en bonus. Jeg opplevde at det nødvendigvis ikke var "jo mer jeg mosjonerte, jo mer gikk jeg ned". Det er avgjørende å bevege seg, men kostholdet er akkurat like viktig.

Så moro at du allerede får utslag på stixen. Det gir lyst til å fortsette videre. Det er også veldig bra at du har lest deg opp på boka. Jeg for eksempel hadde tidligere tenkt at frukt var sunt, og det er det jo i og for seg også, men akkurat i den perioden man skal gå ned og være i ketose, er frukt det som kan være med på å stoppe det opp. Sukker omdannes til karbohydrater, noe jeg aldri hadde vært bevisst på før (selv om jeg sånn sett visste det). Det lærte jeg blant annet i boka.

Husk at det er så mye godt du kan kose deg med på dietten. Bringebær med fløte, for eksempel. Litt Pepsi Max eller fun saft (det har reddet meg maaaaaange ganger), litt mørk sjokolade, hjemmelaget panna cotta (kun fløte, gelatin og sukrin, med bringebær på toppen) + + +.

Dette klarer du! Og helt til sist: Drikk vann og spis gjerne en neve paranøtter. Det booster fettforbrenningen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...