AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har hørt at man ikke bør trene de samme muskelgruppene hver eneste dag. Leste noe om at man ikke bør ta knebøy hver dag, og vente 48 timer før neste gang. Er det sannhet i dette, eller kan man ta knebøy hver økt om man ønsker det? Det finnes jo mange "squat challenges" der ute, der man tar knebøy hver dag over en viss periode. Er det ikke skadelig da? Bare lurer Anonymous poster hash: fe58e...604
FitnessIna Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 (endret) Squat-challenge er som oftest uten ekstravekt, og da kan du nok ikke overbelaste - du går mye rundt hver dag, og da skal det litt til for å overbelaste uten at det er tyngre enn all denne gåingen. Du kan trene bøy hver dag, men da skal du ha et godt periodisert og planlagt program og god restitusjon. Endret 10. januar 2015 av FitnessIna
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #3 Skrevet 11. januar 2015 Grunnen til at du ikke skal ta knebøy med ekstra vekter hver dag er fordi folk normalt sett trener for å øke styrken og altså kunne legge på mer vekter etterhvert. Om du trener tungt hver dag vil ikke musklene få tid til å restituere og de blir ikke sterkere. Disse utfordringene du har sett er som sagt over her uten ekstra vekter. Anonymous poster hash: 6b947...a66
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Takk for svar! Vil man kunne forandringer (i så fall, hvilke?) etter en slik utfordring, med knebøy uten vekter? Har ikke tilgang til vekter og ønsker en litt mer fast rumpe. Håper at flere knebøy ved siden av treningen kanskje hadde fått fart i sakene, hehe. Jeg trener styrke med kroppsvekt (prøver å utfordre meg selv så mye som jeg kan, i og med at jeg ikke har ekstra vekt) og kondisjonstrening fra før av. Det er lov å håpe... TS Anonymous poster hash: fe58e...604
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Skrivefeil... Vil man kunne se forandringer* TS Anonymous poster hash: fe58e...604
Supraspinatus Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Sånne "squat challenges" baserer seg på et konsept med å gradvis øke volumet, og kjøre en midlertidig overbelastning for å gi mer og mer "time under tension". Høy-rep/høy-volum stimulerer muskelvekst mest, men krever lang restitusjonstid. Dersom en reduserer volumet ved å ta bort litt av motstanden vil man fortsatt stimulere vekst godt, samtidig som behovet for restitusjon senkes. Og konseptet med at man ikke kan trene muskelgrupper hver dag er bare tøys. Nøkkelen er å styre volum og intensitet. Jeg har det siste året trent bein 4-5 ganger i uken. Hvorav 2 er knebøy, 1 markløft og resten olympisk vektløfting (som i all praksis er både knebøy og drag). Om du ser forandring etter 30 dager med så lav motstand kommer an på utgangspunktet ditt. Jeg ville nok ikke merket noe forskjell selv, men andre ville kanskje det. Prøv da vel?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 Sånne "squat challenges" baserer seg på et konsept med å gradvis øke volumet, og kjøre en midlertidig overbelastning for å gi mer og mer "time under tension". Høy-rep/høy-volum stimulerer muskelvekst mest, men krever lang restitusjonstid. Dersom en reduserer volumet ved å ta bort litt av motstanden vil man fortsatt stimulere vekst godt, samtidig som behovet for restitusjon senkes. Og konseptet med at man ikke kan trene muskelgrupper hver dag er bare tøys. Nøkkelen er å styre volum og intensitet. Jeg har det siste året trent bein 4-5 ganger i uken. Hvorav 2 er knebøy, 1 markløft og resten olympisk vektløfting (som i all praksis er både knebøy og drag). Om du ser forandring etter 30 dager med så lav motstand kommer an på utgangspunktet ditt. Jeg ville nok ikke merket noe forskjell selv, men andre ville kanskje det. Prøv da vel? Ok! Takk for et utfyllende svar Jeg kan prøve meg. Jeg tenker at jeg skal ta ulike varianter av knebøyene. Både basic, sumo, pulses, ski, knebøy + løft, osv. For at det ikke skal bli det samme hele tiden. Kroppen har godt av litt forskjellige bevegelser. TS Anonymous poster hash: fe58e...604
Supraspinatus Skrevet 11. januar 2015 #8 Skrevet 11. januar 2015 Ok! Takk for et utfyllende svar Jeg kan prøve meg. Jeg tenker at jeg skal ta ulike varianter av knebøyene. Både basic, sumo, pulses, ski, knebøy + løft, osv. For at det ikke skal bli det samme hele tiden. Kroppen har godt av litt forskjellige bevegelser. TS Anonymous poster hash: fe58e...604 Hvis man ikke har inngående kjennskap til egen kropps respons til et gitt program bør man følge programmet slik det er laget. Med den foreskrevne progresjonen. Jeg ville anbefalt deg til å følge det akkurat slik det står første gang igjennom. Og så kan du heller endre det om du vil kjøre en måned til. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 Om du ikke har vekter tilgjengelig kan du ta en ryggsekk og putte bøker eller noe annet tungt oppi. Så får du litt motstand. Jeg er av den oppfatning at du ser raskere resultater ved tyngre styrketrening, alt etter utgangspunktet ditt så klart, men det er helt sikkert noen som er uenig med meg. Anonymous poster hash: 6b947...a66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå