Gjest LoisLane Skrevet 2. august 2004 #1 Skrevet 2. august 2004 Jeg lager jo brun saus, men den blir aldri så god som bestemora mi sin. Hjelp meg: Hvordan lager du god, brun saus?
Gjest glaciera ulogget Skrevet 3. august 2004 #2 Skrevet 3. august 2004 Bruk skikkelig kjøttkraft å spe med, ikke buljong. STek kjøttet eller kjøttkakene i ei jernpanne med smør først, og kok ut panna med vann eller kjøttkraft. Sil avkoket hvis du ikke vil ha små biter og smuler i sausen. En sausesil eller vanlig kjøkkensil burde funke. Ikke kaffefilter for da forsvinner endel at fettet med deilig smak i også. Så lager du vanlig jevnet saus: Smelt 1 ss ekte smør og rør kraftig i 1 ss hvetemel. Spe så med litt og litt av avkoket/kraften og rør skikkelig ut hver gang for å unngå klumper. Du burde kunne spe med minst ca 1/2 l kraft til denne jevningsmengden. Avhengig av hvor tykk du vil ha den osv - blir den for løs kan du pudre over 1 ss hvetemel til. Kok sausen minst 5 min etter siste hvetemeltilsetning for å koke ut melsmaken. Bruk salt og sort pepper som krydder. Mer smak får du evt ved å ta i en liten skje soja og kanskje litt tomatpuré. Mer farge får man av sukkerkulør (helt vanlig i gamle dager). Avslutningsvis har du oppi 1-2 dl fløte og kanskje en ss smør til som bare akkurat skal smelte ut i sausen. Dette er en klassisk oppskrift som blir veldig god. Hemmeligheten sitter i krafta, smøret og fløten
Eliza Doalot Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 For å få den gode gammeldagse brunsaus-smaken må smøret brunes litt før melet haes i, men pass på så det ikke brennes, det er ikke godt. Deretter tar du i melet, og lar det brune med en stund på ganske svak varme. Hvis du da i sper med god kraft, vil du få den gode gamle smaken.
Mona Skrevet 3. august 2004 #4 Skrevet 3. august 2004 Jeg bruker litt buljong i tillegg til krafta. Det setter også god smak med en dæsj HP saus!
Cand alt Skrevet 3. august 2004 #5 Skrevet 3. august 2004 Sjy, soua saus, brunsost eller rødvin. Kan alltid bruke fløte også-
Livets datter Skrevet 3. august 2004 #7 Skrevet 3. august 2004 Hvordan få til GOD brun saus? * Sett deg i bilen * Kjør til butikken * Finn TORO "Brun saus m/løk" i hyllen He he... nei, jeg skulle ønske jeg var litt flinkere til å lage ting fra bunn av selv...
Gjest Veslepuz Skrevet 3. august 2004 #8 Skrevet 3. august 2004 må forøvrig nevne at slike ferdig brunsauser er EKLE! tyntflytende å bedriten smak! særlig toro! nei, ingen lager bedre brunsaus enn mamma!
^me^ Skrevet 3. august 2004 #9 Skrevet 3. august 2004 jeg bruker bare og brune smør, ha mel i, varme det litt og ha litt og litt vann i(slik at det ikke dannes klomper) og ha salt,pepper og kjøttbuljong i, og jeg er veldig fornøyd med den brune sausen jeg lager... hvilke krydder bruker dere i deres brun saus?
Catlin Skrevet 3. august 2004 #10 Skrevet 3. august 2004 La kjøttkakene trekke leeeenge i sauen. Da blir den super god. Min bestemor hadde alltid noen løkringer i sausen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå