Gå til innhold

Erfaringer med skoliose?

fr1da

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 18 år som har fått diagnostisert idiopatisk skoliose nå i høst. Jeg har tatt røntgen og fått påvist ca. 43 graders skjevhet (med mulighet for +/- 5 grader). Jeg har med andre ord mulighet for å få en operasjon om jeg vil det, men det har jeg altså IKKE lyst til under noen omstendigheter, med mindre jeg blir betydelig verre. Jeg har hørt om folk som har rettet ut skoliosen, helt eller delvis, ved hjelp av diverse klinikker, treningsøvelser eller fysioterapi. Jeg er villig til å prøve hva som helst for å rette den ut!

Er det noen som har/har hatt skoliose med konkrete erfaringer eller tips til øvelser som har bidratt til å rette ut skjevheten? Setter pris på alt av råd og tips!

Edit: Hvis du vet noe om klinikker eller personlige trenere i Oslo som kan dette, vær så snill å si ifra! :)

Endret av fr1da
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanette

Trening, finn en flink manuell terapeut og et godt treningssenter. Ta med røntgenbilder og epikrisen. Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg trener litt allerede, men har jo ikke peiling på hvilke øvelser som hjelper! Tar gjerne imot spesifikke tips til øvelser eller klinikker/terapeuter i Oslo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med den klinikken som ligger i Møllergata. De har veldig godt rykte på seg med mange andre type sykdommer. Hans og Olaf heter den vel.

Anonymous poster hash: 1a455...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er operert for skoliose og ville ikke vært foruten :)

Joda, det er en stor operasjon, man blir liggende noen uker på sykehus og bruker flere måneder på å komme seg helt.. Men nå lever jeg et helt normalt liv uten smerter eller plager forårsaket av ryggen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg opererte skoliosen sin. Hun ble lam fra livet og ned pga feil fra kirurgen. Dette var en av Norges beste kirurger, så du er ikke helt trygg. Alle kirurgiske inngrep har risikoer, og jeg forstår du ikke vil operere deg, spesielt når det gjelder ryggen.

Anonymous poster hash: 04ed1...c3a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er operert for skoliose og ville ikke vært foruten :)

Joda, det er en stor operasjon, man blir liggende noen uker på sykehus og bruker flere måneder på å komme seg helt.. Men nå lever jeg et helt normalt liv uten smerter eller plager forårsaket av ryggen.

Jeg vet at noen har vært veldig heldige med operasjon, men jeg vet også om mange som har slitt mye i ettertid.. Har du ikke begrenset mobilitet og bevegelse i ryggen? Jeg er egentlig veldig myk i ryggen, så jeg ser for meg at plutselig kan jeg ikke bøye med forover og bakover på samme måte som før.. Og svært mange får jo betennelser og må operere på nytt :( Dessuten er jeg ikke helt komfortabel med å ha metall i ryggen! Men du har vært superheldig hvis du ikke har noen plager etter operasjonen! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man gjøre noe med det altså? Alle legene jeg har vært hos har sagt at trening (de små musklene i ryggen og magen) er det eneste som lindrer plagene. Én av legene nevnte noe om en operasjon, men den mente han var middelalderisk og noe han på det sterkeste frabefalte. Slik jeg har forstått det må man begynne med korsett fra ung aldrr hvis det skal gjøres noe.

Anonymous poster hash: f2fe6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man gjøre noe med det altså? Alle legene jeg har vært hos har sagt at trening (de små musklene i ryggen og magen) er det eneste som lindrer plagene. Én av legene nevnte noe om en operasjon, men den mente han var middelalderisk og noe han på det sterkeste frabefalte. Slik jeg har forstått det må man begynne med korsett fra ung aldrr hvis det skal gjøres noe.

Hvor mange graders skjevhet har du da? Jeg ble også blankt avvist av legen da jeg var på Ullevål og spurte om trening kunne utgjøre en forskjell. Han sa at det eneste jeg kunne gjøre var å holde meg i aktivitet for å lindre smertene, men jeg tør liksom ikke å gi opp håpet likevel! Jeg har lest om flere som har klart å rette opp skoliosen ved hjelp av trening, og tror grunnen til at han sa det ikke gikk er at det ikke er vitenskapelig bevist at alle med skoliose kan trenes bedre. Dessverre har jeg ingen konkrete treningsøvelser eller terapeuter som jeg vet kan hjelpe meg med problemet, men i teorien skal det være mulig for mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen har vært veldig heldige med operasjon, men jeg vet også om mange som har slitt mye i ettertid.. Har du ikke begrenset mobilitet og bevegelse i ryggen? Jeg er egentlig veldig myk i ryggen, så jeg ser for meg at plutselig kan jeg ikke bøye med forover og bakover på samme måte som før.. Og svært mange får jo betennelser og må operere på nytt :( Dessuten er jeg ikke helt komfortabel med å ha metall i ryggen! Men du har vært superheldig hvis du ikke har noen plager etter operasjonen! :)

Ryggen min fungerer helt fint. Den kan ikke krommes noe særlig, men det er ikke noe jeg savner. Det er tross alt ikke ofte jeg stuper kråke eller står i bro :) Du må huske at det stort sett er de ikke fult så vellykkede operasjonene man hører om og ikke de som faktisk har gått bra.

Jeg har operert to ganger (fordi skjevheten forflyttet seg) og er nå stivet av i hele ryggsøylen. Begge operasjoner er vellykket :) det er bare å spørre dersom du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange graders skjevhet har du da? Jeg ble også blankt avvist av legen da jeg var på Ullevål og spurte om trening kunne utgjøre en forskjell. Han sa at det eneste jeg kunne gjøre var å holde meg i aktivitet for å lindre smertene, men jeg tør liksom ikke å gi opp håpet likevel! Jeg har lest om flere som har klart å rette opp skoliosen ved hjelp av trening, og tror grunnen til at han sa det ikke gikk er at det ikke er vitenskapelig bevist at alle med skoliose kan trenes bedre. Dessverre har jeg ingen konkrete treningsøvelser eller terapeuter som jeg vet kan hjelpe meg med problemet, men i teorien skal det være mulig for mange!

Jeg husker ikke hvor mange grader, men jeg har S-formet skoliose, kanskje det ytterligere vanskeligjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skoliose, og lurer litt på det samme. Trodde ikke det var mulig å rette den ut uten operasjon, men at man heller gjør ryggen sterkere? Jeg ville iallefall fått tak i en fysioterapeut i første omgang, som kan hjelpe deg med hvordan du bør trene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg opererte for idiopatisk scoliose når jeg var 16. Veldig vellykket operasjon.

Men uansett, brukte korsett fra jeg var 12 til 16 år, og det hjalp til å stagnere utviklingen av scoliosen. Men legen sa at ridning hjalp veldig for ryggmusklene, så det kan du jo prøve ut :) Helst hver dag sa han, men 1 gang i uken er bedre enn ingenting :)

Anonymous poster hash: af758...2ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...