Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men det er jo forskjellige definisjoner. Du kan ikke si at den ene er mer riktig enn den andre. Det er ikke matte med to streker under svaret dette her, hva som ligger i et begrep er åpent for debatt. Du kan ikke si at sånn er det punktum...Anonymous poster hash: db75b...2c6

Nå er det jo ikke slik at akademikerne setter de premissene det ble påstått...

Jeg lurer på hvor alle disse ville oppfatningene kommer fra?

Anonymous poster hash: 150ce...bad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du tenker er ikke normgivende.

Ingen får akademiske grader i dette landet hvis ikke studieprogrammet er godkjent av NOKUT. Uten en akademisk grad kan man ikke kalle seg akademiker.

Har man en akademisk grad, er man akademiker enten man vil eller ikke.

Jeg ville ikke satt likhetstegn mellom å være akademiker og det å ha en akademisk grad. Det siste er konkret. Å være en akademiker er mer en tilstand hvis du skjønner hva jeg mener. Noe med at man er lærd på et visst nivå og i hovedsak teoretiske fag. Jeg holder fast ved at det minimum må være mer enn 3 år ved uni.

En jeg kjenner har en bachelor i noe mediagreier fra høyskole. Og tok en master i hvordan det er for musikere å ha fans og groupies. For all del, hun har en lang utdannelse. Men mener du at hun er akademiker?

Anonymous poster hash: 66d59...673

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke satt likhetstegn mellom å være akademiker og det å ha en akademisk grad. Det siste er konkret. Å være en akademiker er mer en tilstand hvis du skjønner hva jeg mener. Noe med at man er lærd på et visst nivå og i hovedsak teoretiske fag. Jeg holder fast ved at det minimum må være mer enn 3 år ved uni.

En jeg kjenner har en bachelor i noe mediagreier fra høyskole. Og tok en master i hvordan det er for musikere å ha fans og groupies. For all del, hun har en lang utdannelse. Men mener du at hun er akademiker?Anonymous poster hash: 66d59...673

Hva du mener, og hva som er virkeligheten er tydeligvis to forskjellige ting.

At verden har endret seg, og at det ikke lenger er prestisjefylt å ha en hvilken som helst akademisk utdannelse er en annen ting, men det endrer ikke hva en akademiker er.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Utrolig at noe skal være så vanskelig. En akademisk borger vil si en student som er immatrikulert ved universitet eller høyskole.

Ta for eksempel lærere. Vanlig lærerutdanning blir regnet som profesjonsutdanning. De som har mastergrad (lektorer og oppover) blir regnet som akademikere.

Endret av Pop!
Skrevet

Hva du mener, og hva som er virkeligheten er tydeligvis to forskjellige ting.

At verden har endret seg, og at det ikke lenger er prestisjefylt å ha en hvilken som helst akademisk utdannelse er en annen ting, men det endrer ikke hva en akademiker er.

Du og NOKUT kan ikke bestemme det og si sånn er det. "akademiker" er et språklig utrykk opg folk legger forskjellige ting i det begrepet. NOKUT har EN definisjkon anr har andre definisjoner, men kan ikke si at EN definisjon har rett.

Anonymous poster hash: db75b...2c6

• Liker 1
Skrevet

Det er vel bare å se på www.akademikerne.no. ?

Der står det jo at kriteriet er minimum en Mastergrad.

Anonymous poster hash: f5a33...4cf

Skrevet

Der står det jo at kriteriet er minimum en Mastergrad.Anonymous poster hash: f5a33...4cf

Det er en fagforening....

Det er ikke slik at noen akademikere er MER akademikere enn andre....

Noen velger en akademisk karriere etter endt studium, andre velger noe mer yrkesrettet, men man er allikevel akademiker når man har en grad fra et akademi.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Der står det jo at kriteriet er minimum en Mastergrad.

Anonymous poster hash: f5a33...4cf

Tenker at dette må være "fasiten". Da har man jo fått en akademisk utdanning, for det stilles jo mange krav for at det skal kunne kalles en master.

• Liker 3
Skrevet

Tenker at dette må være "fasiten". Da har man jo fått en akademisk utdanning, for det stilles jo mange krav for at det skal kunne kalles en master.

Akademikerne er fortsatt bare en fagforening, og ikke et kollegium. Grunnen til dette kriteriet (som jeg forøvrig ikke fant på nettsidene deres), er nok at det er flere med mastergrad som jobber innenfor akademiske yrker enn de som "bare" har bachelor, og dermed kan man i større grad sikre disses rettigheter i arbeidslivet fordi medlemsmassen blir mer enhetlig.

Å bruke inntakskriteriene i en fagforening som sannhetsvitne blir dumt i denne sammenhengen.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Akademikerne er fortsatt bare en fagforening, og ikke et kollegium. Grunnen til dette kriteriet (som jeg forøvrig ikke fant på nettsidene deres), er nok at det er flere med mastergrad som jobber innenfor akademiske yrker enn de som "bare" har bachelor, og dermed kan man i større grad sikre disses rettigheter i arbeidslivet fordi medlemsmassen blir mer enhetlig.

Å bruke inntakskriteriene i en fagforening som sannhetsvitne blir dumt i denne sammenhengen.

Men har man en master, har man uansett en akademisk utdanning.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...