AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Ble litt nysgjerrig av en annen tråd der en bruker mente en sykepleier med master ikke kunne bli en akademiker. Ser at det ikke finnes en entydig definisjon. Hva mener dere at en akademiker er? Anonymous poster hash: cf326...5cd
LukaFrost Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Er man akademiker er eller har man studert på universitetet, evt man jobber på universitetet. 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 Er man akademiker er eller har man studert på universitetet, evt man jobber på universitetet. Hehe, kjipt for de som har bachelor, master eller doktorgrad fra høyskoler da.
HerKommerMummi Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 Er man akademiker er eller har man studert på universitetet, evt man jobber på universitetet. Spot on! 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 Spot on! Så alle fem årene må være ved et universitet, det holder ikke at bare masteren er tatt ved et universitet? Anonymous poster hash: cf326...5cd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #6 Skrevet 10. januar 2015 Høgskole eller Universitet, begge er høyere utdanning. Folk i næringslivet liker å bruke "akademiker" nedsettende om folk som bare har erfaring med jobb og/eller forskning ved institusjoner for høyere utdanning, men ellers lite til ingen praktisk erfaring fra det "virkelige" liv. Anonymous poster hash: d4159...c26 4
LukaFrost Skrevet 10. januar 2015 #8 Skrevet 10. januar 2015 Hehe, kjipt for de som har bachelor, master eller doktorgrad fra høyskoler da. Hvorfor er det kjipt? Er det så viktig å være akademiker? 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. januar 2015 #9 Skrevet 10. januar 2015 Hvorfor er det kjipt? Er det så viktig å være akademiker? Sikker noen som synes det.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #10 Skrevet 10. januar 2015 Poenget er ikke om det er kjipt å ikke være det eller viktig å være det, men hva en akademiker er. Vi har vel fortsatt ikke kommet frem til det. Er vel også rart hvis en med PhD/atferdsviter fra HiOA ikke kan kalles akademiker, bare fordi han/hun ikke har master eller PhD fra et universitet. Anonymous poster hash: cf326...5cd 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #11 Skrevet 10. januar 2015 "Akademiker" har flere definisjoner. "Academic" som substantiv på engelsk betyr; 1. A faculty member or scholar at an institution of higher learning, such as a university. 2. One who has an academic viewpoint or a scholarly background. Anonymous poster hash: c7fe0...537
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #12 Skrevet 10. januar 2015 Selvfølgelig må man ta universitetsgrad for å kalle seg akademiker. Har dere sett pensum på høgskoler? Barneskolebøker. http://no.wikipedia.org/wiki/Akademiker Akademiker kan dels være betegnelsen på en person som er utdannet ved et universitet, dvs. har en akademisk grad, dels på en person som er virksom innen akademisk arbeid. En akademisk borger er en innskrevet studerende eller en ansatt person ved et universitet. Anonymous poster hash: acf45...940 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #13 Skrevet 10. januar 2015 Jeg nekter i alle fall å kalle folk med yrkesrettede bachelorgrader fra regionale høyskoler for akademikere. Verken barnehagelærere, sykepleiere, ingeniører, sosionomer eller høyskoleutdannede lærere kan kalles akademikere etter mitt syn. Man må ha en litt tyngre faglig bakgrunn enn som så... Anonymous poster hash: b2b5e...d42 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #14 Skrevet 10. januar 2015 Jeg nekter i alle fall å kalle folk med yrkesrettede bachelorgrader fra regionale høyskoler for akademikere. Verken barnehagelærere, sykepleiere, ingeniører, sosionomer eller høyskoleutdannede lærere kan kalles akademikere etter mitt syn. Man må ha en litt tyngre faglig bakgrunn enn som så...Anonymous poster hash: b2b5e...d42 En ingeniør har jeg ikke annet enn faglig bakgrunn. De fleste ingeniørstudier er kun teori og lite praksis. Det er en del generelle teoretiske fag og mer spesifisert jo lenger man kommer på studiene med en overvekt av teoretiske realfag. Anonymous poster hash: 8c0f1...0ff 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #15 Skrevet 10. januar 2015 Jeg nekter i alle fall å kalle folk med yrkesrettede bachelorgrader fra regionale høyskoler for akademikere. Verken barnehagelærere, sykepleiere, ingeniører, sosionomer eller høyskoleutdannede lærere kan kalles akademikere etter mitt syn. Man må ha en litt tyngre faglig bakgrunn enn som så... Anonymous poster hash: b2b5e...d42 Og hva da med de som har PhD fra høgskole? Eller en lærer eller sykepleier med master som har tatt hele utdanningen sin ved et universitet? Anonymous poster hash: cf326...5cd 2
Jus sanguinis Skrevet 10. januar 2015 #16 Skrevet 10. januar 2015 Ble litt nysgjerrig av en annen tråd der en bruker mente en sykepleier med master ikke kunne bli en akademiker. Ser at det ikke finnes en entydig definisjon. Hva mener dere at en akademiker er? Anonymous poster hash: cf326...5cd Jeg tror nok sykepleier blir litt for praktisk arbeide for de som kaller seg akademikere. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #17 Skrevet 10. januar 2015 Jeg tror nok sykepleier blir litt for praktisk arbeide for de som kaller seg akademikere. Selvfølgelig blir de det etter grunnutdanning, men jeg lurer på etter at dr har tatt en master. Da jobber de som regel med fagutvikling, på ulike institutter, med forskning, som lektorer osv. Anonymous poster hash: cf326...5cd
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. januar 2015 #18 Skrevet 10. januar 2015 Definisjon på akademiker; Selvopphøyd fjompenisse med mastergrad eller doktorgrad i samfunnsUnyttig miig. 5
Jus sanguinis Skrevet 10. januar 2015 #19 Skrevet 10. januar 2015 Selvfølgelig blir de det etter grunnutdanning, men jeg lurer på etter at dr har tatt en master. Da jobber de som regel med fagutvikling, på ulike institutter, med forskning, som lektorer osv.Anonymous poster hash: cf326...5cd Jeg tror nok dere da i det minste må skifte tittel bort fra sykepleier for at det ikke skal gi akademikerne altfor mye arbeiderklasseassosiasjoner til at dere aksepteres som fullverdige akademikere. For mange vil nok sykepleierbakgrunnen uansett gi for mye arbeiderklasseassosiasjoner til at dere noen gang vil aksepteres som fullverdige akademikere.Lukter du fisk så er du fisker. Se å få bort lukten, da, De. (fritt etter låten Brakara av musikkgruppen Prima Vera)! Definisjon på akademiker; Selvopphøyd fjompenisse med mastergrad eller doktorgrad i samfunnsUnyttig miig.Det er ikke unyttig med fag som dokumenterer at liberalistene tar feil i mangt og mye, tvert i mot. Slike fag trengs, og er i aller høyeste grad nyttige, men jeg skal innrømme at det kanskje ikke er like stort behov for alle som driver med det i dag. Det er nok nyttigere med en høyere andel realfaglige enn i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #20 Skrevet 11. januar 2015 Selvfølgelig er en person med grad fra Høgskole akademiker, på lik linje med en fra Universitet. Jeg er selv utdannet Sivilingeniør fra Universitet, og jobber med folk som har fått mastergraden sin fra høgskole, og vi stiller likt. En mastergrad er en mastergrad. Er det slik at en Siv.ing fra gamle NTH ikke er akademiker, mens en Siv.ing fra NTNU er det? Anonymous poster hash: d4159...c26 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå