julibrud Skrevet 28. juni 2002 #1 Skrevet 28. juni 2002 Jeg har så innmari lyst til å gi en sang til min tilkommende mann, men er synes at det er vanskelig å lage en selv. Er det noen som har noen tips? Pliis, trenger kjempehjelp. Klem Julibrud
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 28. juni 2002 #2 Skrevet 28. juni 2002 Det er faktisk ikke så vanskelig å lage sang selv som man faktisk skulle tro. :D Har selv diktet en sang, men er så heldig å ha en mor som skal tilpasse den litt for meg. Det første du bør gjøre er å plukke ut en melodi du ka godt og som du vet gjestene kan. (Ingenting er værre enn å velge en melodi bare 2-5 stykker faktisk kan) Så bør du tenke litt på hvilke poenger du vil ha med i sangen og hvor mange versj du kunne tenke deg. Eller det er det egentlig bare å sette i gang og skrive. Kluss i vei med penn og papir, styk over setninger og skriv noe om du kommer på noe. Det lureste er egentlig å få mest mulig ned på papir. Det behøver nødvendigvis ikke å rime, men prøv å få ned en masse. Synd så gjennom sangen mange ganger og finn ut hvilke linjer som skal rime på hverandre. Prøv så å få til rim i disse linjene, ellers blir sangen mye tungre å synge. Husk at en rimeordbok kan være til god hjelp! Og husk: du må gjerne legge ut sangen din her på KG og få tilbakemeldinger! Ble du noe klokere av dette? Det er faktisk ikke så vanskelig som mange tror, men det hender jo man må bruke litt tid da. Det lureste er uansett å få litt hjelp når sangen begynner å ta form, for det er utrolig mye man selv overser av både takt og rim etterhvert! Lykke til!
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 28. juni 2002 #3 Skrevet 28. juni 2002 Her fant jeg faktisk en link som kan være en god rettesnor for alle de som skal skrive sang selv: http://hjem.sol.no/solstua/selv.htm Men det er jo en del av de poengene jeg ramset opp da. :D Her har du forsåvidt en sang du kan se på, men den er neppe til så mye nytte: http://home.online.no/~ris-pe/page5.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå