Gå til innhold

Enkeltmannsforetak, deltidsjobb og studielån - HJELP!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2014 hadde jeg 2 jobber ved siden av studiene – deltidsjobb og som freelancer i mitt enkeltmannsforetak.

Jeg har aldri betalt skatt eller mva for freelance-jobben min, siden jeg enda ikke har tjent over 50 000,- siden foretaket ble opprettet. Men jeg har hørt at man uansett måtte betale skatt uavhengig av de 50 000,- man tjener, stemmer dette?

I alle fall, har jeg mistanke om at disse "skattepengene" jeg skulle har betalt ble trukket gjennom den andre jobben min. Jeg fylte ut 90 000,- kr på forventet lønn, og 48 000,- kr på forventet personinntekk a. næring/overskudd nærlig. Tilsammen har jeg blitt trukket 35% i skatt hver mnd gjennom deltidsjobben min. Var ikke det litt mye?

Jeg har heller ikke tjent 48 000,- på foretaket mitt, men ca. 23 000,- kr. Har jeg da betalt for mye skatt, og vil få de igjen på feriepenger? Hadde i tillegg ca. 75 000,- kr i studielån i 2014.

Beklager hvis det ble rotete skrevet og mye tall, men jeg trenger hjelp! Hilsen en forvirret student..

Anonymous poster hash: 99bd2...284
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare direkte på det du spør om. Men kan forklare hvordan jeg gjør det.

Jeg følger ut skjemaet på skatteetaten, og fylte inn hva jeg forventer i min deltidsjobb, og hvilke næringsinntekter jeg forventer å ha.

Jeg forventet ca. 80 000 - 100 000 kr i min deltidsjobb

Jeg forventet ca. 400 000 - 450 000 i firmaet mitt.

Husker ikke helt i farta hva jeg eksakt skrev inn.

Da fikk jeg 40 % skatt fra deltidsjobben min. Og ca. 120 000 kr fra firmaet mitt.

Skatten fra deltidsjobben trekkes automatisk, og skatten fra firmaet betaler jeg 4 ganger i året på 30 000 ,-

Håper det var til hjelp.

Skrevet

Ja naturligvis må du skatte for alt du tjener. Også om det er under 50.000. Jeg sender inn forskudsskatt 4 ganger årlig. Ring skatteetaten og hør hvordan du bør gjøre det.

Anonymous poster hash: 69dfb...e21
Skrevet

Jeg kan ikke svare direkte på det du spør om. Men kan forklare hvordan jeg gjør det.

Jeg følger ut skjemaet på skatteetaten, og fylte inn hva jeg forventer i min deltidsjobb, og hvilke næringsinntekter jeg forventer å ha.

Jeg forventet ca. 80 000 - 100 000 kr i min deltidsjobb

Jeg forventet ca. 400 000 - 450 000 i firmaet mitt.

Husker ikke helt i farta hva jeg eksakt skrev inn.

Da fikk jeg 40 % skatt fra deltidsjobben min. Og ca. 120 000 kr fra firmaet mitt.

Skatten fra deltidsjobben trekkes automatisk, og skatten fra firmaet betaler jeg 4 ganger i året på 30 000 ,-

Håper det var til hjelp.

Takk for svar!

Kan jeg spørre hvordan/hvor du betaler skatten fra firmaet ditt? Er det i form av forskudsskatt? Leste noe om at man skulle få tilsendt innbetalingsblanketter 4 ganger i året, men det har jeg ikke fått. Tror jeg må ta en tur til kemnerkontoret..

Anonymous poster hash: 99bd2...284

Skrevet

Ja det er riktig.. Først får jeg i starten av året (fikk for noen dager siden), en oversikt over hvor mye jeg skal betale, og terminer. Det kom inne på altinn.

Så får jeg tilsendt 4 "fakturaer" i året, til min folkeregistrerte adresse.

Det finnes ett sted du kan logge inn for å sjekke om du skylder staten noe, og hvilket kontonr og kid du skal bruke da. Finner det ikke akkurat nå, men skal legge ut linken om jeg kommer over den.

Skrevet

Du må skatte av det du tjener. Firmaet ditt derimot kan få inn til en omsetning under 50000 uten at du må stresse med det.

Anonymous poster hash: dfff5...d5e
Skrevet

Du må skatte av det du tjener. Firmaet ditt derimot kan få inn til en omsetning under 50000 uten at du må stresse med det.

Anonymous poster hash: dfff5...d5e

Hva i alle dager mener du med det? Skatten må jo betales, og da helst forskuddsskatt - hvis ikke blir det jo restskatt. Mange med ENK som har brent seg på det.

Anonymous poster hash: 69dfb...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...