AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Jeg er en student som er ferdig med utdannelsen min til våren. Jeg har derfor begynt å se på jobber rundt omkring i landet. Jeg ser at de fleste jobbene innenfor mitt fagfelt er i de store byene. Jeg lurer derfor på om hvis jeg skulle flytte til Oslo, Bergen, Trondheim eller et annet sted, ville jeg kunnet funnet meg et bosted som jeg kunne leie, men fortsatt spare penger til å kjøpe en egen bolig etter hvert? Jeg bør nevne at jeg forventer å ha en startlønn på over 400.000 kroner. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser noen hensikt å flytte til en større by hvis jeg ikke kan klare å spare til egen bolig der eller et annet sted på sikt. Kan også nevne at jeg er flinkt til å spare, men går all lønna til leiekostnader, mat og andre ting er det ikke verdt det for min del. En annen ting er at når jeg snakker om sparing til bolig, så er planen å spare opp en egenkapital på 400.000 til 500.0000. Anonymous poster hash: 3db75...047
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Du kan fint klare å spare opp det på 3-4 år om du legger inn en innsats Utbetalt ca 24.000 (brutto årslønn 423.000) 8.000 til bolig 2.000 til mat 1.000 til strøm og månedskort for kollektivtrafikk 3.000 til div annet og fritid Da får du spart 10.000 i mnd, noe som blir 120.000 i året Anonymous poster hash: 21e91...de0 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 I Oslo er det mange fine hybler til 7-8-9000, og noen er inkludert strøm også. Ellers er det vel mye bra i Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Tromsø. De største byene bortsett fra Oslo. Anonymous poster hash: 03161...416
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Jeg så forresten nylig en hybel/leilighet på finn til 1 kr, mot at du gjorde husarbeid i huset. Da får du iallfall spart mye penger! Anonymous poster hash: 03161...416
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #5 Skrevet 10. januar 2015 Det var i Oslo - litt vesentlig, kanskje ... Anonymous poster hash: 03161...416
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #6 Skrevet 10. januar 2015 Flytt dit kjønnsmarkedet er best. Få deg en partner og kjøp deg inn eller sammen. Det er vedig vanskelig å spare så mye i så mange år. Mye lettere å få seg en partner. Anonymous poster hash: 5c77a...4a0
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #7 Skrevet 10. januar 2015 Du kan fint klare å spare opp det på 3-4 år om du legger inn en innsats Utbetalt ca 24.000 (brutto årslønn 423.000) 8.000 til bolig 2.000 til mat 1.000 til strøm og månedskort for kollektivtrafikk 3.000 til div annet og fritid Da får du spart 10.000 i mnd, noe som blir 120.000 i året Anonymous poster hash: 21e91...de0 TS her. Takk for svar, håper dette er realistisk. Vet at kostnadene til mat for meg ligger rundt 2.000 kroner. Jeg sparer rundt 60.000 kroner i året som student, så jeg håper jeg klarer å fortsette å spare det samme eller mer. Flytt dit kjønnsmarkedet er best. Få deg en partner og kjøp deg inn eller sammen. Det er vedig vanskelig å spare så mye i så mange år. Mye lettere å få seg en partner. Anonymous poster hash: 5c77a...4a0 Vel det er uten tvil enklere å kjøpe bolig hvis man har en partner, men akkurat nå er jeg singel. Håper jo selvfølgelig på å finne meg en partner, men gidder ikke satse på å være avhengig av å få en partner for å skaffe meg bolig. Det skal også nevnes at støtte fra foreldrene gjennom arv/kausjonering er ikke en mulighet, og da må man jo spare krone for krone selv. Anonymous poster hash: 3db75...047 Anonymous poster hash: 3db75...047 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #8 Skrevet 10. januar 2015 TS her. Takk for svar, håper dette er realistisk. Vet at kostnadene til mat for meg ligger rundt 2.000 kroner. Jeg sparer rundt 60.000 kroner i året som student, så jeg håper jeg klarer å fortsette å spare det samme eller mer. Vel det er uten tvil enklere å kjøpe bolig hvis man har en partner, men akkurat nå er jeg singel. Håper jo selvfølgelig på å finne meg en partner, men gidder ikke satse på å være avhengig av å få en partner for å skaffe meg bolig. Det skal også nevnes at støtte fra foreldrene gjennom arv/kausjonering er ikke en mulighet, og da må man jo spare krone for krone selv.Anonymous poster hash: 3db75...047 Anonymous poster hash: 3db75...047 Hvis det er aktuelt for deg å bo i sokkelleilighet eller i kollektiv, vil det være mulig å finne bolig for mindre enn 8000 i Oslo. Vi leier f.eks ut for 7500 inkl strøm, nett og tv. 3000 pr mnd vurde også holde når man kommer fra studentbudsjett og har mål om å spare.Anonymous poster hash: 199b0...bc5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #9 Skrevet 10. januar 2015 Flytt dit kjønnsmarkedet er best. Få deg en partner og kjøp deg inn eller sammen. Det er vedig vanskelig å spare så mye i så mange år. Mye lettere å få seg en partner. Anonymous poster hash: 5c77a...4a0 Eh, og hvor er det man finner en partner? De har ikke til salgs på Rema etter det jeg har sett. Er uansett ikke vits å flytte sammen med noen siden det blir slutt uansett, og da blir det jo mye styr med flytting etc. Fatter ikke folk som er så usikre på seg selv at de ikke klarer å være alene. Det går fint å få seg bolig i en storby, men man må prioritere og kanskje regne med at man ikke bor midt i sentrum eller i den største leiligheten. Jeg var heldig og fikk hjelp av foreldre men er jo ikke alle som får det. Husbanken kan også være et alternativ om man sliter med å få lån. Anonymous poster hash: 6241e...5bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå