Gå til innhold

Svar til svigermor...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har havnet i en litt rar situasjon kg trenger litt hjelp. Min mann og jeg fikk nemlig et barn for 1,5 år siden, og til vår store overraskelse har gutten mørkeblondt hår. Både jeg og min mann var lyse som barn (men er mørkere nå), så vi ble jo overrasket, men sånn er det jo bare. Jeg har er litt anstrengt forhold til min svigermor (av grunner jeg ikke skal nevne her), og hun er en meget spesiell dame som nok aldri har likt meg. Helt siden gutten vår ble født, har hun høylydt snakket om dette med håret og undret dg veldig over det til alle som orker å høre på. Først bare overhørte jeg henne, men nå begynner det å bli nok og jeg føler meg helt mistenkeliggjort. Hun har aldri rett ut sagt at hun tror "postmannen" har vært på ferde, så det er litt vanskelig å konfronterer henne direkte også, men jeg kjenner at det nesten begynner å bli litt ubehagelig. Både jeg og min mann ønsker jo å bevare familiefredeb og hun er veldig lett å krenke, men jeg skulle gjerne hatt tips til hva jeg kunne sagt til henne (en enkel innføring i hvordan dette slett ikke er umulig eller noe i den duren). Jeg er ikke den sterkeste i biologi selv, men kanskje noen kan hjelpe meg?

Anonymous poster hash: 1bd67...0c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er sånt som skjer i blant, kjenner et par fra Sør-Europa hvor begge har svart hår, brune øyne og solbrun hud (som italienere, spanjoler ol) og de fikk ei datter med blondt hår og blå øyne, men ikke noe utroskap. Og hun har trekk fra sin far.

Både jeg og samboer er født med svart hår men vi fikk en sønn som var mørk blond og som har blitt mer og mer rødthåret, han er og snart 1,5 år. Og han har ennå knallblå øyne selv om faren har brune.

Jeg har selv en ikke så enkel svigermor så fryktet at hun kom til å hinte eller si rett ut at samboer ikke kan være faren men isteden skryter hun av hvor lik hun syns at han er faren. Selv ser jeg bare at sønnen vår er lik meg og faktisk min søster. Selv om min søster og var født med svart hår, vi er begge mørkeblonde i dag. Vår mor har svart hår og far mørkebrundt, ingen er blonde, men vi er lik våre foreldre. Samboer har mørkebrundt hår. Men sønnen vår var faktisk veldig lik sin far når han var nyfødt.

Når det gjelder arv så ikke tenk på bare dere foreldre, sønnen deres kan ha arvet hårfargen til en av dine foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre, eller kanskje lenger bak. Mørkt hår og brune øyne er mest dominant/arvelig, men det finnes unntak. Mine foreldre, søsken, biologiske tanter og onkler, og besteforeldre har alle knallblå øyne, mens mine er mix av blå og brune :) Ene oldemora mi hadde brune øyne.

Anonymous poster hash: da893...bee

AnonymBruker
Skrevet

Er sånt som skjer i blant, kjenner et par fra Sør-Europa hvor begge har svart hår, brune øyne og solbrun hud (som italienere, spanjoler ol) og de fikk ei datter med blondt hår og blå øyne, men ikke noe utroskap. Og hun har trekk fra sin far.

Både jeg og samboer er født med svart hår men vi fikk en sønn som var mørk blond og som har blitt mer og mer rødthåret, han er og snart 1,5 år. Og han har ennå knallblå øyne selv om faren har brune.

Jeg har selv en ikke så enkel svigermor så fryktet at hun kom til å hinte eller si rett ut at samboer ikke kan være faren men isteden skryter hun av hvor lik hun syns at han er faren. Selv ser jeg bare at sønnen vår er lik meg og faktisk min søster. Selv om min søster og var født med svart hår, vi er begge mørkeblonde i dag. Vår mor har svart hår og far mørkebrundt, ingen er blonde, men vi er lik våre foreldre. Samboer har mørkebrundt hår. Men sønnen vår var faktisk veldig lik sin far når han var nyfødt.

Når det gjelder arv så ikke tenk på bare dere foreldre, sønnen deres kan ha arvet hårfargen til en av dine foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre, eller kanskje lenger bak. Mørkt hår og brune øyne er mest dominant/arvelig, men det finnes unntak. Mine foreldre, søsken, biologiske tanter og onkler, og besteforeldre har alle knallblå øyne, mens mine er mix av blå og brune :) Ene oldemora mi hadde brune øyne.Anonymous poster hash: da893...bee

Ja forresten sønnen vår har knallblå øyne til tross for at samboer har brune og jeg litt brune <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

• Liker 1
Skrevet

Du vet nok sikkert selv veldig godt om du har hatt en affære med noen, men var jeg deg tror jeg nok at jeg ville tatt en DNA test bare for å få henne til å holde munn. Eventuelt bare for å ha den liggende om situasjonen skal utvikle seg seriøst.

Du vil jo neppe at hun skal få noen til å tro at du lurer mannen din ;)

AnonymBruker
Skrevet

Mamma og pappa er begge mørke med brune øyne, broren min er lys blond med blå øyne og jeg har rødt hår og grønne øyne... Både postmannen og postdama har vært i bilde der med andre ord 😜 Nei, seriøst, når man ser "hele pakka" er det liten tvil om at vi er mamma og pappas, men ved første øyekast ser vi litt merkelig ut...

Anonymous poster hash: b0d3d...7f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr jo ingenting. Min bestemor og bestefar hadde mørkt hår, nesten svart, min mor er rødhåret, min far har brunt hår, og jeg er blond:P

Anonymous poster hash: 6bf6d...574
AnonymBruker
Skrevet

Ja forresten sønnen vår har knallblå øyne til tross for at samboer har brune og jeg litt brune :)

Det er helt normalt. Blå øyne er recessivt, brune er dominant. Gen for blå øyne kan dermed skjule seg i mennesker med brune øyne. På samme måte kan andre hårfarger dukke opp, arvegangen der er bare mer komplisert. Barnet deres har antakelig en fetter, besteforelder eller lignende som hadde samme hårfarge som barn, selv om akkurat dere to var lysere. Det ligger alltid flere egenskaper i genene våre enn det som kommer til uttrykk.

Anonymous poster hash: c3d26...50d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ingen som faktisk svarer på det TS spør om? Altså hva hun skal svare sin svigermor?

Anonymous poster hash: df708...75c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes virkelig ikke at du skal forklare noe som helst! Hev deg over slik dumskap.

AnonymBruker
Skrevet

Dere var blonde som barn, han er blond (selv om han er mørkere), skjønner ikke problemet hennes?

Jeg hadde bare sagt at både jeg og mannen vet utmerket godt at det er hans barn og at hun kan holde kjeften godt lukket om det heretter.

Anonymous poster hash: 3eb46...192
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt. Blå øyne er recessivt, brune er dominant. Gen for blå øyne kan dermed skjule seg i mennesker med brune øyne. På samme måte kan andre hårfarger dukke opp, arvegangen der er bare mer komplisert. Barnet deres har antakelig en fetter, besteforelder eller lignende som hadde samme hårfarge som barn, selv om akkurat dere to var lysere. Det ligger alltid flere egenskaper i genene våre enn det som kommer til uttrykk. Anonymous poster hash: c3d26...50d

Samboer sine brune øyegener er asiatiske, så er lite blått langt bakover der.

Vi hadde begge svarte hår, jeg er ikke TS.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ingen som faktisk svarer på det TS spør om? Altså hva hun skal svare sin svigermor? Anonymous poster hash: df708...75c

Folk sier jo at det med ikke er til å stole på, altså er ikke sånn at om begge foreldrene er blonde så er det 200% sikkert at barnet blir blondt. Ellers så syns jeg at TS ikke burde bry seg, svigermora er bare tåpelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ingen som faktisk svarer på det TS spør om? Altså hva hun skal svare sin svigermor?

Anonymous poster hash: df708...75c

Hvorfor gjør ikke du det?

Anonymous poster hash: 98f85...3bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde, men så diskuterer jeg mye med både foreldre og svigerforeldre, sagt rett ut at "det er greit at du ikke tror at du er farmor til gutten, men det er du, og for hans del skulle jeg ønske du kunne oppføre deg som en. Det er ikke sånn at man de mest framtredende trekkene jeg og pappaen har er de mest framtredende hos vår sønn. *sett inn eksempel på andre i familien som ikke nødvendigvis ligner på sine foreldre men kanskje mer på onkler/tanter/søskenbarn*"

• Liker 1
Skrevet

Min sønn ble født med rødt hår.. Jeg er blond med blå øyne, samboeren har brunt hår og brune øyne. Begge født med mørkt hår. Nå er poden snart 3, og har rødblondt hår og grumsete øynene... Prikk lik onkelen sin :-P

Skrevet (endret)

Nå er det lenge siden jeg hadde noe om det der, men som noen sier så er brune øyne dominant ift blå. Dersom mor og far har brune øyne vil 1 av 4 barn gi blå øyne dersom begge har genet for blå øyne. Sistnevnte er jo ikke noe man kan se på folk om de har, men slik er det.

07_22.jpg

Dersom begge foreldrene har brune og Bb fordelingen vil det 4. alternativet gi et barn med blå øyne.

Endret av LilleSnupp
  • Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet

Kan ikke mannen din si til moren sin at nå er det nok hinting/plapring om barnet?

Skrevet

Herregud? Skulle gjerne likt å visst hvem hun er den svigermora di, høres ut som min mor med eksakte samme ord...

Trollkjerringer er det de er!

Hev deg over det!

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg hadde noe om det der, men som noen sier så er brune øyne dominant ift blå. Dersom mor og far har brune øyne vil 1 av 4 barn gi blå øyne dersom begge har genet for blå øyne. Sistnevnte er jo ikke noe man kan se på folk om de har, men slik er det.

07_22.jpg

Dersom begge foreldrene har brune og Bb fordelingen vil det 4. alternativet gi et barn med blå øyne.

Det er den enkle forklaringen.

Den virkelige forklaringen er mer komplisert, for i tillegg til at det er 3-4 ulike gener som bestemmer øyefargen i stedet for det ene som er vist i denne illustrasjonen, så kan gener slås av i flere generasjoner. Dermed kan et barn av to blåøyde, med fire blåøyde besteforeldre, få brune øyne uten utroskap.

Hårfarge er enda merkeligere, og i tilfellet til TS kan det være at gutten ikke har arvet noen genene som gjør at pigmentproduksjonen i håret øker i løpet barndommen, men at han starter med den fargen han har arvet. Det kan også være at han har arvet en hårfarge som gjemmer seg i flere generasjoner. Rødt hår er en slik farge som dukker opp etter flere generasjoner.

Anonymous poster hash: fd316...fd3

Skrevet

Jeg og min mann var helt lyshårete som barn. Det samme var vår yngste sønn - og alle tre er i dag såkalt kommunegrå. De andre har hatt nydelig rødfarge, nærmest som skinnende kobber, fra de ble født + grønne øyne. Eldste datteren vår, som er den med dypest rødfarge, har selv tre barn. Eldste var kritthvit i håret da han var liten, nå har det mørknet litt (6 år). 4 åringen er rødhåret som sin mor, men hun har knallblå øyne. Yngste på 2 var helt mørk som nyfødt, men har nå lysnet litt. Faren deres er nok litt kommunegrå han også ;)

Altså, uten være genetiker, vet vi jo at arvelige egenskaper ikke bare påvirkes av foreldrene, men fra flere generasjoner bakover, på begge sider. Det vet nok egentlig din svigermor også, så det er bare til å ignorere alle antydninger om noe annet - er mitt råd i alle fall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...