Gå til innhold

Ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at man har rett på ulønnet permisjon etter at foreldrepermisjonen går ut? Jeg tenker dersom det går noen mnd før man får barnehageplass feks. eller ønsker at babyen skal bli nærmere 2år før bhg-start.

Tenker på oss som jobber i kommunen.

Anonymous poster hash: b6ea8...c0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer!

Anonymous poster hash: 557cb...30d

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å søke om å få innvilget permisjon, men det er vel ingen rett, tror jeg.

Vær uansett oppmerksom på at hvis du blir (langtids)sykmeldt i denne permisjonstiden (etter foreldrepermisjonen), så har du kanskje ikke rett på sykepenger pga. for langt opphold borte fra jobb.

Anonymous poster hash: 57bb3...f8e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hver forelder har rett til inntill ett års ulønnet permisjon rett etter vanlig permisjon. Er på telefon nå, så finner ikke link. Men bare google arbeidsmiljølov og permisjon så finner du det.

Anonymous poster hash: 59edc...a80

AnonymBruker
Skrevet

Ok det var godt å høre.

Er det noen regler for hvor lenge man må ha jobbet før man har denne goden?

Jeg har nemlig nettopp fått fast jobb og fant ut at jeg var gravid for noen dager siden... Har jobbet der i et år som vikar allerede om det har noe å si.

Anonymous poster hash: b6ea8...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Her er lovteksten fra Arbeidsmiljøloven:

§ 12—5. Foreldrepermisjon

(2)

Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. (...)

Så lenge du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før du skal ut i permisjon så har du rett på foreldrepenger, og da også alle rettigheter ift permisjon.

Anonymous poster hash: 59edc...a80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...