Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har såvidt begynt å introdusere fast føde til babyen. Har gått mest i grønnsaks- og fruktmos så langt, og det egner seg jo veldig godt til frysing. Bruker isterningformer, så går det ann å tine en bittebitteliten porsjon. Men: vi tenkte vi skulle prøve oss på (hjemmelaget) grøt snart også. Av mais, hirse, og etterhvert litt havre. Går det an å fryse det, eller blir det bare ekkelt, ødelegger konsistensen eller noe annet rart? Noen som har prøvd? :)

Anonymous poster hash: 15e6c...1c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare å prøve og fryse ned en liten kladd og se hvordan den blir?

Anonymous poster hash: f6129...ae3
Gjest Ludodama
Skrevet

Vi har såvidt begynt å introdusere fast føde til babyen. Har gått mest i grønnsaks- og fruktmos så langt, og det egner seg jo veldig godt til frysing. Bruker isterningformer, så går det ann å tine en bittebitteliten porsjon. Men: vi tenkte vi skulle prøve oss på (hjemmelaget) grøt snart også. Av mais, hirse, og etterhvert litt havre. Går det an å fryse det, eller blir det bare ekkelt, ødelegger konsistensen eller noe annet rart? Noen som har prøvd? :)

Jeg mener (nokså) sikkert at man ikke skal fryse varmet mm eller mme(sistnevnte vet jeg med sikkerhet) - og all grøt skal pga jern tilberedes enten med vann dersom den inneholder mme(og det gjør de fleste grøter) eller mm/mme dersom det er hjemmelaget eller produkter uten melk i(som eks Holle sine).

Så jeg vil si svaret er nei, du kan ikke fryse grøt eller andre produkter som inneholder mm/mme.

Det skal serveres ferskt.

I brosjyren til Helsedirektoratet mener jeg dette med jerninnhold og hvordan det skal tilberedes(med mme/mme) er godt beskrevet.

Skrevet

Ville ikke ha fryst det ned (uten at jeg har sjekket fakta) men det er veldig enkelt å lage små porsjoner grøt av gangen da :-)

Skrevet

... altså du lager opp mye grøtpulver og så blander du bare opp litt om gangen

AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare å prøve og fryse ned en liten kladd og se hvordan den blir? Anonymous poster hash: f6129...ae3

Det går jo an. Men like greit å hoppe over om noen har tatt jobben med å tabbe seg ut på det før meg :P

Jeg mener (nokså) sikkert at man ikke skal fryse varmet mm eller mme(sistnevnte vet jeg med sikkerhet) - og all grøt skal pga jern tilberedes enten med vann dersom den inneholder mme(og det gjør de fleste grøter) eller mm/mme dersom det er hjemmelaget eller produkter uten melk i(som eks Holle sine).

Så jeg vil si svaret er nei, du kan ikke fryse grøt eller andre produkter som inneholder mm/mme.

Det skal serveres ferskt.

I brosjyren til Helsedirektoratet mener jeg dette med jerninnhold og hvordan det skal tilberedes(med mme/mme) er godt beskrevet.

Ah, og der hadde du et kjempepoeng. Grøt anbefales jo å lages med mm, det hadde jeg ikke tenkt på! Takk!

Ville ikke ha fryst det ned (uten at jeg har sjekket fakta) men det er veldig enkelt å lage små porsjoner grøt av gangen da :-)

Jada, men nå som porsjonsstørrelsene er på en teskje eller to, så blir det fort for mye likevel. Luksusproblem som går seg til ;)

... altså du lager opp mye grøtpulver og så blander du bare opp litt om gangen

Lage grøtpulver selv er jo endel jobb såvidt jeg vet, men i grunnen ikke dumt det heller altså! Takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet

I starten når man bare trenger miniporsjoner er det veldig greit å gjøre det lettvint, synes jeg. Da kan man bruke f.eks. mandelmel eller grøtpulver fra Holle (det er uten MME). Da trenger det ikke å koke. Varm litt morsmelk, eventuelt med litt olje og fruktmos, bland i mandelmel eller grøtpulver til riktig konsistens. Voila!

Anonymous poster hash: 4fcd9...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...