AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #21 Skrevet 9. januar 2015 Synes ikke det virker som det er problematisk med Mac, annet enn når det trengs programmer som kanskje er best tilpasset Windows. Varierer fra utdanning til utdanning, men jeg har sett at det kanskje kan være litt mer tungvint hvis man bruker spesielle programmer. Samtidig er det jo it-tjenester ved høyskoler og universiteter, så man får god hjelp til å fikse sånt. Jeg vet at en ikke kan bruke CAD-programmer på Mac, så da er det nok ikke så lurt å kjøpe seg en mac, hvis en skal anvende disse programmene. Jeg studerer medisin, og håper ikke det blir så store utfordringer med en Mac. Veldig fornøyd hittil, er jeg Anonymous poster hash: d0685...ade
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #22 Skrevet 9. januar 2015 Google is your best friend in time of needs... http://apple.stackexchange.com/questions/48594/can-i-disable-the-lighted-apple-logo-on-the-back-of-my-macbook-pro http://www.mac-forums.com/forums/apple-notebooks/80207-turn-off-apple-logo-light.html Google, ja? DET tenkte jeg faktisk ikke på. .. Ettersom jeg opprettet en tråd om Mac, så tenkte jeg at det var like så greit å spørre her. Anonymous poster hash: d0685...ade
Gjest brutal_mann Skrevet 9. januar 2015 #23 Skrevet 9. januar 2015 Delvis off-topic, men det både forundrer og skuffer meg når så mange kjøper Mac uten å bry seg om å sette seg inn i hva de egentlig trenger av en laptop, samt hvilke krav de egentlig bør ha til kvalitet og varighet. Personlig oppfatter jeg at Mac er en trend-dings mer enn et verktøy i skolesammenheng. "Apple liksom! Alle kjøper jo Apple, så da må det jo være bra og akkurat det jeg trenger! ... Men du - hvordan funker egentlig den her?.." Anonymous poster hash: c180c...fd4 Vel, det at du skriver dette viser jo bare at du ikke har satt deg inn i ting... 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #24 Skrevet 9. januar 2015 Dette er på grunn av hvor enkelt Apple har gjort det å formatere datamaskinen - eller hvor lite folk gidder å sette seg inn i hvordan man formaterer en vanlig datamaskin. Så noen som solgte datamaskinen som tok skjermbilde av egenskapene til C:-disken, liksom... Sier litt om hvor vant folk er med å få ting i fanget. Det har vel også litt med at folk verdsetter det faktum at det er en ~mac~ høyere enn selve egenskapene til datamaskinen, så slik sett har du helt rett. Folk skaper en verdi i de gamle datamaskinene, hvor de plutselig betaler 70 % for varemerket i stedet for, tja, 40 % slik de er nye. Ergo: kjøper du en brukt mac over en brukt windows-maskin er du århundrets brødhue. Lynrask, programmene åpnes raskt, god kvalitet på skjermen, den er rask igjen, bra tastatur. Verdt 3500kr ekstra. Fordi den er rask, rask, rask, har bra tastatur og litt bra skjerm. Dette er da minimumskrav for en datamaskin i den prisklassen? Spesielt i og med at den har SSD-harddisk? Ingen overraskelse at den er rask. Mac-epidemien kommer nok av at folk er for late til å faktisk undersøke hva som finnes av alternativer, de har sett folk ha mac, de ser at den er pen og den duger, så da blar de opp umenneskelige mengder penger for dem. Latskap, forfengelighet, uintelligens og penger. Velkommen til mac-brukerbasen. Anonymous poster hash: 949e8...e3f Som sagt, har jeg erfaring med windowsmaskiner (dette er min første Mac), og jeg har bare positive ting å si om denne PC-en, og sammenlignet med de andre PC-ene jeg har hatt, er denne suveren. Jeg forstår for øvrig ikke aggresjonen din overfor de som kjøper Mac. Hvordan kan du ikke vite at folk ikke har gjort en research og dermed valgte Mac? Din subjektive mening om Mac, spiller ikke rolle for andre enn deg selv. Jeg har ikke hatt denne PC-en så lenge, så det kan hende det dukker opp problemer senere, men da har jeg selv sammenligningsgrunnlag, istedenfor å høre på folk som tydeligvis hater alt som har med Mac å gjøre. Anonymous poster hash: d0685...ade 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #25 Skrevet 9. januar 2015 Som sagt, har jeg erfaring med windowsmaskiner (dette er min første Mac), og jeg har bare positive ting å si om denne PC-en, og sammenlignet med de andre PC-ene jeg har hatt, er denne suveren. Jeg forstår for øvrig ikke aggresjonen din overfor de som kjøper Mac. Hvordan kan du ikke vite at folk ikke har gjort en research og dermed valgte Mac? Din subjektive mening om Mac, spiller ikke rolle for andre enn deg selv. Jeg har ikke hatt denne PC-en så lenge, så det kan hende det dukker opp problemer senere, men da har jeg selv sammenligningsgrunnlag, istedenfor å høre på folk som tydeligvis hater alt som har med Mac å gjøre. Anonymous poster hash: d0685...ade Gikk fort i svingene og innlegget ble dårlig formulert, men du forstår sikkert hva jeg mener. Anonymous poster hash: d0685...ade
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #26 Skrevet 9. januar 2015 Vel, min gamle hvite macbook fra 2010 er i superb form fremdeles. Har en windows laptop som er på samme alder og den henger omtrent ikke sammen. Min HP-maskin som jeg betalte 5000kr for i 2009(?) slo en av de feite, hvite macene jeg fikk utlånt fra skolen lett. Både fordi den var raskere, kraftigere, hadde bedre plass og minne. Den har fått TLC og blitt reformatert tre ganger på de 5-6 årene siden jeg kjøpte den. Mine venner som fikk mac av den videregående skolen de startet på i 2011 måtte se seg slått av datamaskinen jeg fikk utdelt da vi sluttet på videregående, der deres mac egentlig var en nyere og kraftigere modell enn min vanlige. Hvis din windows-laptop ikke henger sammen sier det kun noe om hvordan du har brukt den. Anonymous poster hash: 949e8...e3f 1
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2015 #27 Skrevet 9. januar 2015 Min HP-maskin som jeg betalte 5000kr for i 2009(?) slo en av de feite, hvite macene jeg fikk utlånt fra skolen lett. Både fordi den var raskere, kraftigere, hadde bedre plass og minne. Den har fått TLC og blitt reformatert tre ganger på de 5-6 årene siden jeg kjøpte den. Mine venner som fikk mac av den videregående skolen de startet på i 2011 måtte se seg slått av datamaskinen jeg fikk utdelt da vi sluttet på videregående, der deres mac egentlig var en nyere og kraftigere modell enn min vanlige. Hvis din windows-laptop ikke henger sammen sier det kun noe om hvordan du har brukt den. Anonymous poster hash: 949e8...e3f Nja, egentlig ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #28 Skrevet 9. januar 2015 Som sagt, har jeg erfaring med windowsmaskiner (dette er min første Mac), og jeg har bare positive ting å si om denne PC-en, og sammenlignet med de andre PC-ene jeg har hatt, er denne suveren. Jeg forstår for øvrig ikke aggresjonen din overfor de som kjøper Mac. Hvordan kan du ikke vite at folk ikke har gjort en research og dermed valgte Mac? Din subjektive mening om Mac, spiller ikke rolle for andre enn deg selv. Jeg har ikke hatt denne PC-en så lenge, så det kan hende det dukker opp problemer senere, men da har jeg selv sammenligningsgrunnlag, istedenfor å høre på folk som tydeligvis hater alt som har med Mac å gjøre. Anonymous poster hash: d0685...ade Ingen aggresjon, bare litt frustrasjon i et samfunn der vi rutinert kaster penger ut vinduet og tilber konsumermarkedet. Beklager hvis det var vanskelig å se forskjellen. At folk ikke har gjort research sier seg for øvrig selv. Det er et par grunner til at man vil velge mac over en windows-kjørende datamaskin, og at den er overlegen spesifikasjonsmessig er ikke en av dem. Eller, som mine mac-kjørende venner sier: "nei altså, jeg SKJØNNER at disse fem andre laptopene logisk er bedre valg, men jeg bare VIL ha mac!" Jeg overdriver ikke engang, dette er noe jeg faktisk fikk høre fra min ellers smarte venninne! Og forresten er det ikke sånn at jeg bare hater ALT som har med mac å gjøre - mac var viktig for teknologien og dens utvikling en gang, og mac var virkelig overlegent til sitt bruk en gang, men slik er det ikke lenger. Apple er en ålreit bedrift når alt kommer til alt, Iphone er et fint produkt, Ipad hadde jeg sikkert likt hadde det ikke vært for at jeg ikke skjønner greia med nettbrett. Dette er ikke noe jeg sier av prinsipp. Anonymous poster hash: 949e8...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #29 Skrevet 9. januar 2015 Min HP-maskin som jeg betalte 5000kr for i 2009(?) slo en av de feite, hvite macene jeg fikk utlånt fra skolen lett. Både fordi den var raskere, kraftigere, hadde bedre plass og minne. Den har fått TLC og blitt reformatert tre ganger på de 5-6 årene siden jeg kjøpte den. Mine venner som fikk mac av den videregående skolen de startet på i 2011 måtte se seg slått av datamaskinen jeg fikk utdelt da vi sluttet på videregående, der deres mac egentlig var en nyere og kraftigere modell enn min vanlige. Hvis din windows-laptop ikke henger sammen sier det kun noe om hvordan du har brukt den. Anonymous poster hash: 949e8...e3f Flere undersøkelser viser jo at Mac varer lengst, og ettersom PCen og programvaren er produsert på samme plass, de er skreddersydd til hverandre, da krasjer maskinen mye sjeldnere enn andre datamaskiner. Kanskje Mac ikke passer deg og dine behov, men du kan umulig uttale deg på vegne av alle databrukere. Jeg kjenner dataeksperter som sverger til Mac og jeg kjenner dataeksperter som ikke kan fordra Mac. Jeg foretrekker Mac. Anonymous poster hash: d0685...ade 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #30 Skrevet 9. januar 2015 Flere undersøkelser viser jo at Mac varer lengst, og ettersom PCen og programvaren er produsert på samme plass, de er skreddersydd til hverandre, da krasjer maskinen mye sjeldnere enn andre datamaskiner. Kanskje Mac ikke passer deg og dine behov, men du kan umulig uttale deg på vegne av alle databrukere. Jeg kjenner dataeksperter som sverger til Mac og jeg kjenner dataeksperter som ikke kan fordra Mac. Jeg foretrekker Mac. Anonymous poster hash: d0685...ade Okei, men "flere undersøkelser" sier også at mac ikke måler seg med windows-rivalene. Mac-maskinene dine er produsert på fabrikker i Asia, prøver du å få folk til å tro at programvaren er utviklet på samme fabrikker? Problemet mitt med saken er at Mac-brukere sjeldent gir noen andre grunner enn at "de er raske og fine" til hvorfor de er mac-brukere. Jeg synes det blir utrolig tynt. Anonymous poster hash: 949e8...e3f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #31 Skrevet 9. januar 2015 Ingen aggresjon, bare litt frustrasjon i et samfunn der vi rutinert kaster penger ut vinduet og tilber konsumermarkedet. Beklager hvis det var vanskelig å se forskjellen. At folk ikke har gjort research sier seg for øvrig selv. Det er et par grunner til at man vil velge mac over en windows-kjørende datamaskin, og at den er overlegen spesifikasjonsmessig er ikke en av dem. Eller, som mine mac-kjørende venner sier: "nei altså, jeg SKJØNNER at disse fem andre laptopene logisk er bedre valg, men jeg bare VIL ha mac!" Jeg overdriver ikke engang, dette er noe jeg faktisk fikk høre fra min ellers smarte venninne! Og forresten er det ikke sånn at jeg bare hater ALT som har med mac å gjøre - mac var viktig for teknologien og dens utvikling en gang, og mac var virkelig overlegent til sitt bruk en gang, men slik er det ikke lenger. Apple er en ålreit bedrift når alt kommer til alt, Iphone er et fint produkt, Ipad hadde jeg sikkert likt hadde det ikke vært for at jeg ikke skjønner greia med nettbrett. Dette er ikke noe jeg sier av prinsipp. Anonymous poster hash: 949e8...e3f Når det gjelder dette med konsumermarkedet som du nevner her, så viser flere undersøkelser at en Mac varer mye lengre enn andre PC-er, så da er det jo en god grunn til å kjøpe en Mac, slik at en ikke trenger å bytte PC så ofte. Jeg har erfaringer med Asus, Acer og HP, og selv om jeg behandler en PC ganske bra, måtte jeg bytte PC etter to år (hver bidige gang), de krasjet eller sluttet å fungere. Det er en av hovedgrunnene til at jeg valgte å kjøpe en Mac, på grunn av at de var lengre og at det er mindre sjanse for at den krasjer. Skjær heller ikke alle over én kam, selv om venninnen din sa det, betyr det følgelig ikke at alle som velger å investere i en Mac, tenker det samme Anonymous poster hash: d0685...ade
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #32 Skrevet 9. januar 2015 Okei, men "flere undersøkelser" sier også at mac ikke måler seg med windows-rivalene. Mac-maskinene dine er produsert på fabrikker i Asia, prøver du å få folk til å tro at programvaren er utviklet på samme fabrikker? Problemet mitt med saken er at Mac-brukere sjeldent gir noen andre grunner enn at "de er raske og fine" til hvorfor de er mac-brukere. Jeg synes det blir utrolig tynt. Anonymous poster hash: 949e8...e3f Poenget er jo at både maskin, operativsystem og programvare er UTVIKLET av en og samme produsent. Anonymous poster hash: d0685...ade 1
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2015 #33 Skrevet 9. januar 2015 Poenget er jo at både maskin, operativsystem og programvare er UTVIKLET av en og samme produsent. Anonymous poster hash: d0685...ade Ja, og det gir en sømløs brukererfaring.
rockejenta Skrevet 9. januar 2015 #34 Skrevet 9. januar 2015 Hei! Hvor kjøper man Word til mac? Jeg kjøpte det på Eplehuset Du får det også på Expert, Elkjøp og andre elektronikkbutikker 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #35 Skrevet 9. januar 2015 Når det gjelder dette med konsumermarkedet som du nevner her, så viser flere undersøkelser at en Mac varer mye lengre enn andre PC-er, så da er det jo en god grunn til å kjøpe en Mac, slik at en ikke trenger å bytte PC så ofte. Jeg har erfaringer med Asus, Acer og HP, og selv om jeg behandler en PC ganske bra, måtte jeg bytte PC etter to år (hver bidige gang), de krasjet eller sluttet å fungere. Det er en av hovedgrunnene til at jeg valgte å kjøpe en Mac, på grunn av at de var lengre og at det er mindre sjanse for at den krasjer. Skjær heller ikke alle over én kam, selv om venninnen din sa det, betyr det følgelig ikke at alle som velger å investere i en Mac, tenker det samme Anonymous poster hash: d0685...ade Ja, men hva med undersøkelsene som sier at windows-kjørende PC'er varer like lenge eller lengre? Det finnes undersøkelser i begges favør og da kan vi ikke ta utgangspunkt i at en av dem er den absolutte sannheten. Mine erfaringer sier nemlig at en godt ivaretatt datamaskin vil fungere akkurat like bra og bedre enn en like gammel mac. Maskinene dine fra asus, acer og HP... har du ved en eneste anledning reformatert en datamaskin? Er også interessert i nøyaktig hvordan de har sluttet å fungere. At folk er for late eller dumme til å sette seg inn i hvordan man kan ta vare på en datamaskin synes jeg ikke skal telle i plusspoengene til merkevaren som gjør at du kanskje slipper. Anonymous poster hash: 949e8...e3f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #36 Skrevet 9. januar 2015 Vent litt nå... jeg begynner å se et mønster. Folk argumenterer for mac med at det er ting de slipper å gjøre, ting de slipper å sette seg inn i og ting datamaskinen gjør for dem. Er det slik at folk faktisk kjøper mac fordi de kan betale for å dyrke latskapen og ignoransen sin? Det virker som at alle argumentene fra mac-siden kan besvares med "ja, og med ørlite ekstra arbeid kan du få akkurat det samme til mye mindre penger", men hva om det er nettopp det som er greia? Mac-brukere har rett og slett så mye penger at de bare kan kaste det ut vinduet for å spare omtrent 2 timer i løpet av datamaskinens levetid? Og de tenker at dette er verdt det? Jaja, da forstår jeg i hvert fall litt bedre. Latskap har tross alt dyrket mesteparten av de moderne oppfinnelsene våre. Kanskje Apple til og med kommer til å bidra med ny teknologi igjen en gang. Anonymous poster hash: 949e8...e3f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #37 Skrevet 9. januar 2015 Ja, men hva med undersøkelsene som sier at windows-kjørende PC'er varer like lenge eller lengre? Det finnes undersøkelser i begges favør og da kan vi ikke ta utgangspunkt i at en av dem er den absolutte sannheten. Mine erfaringer sier nemlig at en godt ivaretatt datamaskin vil fungere akkurat like bra og bedre enn en like gammel mac. Maskinene dine fra asus, acer og HP... har du ved en eneste anledning reformatert en datamaskin? Er også interessert i nøyaktig hvordan de har sluttet å fungere. At folk er for late eller dumme til å sette seg inn i hvordan man kan ta vare på en datamaskin synes jeg ikke skal telle i plusspoengene til merkevaren som gjør at du kanskje slipper. Anonymous poster hash: 949e8...e3f Erfaringen min er jo at windowsmaskiner ikke varer lengre enn to år - de krasjer, rett og slett! Blir trege, selv om en har reformatert den. Det anbefales også å reformatere PCen én gang i året, pluss antivirusprogram og spyware, etc., det er mye arbeid i forhold til en Mac - det er jo også en fordel med Mac. Tid betyr mye for meg, og slik det ser ut, sparer jeg en del tid på å bruke Mac. Anonymous poster hash: d0685...ade
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #38 Skrevet 9. januar 2015 Vent litt nå... jeg begynner å se et mønster. Folk argumenterer for mac med at det er ting de slipper å gjøre, ting de slipper å sette seg inn i og ting datamaskinen gjør for dem. Er det slik at folk faktisk kjøper mac fordi de kan betale for å dyrke latskapen og ignoransen sin? Det virker som at alle argumentene fra mac-siden kan besvares med "ja, og med ørlite ekstra arbeid kan du få akkurat det samme til mye mindre penger", men hva om det er nettopp det som er greia? Mac-brukere har rett og slett så mye penger at de bare kan kaste det ut vinduet for å spare omtrent 2 timer i løpet av datamaskinens levetid? Og de tenker at dette er verdt det? Jaja, da forstår jeg i hvert fall litt bedre. Latskap har tross alt dyrket mesteparten av de moderne oppfinnelsene våre. Kanskje Apple til og med kommer til å bidra med ny teknologi igjen en gang. Anonymous poster hash: 949e8...e3f Tid er alt, og tid er penger. Slipper jeg å bruke tid på antivirusprogram, spyware og reinstallasjon, så er det bare flott - hva er poenget med å bruke tid på dette? Det er ikke for å "dyrke latskapen sin", det er for å være mer effektiv, og akkurat det er viktig for veldig mange. Det er ikke slik at de som bruker tid på å reformatere maskinen sin og kjører antivirus, er flittigere mennesker. De kaster bort tiden sin på å gjøre noe som enkelte ikke trenger å gjøre, ikke at det tar så veldig lang tid. Anonymous poster hash: d0685...ade 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #39 Skrevet 9. januar 2015 Å bruke mac i forbindelse med studier er kjempefint! Du får vist fram til alle at du er motebevisst når du kommer til duppedingser, og har lagt vise-fram-pengene dine i noe du får vist fram omtrent hele tiden! Superlurt. Da gjør det ingenting at studieportaler, filmer, presentasjoner og programmer er tilrettelagt windows-maskiner, eller at en like kraftig windows-maskin hadde kostet deg omtrent 3500kr mindre. Lurt! Anonymous poster hash: 949e8...e3f Jeg vet ikke hvilken stein du lever under, men på mitt studiested er alt tilrettelagt både for Mac og Windows. Så å si alle på mitt kull noterer på Mac eller iPad. De resterende, inkludert meg selv, noterer for hånd. Det er svært lite hensiktsmessig å tilpasse kun til Windows da like mange, eller flere, bruker Mac. Om det er moteriktig eller ikke er en helt annen diskusjon. Det har vært ulike kurs for ulike programmer, både for Windows og Mac. Det er ingenting du får mer ut av med Windows enn mac såfremt du går på et vanlig studie som ikke retter seg mot data eller liknende og du har et normalt maskinsforbruk. Akkurat sånn som du antakeligvis synes det er irriterende at så mange har blitt Mac-frelst, gjelder nøyaktig det samme for meg med de som er Windows-frelst, slik som deg. Forskjellige mennesker har forskjellig preferanser. Skulle trodd alle hadde forstått det til nå... Anonymous poster hash: a3186...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #40 Skrevet 9. januar 2015 Tid er alt, og tid er penger. Slipper jeg å bruke tid på antivirusprogram, spyware og reinstallasjon, så er det bare flott - hva er poenget med å bruke tid på dette? Det er ikke for å "dyrke latskapen sin", det er for å være mer effektiv, og akkurat det er viktig for veldig mange. Det er ikke slik at de som bruker tid på å reformatere maskinen sin og kjører antivirus, er flittigere mennesker. De kaster bort tiden sin på å gjøre noe som enkelte ikke trenger å gjøre, ikke at det tar så veldig lang tid. Anonymous poster hash: d0685...ade Jeg er enig. Det var blant annet derfor jeg byttet over til Mac (selv om jeg fikk min første og eneste gjennom skolen). Jeg har alltid hatt Windows før dette. Jeg har fortsatt en hjemme, men jeg bruker den aldri, annet enn til spilling, nettopp fordi det er så mye styr i forhold til med Macen. Jeg har null interesse for data annet enn å bruke den til diverse, og da blir det bare et mas for meg med alt som skal gjøres. Helt greit for de som ikke bryr seg om det eller liker å styre litt rundt med dataen, men det er ikke mitt drømmescenario. Anonymous poster hash: a3186...8e9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå