Gå til innhold

Pris på gave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er vanlig å gi gave til ca verdi av kuvert pris, men hva med når vi er invitert hele familien på 4.

Bruden er kusine med mannen, de skal ha bryllup på hotell og regner med kuvert prisen for voksen ligger et sted mellom 1000-1500 kr, barna kanskje rundt 800?

Er det da forventet at vi gir gave til en verdi av 4600?

Eller hvordan er dette?

Anonymous poster hash: 85338...e9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det der med kuvert er tullete.

Folk synes det er på sin plass men betal-bar er fy og skam.

Jeg og mine søskenbarn har blitt enige om 500,- i gave. Da er det samme sum for enslig, par eller familie.

Noen mener jo at et par skal gi dobbelt så mye som en fordi de har dobbelt så mye inntekt + at de spiser for to. Men vi er jo også i dobbelt så mange bryllup, også hadde jo ikke han vært der hvis det ikke var for meg.

Synes det er smålig når folk skal regne på krona hva de får igjen i gave i forhold til hvor mye en person spiser..

Anonymous poster hash: 93cd8...c3d

• Liker 2
Skrevet

Mener man gir det man har råd til og det man har lyst til.

• Liker 3
Skrevet

Til en kusine ville jeg gitt 1000-2000 fra oss.

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg kan berolige med at det finnes ingen "regel" innen skikk og bruk om at prisen på gaven skal gjenspeile prisen på kuverten. Dette er en myte som er blitt en gjenganger her inne og en del andre steder, men det er jo helt meningsløst.

Skulle f.eks et brudepar som er unge, har lite penger å bruke på bryllup, og trenger mange ting for å etablere seg "fortjene" billigere gaver enn et veletablert og voksent par bare fordi de ikke har råd til et bryllup med høy kuvertpris?

Og skulle man takke nei til å komme i et bryllup på et eksklusivt sted fordi man kanskje ikke har råd til en gave som matcher prisen på lokalet og maten?

Så nei, det er på ingen måte forventet at dere skal gi en gave som er koster 4600 kroner. Å gi en så dyr gave til en kusine vil i de fleste tilfeller være alt for mye. Faktisk så mye at et brudepar med gangsynet i behold trolig ville blitt brydd.

Jeg ville holdt meg på samme nivå som VinterSnø, sannsynligvis helt i nedre del av det prisområdet, litt avhengig av hvor nær kontakt jeg har med brudeparet.

Endret av Margit Spat
Skrevet

Til kusine så toppen 1000kr, synes det er mye og, men nå har jeg ikke noe forhold til mine søskenbarn da. venner 1000-2000 kr.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som dere kanskje skal i vårt bryllup? Hehe. Ikke sikkert da, men kan være.

Vi tenker iallefall at folk sikkert gir for det de har råd til? Regner med ingen brudepar ønsker at folk skal bruke penger de ikke har.

Og 4600 for en gave til kusine er jo helt vilt. Jeg tenker mer sånn.. maks 1000?

Håper ikke folk gir oss så dyrt heller egentlig. Da får vi jo dårlig samvittighet :P

Anonymous poster hash: c2524...758
  • Liker 1
Skrevet

Jeg og samboer gav gave for 800,- i bryllupet til min kusine. Det var det vi følte vi hadde råd til. Vi ble bedt om å bruke bunad til middagen og jeg måtte kjøpe en ny sølje til 3000, den har jeg måtte kjøpt likevel, men 3000 var litt mye på en gang + gave + kjole til meg og dress til mannen.

Anonymous poster hash: 95999...82b

Skrevet

Man gir det man kan, har lyst og råd til.

Skrevet

Vi har pleid å gi 600 i venners bryllup (ikke nære venner) og så 1000-1500 til familie/nære venner. Vi er da en familie på fire, men har oftest ikke hatt med barna :)

Skrevet

Det er bare tull at gaven skal være på pris med kuvertprisen.

I vårt bryllup fikk vi gaver (fra gjester) for mellom 300 og 2000 - med andre ord varierte det veldig. Gi for det dere har lyst til!

Skrevet

For meg er det avhengig av hvem som gifter seg, et ung par i etableringfasen kan få en pengegave opp til 10000kr, mens folk som gifter seg for andre gang (og ellers har det de trenger) skal få nøye seg med en gave fra 500-1000kr.

Skrevet

For meg er det avhengig av hvem som gifter seg, et ung par i etableringfasen kan få en pengegave opp til 10000kr, mens folk som gifter seg for andre gang (og ellers har det de trenger) skal få nøye seg med en gave fra 500-1000kr.

uretferdig med andre ord

Anonymous poster hash: 86952...c5d

Skrevet

uretferdig med andre ord

Hva er urettferdig?

Skrevet

uretferdig med andre ord

Jah, gjest burde gi gave verd 10 000 til alle! Helst også oss hun ikke kjenner, skal det være rettferdig! :opplyser:

Skrevet

Hva er urettferdig?

Hvis to søstre gifter seg, den ene er 30 år og har det meste hun trenger, hun får en vase til 500kr, og den andre søsteren er 23 og har ikke skapene fulle hun får 10 000.. ikke uretferdig i det hele tatt.

Skrevet

Hvis to søstre gifter seg, den ene er 30 år og har det meste hun trenger, hun får en vase til 500kr, og den andre søsteren er 23 og har ikke skapene fulle hun får 10 000.. ikke uretferdig i det hele tatt.

Gjest sa OPP til 10 000. Tror du ikke hun greier å nyansere litt når hun gir gaver til to søsken?

Skrevet

Med mindre de gifter seg samme dag så ser jeg ikke problemet.

Skrevet

1000 kr holder i massevis.

Anonymous poster hash: acffc...d03
Skrevet

Med mindre de gifter seg samme dag så ser jeg ikke problemet.

samme år da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...