AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Her er greia: Jeg var usikker på om lønn jeg fikk utbetalt i januar 2015 for arbeid utført i 2014 ble satt på frikortet mitt fra 2014, eller om jeg måtte bestille skattekort med en gang. Det viste seg å være sistnevnte som gjaldt. Jeg ble derfor trukket 50% i skatt, noe som alltid er litt dritt. Vet at jeg får igjen på skatten senere, men hadde det gått an å be arbeidsgiver om å trekke mindre skatt ved neste lønning for å gjøre opp for det, nå som jeg har fikset skattekort for 2015? Er det en mulighet som eksisterer? Anonymous poster hash: 9c39c...b09
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Her er greia: Jeg var usikker på om lønn jeg fikk utbetalt i januar 2015 for arbeid utført i 2014 ble satt på frikortet mitt fra 2014, eller om jeg måtte bestille skattekort med en gang. Det viste seg å være sistnevnte som gjaldt. Jeg ble derfor trukket 50% i skatt, noe som alltid er litt dritt. Vet at jeg får igjen på skatten senere, men hadde det gått an å be arbeidsgiver om å trekke mindre skatt ved neste lønning for å gjøre opp for det, nå som jeg har fikset skattekort for 2015? Er det en mulighet som eksisterer? Anonymous poster hash: 9c39c...b09 Du kan be om det, er ikke sikkert du får det godkjent. Anonymous poster hash: c3ead...49d
Leini Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 Skattekortet skal da ligge på nett? Arbeidsgiver har da mulighet til å få tak i det der. Iallfallom du er registert e-bruker. Det går fint i de fleste små bedrifter å skifte skattetrekket, men greier du deg denne gangen her, så er det litt godt å ha i bakhånd. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Skattekortet skal da ligge på nett? Arbeidsgiver har da mulighet til å få tak i det der. Iallfallom du er registert e-bruker. Det går fint i de fleste små bedrifter å skifte skattetrekket, men greier du deg denne gangen her, så er det litt godt å ha i bakhånd. Ja, skattekortet ligger på nett, men jeg har aldri hatt bruk for skattekort før, og måtte derfor bestille det før arbeidsgiver kunne hente det ut. Jeg kan vel prøve å spørre, men vil ikke si at kommunen er en liten bedrift, haha! Anonymous poster hash: 9c39c...b09
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Arbeidsgiver kan ikke trekke mindre enn skattekortet. Du må be om nytt skattekort på bakgrunn av hvor mye du kommer til å tjene i år og hvor mye du har betalt i skatt, da vil du betale litt mindre skatt resten av året.Anonymous poster hash: 7ef59...433 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Arbeidsgiver kan ikke trekke mindre enn skattekortet. Du må be om nytt skattekort på bakgrunn av hvor mye du kommer til å tjene i år og hvor mye du har betalt i skatt, da vil du betale litt mindre skatt resten av året.Anonymous poster hash: 7ef59...433 Aha, det gir mening! Prøvde å fikse det nå, men fikk litt problemer. Skal ringe og høre til uka. Annet spørsmål: noen som vet hvordan jeg kan be om å bli trukket 36% i stedet for 34% slik at jeg ikke får baksmell? Anonymous poster hash: 9c39c...b09
smilo Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 Du kan be om å bli trukket mer enn skattekortet sier, men ikke mindre. Hvis du uansett vil trekkes mer så er det vel ingen grunn til å endre skattekortet fordi du er trukket for mye på januarlønna.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #8 Skrevet 11. januar 2015 Hvis du vil betale mer enn skattekortet tilsier er det bare å gi beskjed til lønningsavdeling hos arbeidsgiver.Anonymous poster hash: 949c8...4ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå