AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Vi er veldig glad i pølser i familien fordi det er godt og enkelt, men det er jo ikke det sunneste, får derfor ikke spist det så ofte. Lurer derfor på hvor ofte dere føler dere kan servere pølser til middag? Som ett alternativ vurderer jeg lage mer hjemmelagde pølser, fordi jeg føler disse har mindre fett og er er mer naturlige en de man kjøper i butikken. Noen som støtter dette, kan jeg servere pølser oftere når de er hjemmelagde? Ellers noen som har noen oppskrifter å dele Anonymous poster hash: 1bd59...c35 Anonymous poster hash: 1bd59...c35
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Vi er veldig glad i pølser i familien fordi det er godt og enkelt, men det er jo ikke det sunneste, får derfor ikke spist det så ofte. Lurer derfor på hvor ofte dere føler dere kan servere pølser til middag? Som ett alternativ vurderer jeg lage mer hjemmelagde pølser, fordi jeg føler disse har mindre fett og er er mer naturlige en de man kjøper i butikken. Noen som støtter dette, kan jeg servere pølser oftere når de er hjemmelagde? Ellers noen som har noen oppskrifter å dele Anonymous poster hash: 1bd59...c35 Anonymous poster hash: 1bd59...c35 Aldri. Pølser, kjøttdeig, farser, er eksempler på mat som aldri serveres her. Anonymous poster hash: 89693...fca
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 Det er definitivt bedre med hjemmelagde, ja, selvfølgelig avhengig av hva du putter i dem. Hvis det er barn i familien ville jeg allikevel vært forsiktig med å spise det for ofte. Barn bør få mye grønnsaker, fisk og rent kjøtt. Anonymous poster hash: 5bce1...45d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 Helst aldri vel... Ren mat er best. Anonymous poster hash: 0139f...ad7 1
Pawn Hearts Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 Alt som ikke ikke er direkte giftig er greit en gang iblant. Barn trenger fett også. 1
Paine Skrevet 9. januar 2015 #6 Skrevet 9. januar 2015 Tja. Spiser det hver tredje uke kanskje, og da kyllingpølser eller Go' og mager-varianten (selv om jeg vet at dette heller ikke er sunt). Jeg mener det burde være rom for alle slags matvarer i et variert kosthold. Og jeg synes absolutt at man skal kunne spise pølser iblant hvis man er glad i det.
Chizue Skrevet 9. januar 2015 #7 Skrevet 9. januar 2015 Kommer vel også ann på hvor god råd dere har.. Om man f.eks er en familie med mange små barn.. Lager man f.eks pytt-i-panne en dag er pølser supert å ha oppi.. Dette gjelder også f.eks: Spagetti og pølser, pølser i brun saus, Pølsegryte, Diverse supper med pølser...Alt handler jo egentlig bare om å ha litt ekstra mat oppi.. Eller potetmos og pølser (nam!) Turmat/barnebursdag: kokt/stekt pølser i brød.. Men, må jo spise annen mat også
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #8 Skrevet 9. januar 2015 Er også veldig glad i pølser! Men dessverre er det jo nærmest tabu å like pølser nå som alt bare skal være sunt Anonymous poster hash: b6f6f...452 4
CMHuser Skrevet 9. januar 2015 #9 Skrevet 9. januar 2015 Haha, det tror jeg nærmest er det eneste pappaen min spiser, og han lever med full jobb, han 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #10 Skrevet 9. januar 2015 Alt som ikke ikke er direkte giftig er greit en gang iblant. Barn trenger fett også. "Barn trenger fett også"? Det finnes da enormt mange sunne kilder til fett for et barn. Pølser finnes ikke helsebringende, hvorfor i all verden skal vi trykke i ungene våres dårlig mat? Hva er "en gang i blant"? Anonymous poster hash: 89693...fca
HerKommerMummi Skrevet 9. januar 2015 #11 Skrevet 9. januar 2015 Pølser er jo livsfarlig å svelge. Du dør jo kjapt hvis du setter en pølsebit i halsen. Skinnet løser seg ikke opp, sånn som annen mat gjør.
Pawn Hearts Skrevet 9. januar 2015 #12 Skrevet 9. januar 2015 "Barn trenger fett også"? Det finnes da enormt mange sunne kilder til fett for et barn. Pølser finnes ikke helsebringende, hvorfor i all verden skal vi trykke i ungene våres dårlig mat? Hva er "en gang i blant"? Anonymous poster hash: 89693...fca Det er stor uenighet om hva som er sunt fett og hva som er usunt fett. Nylig leste jeg at det utskjelte melkefettet ble frikjent som årsak til hjerte- og karsykdommer, mens transfettet i margarinen vi ble anbefalt i min oppvekst, antagelig var en versting. Mange mener palmeolje er helt forferdelig, mens andre mener det er det sunneste fettet vi kan få i oss. Vi vet ikke noe av dette sikkert, og samtidig kommer folk med skråsikre påstander. Jeg tror ikke noe på at det er sunt å spise såkalt sunn mat hele tiden. Når du skriver at det aldri er greit å servere pølser, kjøttdeig eller farse, minner det mistenkelig om ortoreksi, og det er jeg sikker på at er mye mer skadelig enn å unne seg noe man synes er godt – innen rimelighetens grenser, naturligvis, det er ikke snakk om et kosthold utelukkende bestående av pølser og fleskepannekaker. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #13 Skrevet 9. januar 2015 Det er stor uenighet om hva som er sunt fett og hva som er usunt fett. Nylig leste jeg at det utskjelte melkefettet ble frikjent som årsak til hjerte- og karsykdommer, mens transfettet i margarinen vi ble anbefalt i min oppvekst, antagelig var en versting. Mange mener palmeolje er helt forferdelig, mens andre mener det er det sunneste fettet vi kan få i oss. Vi vet ikke noe av dette sikkert, og samtidig kommer folk med skråsikre påstander. Jeg tror ikke noe på at det er sunt å spise såkalt sunn mat hele tiden. Når du skriver at det aldri er greit å servere pølser, kjøttdeig eller farse, minner det mistenkelig om ortoreksi, og det er jeg sikker på at er mye mer skadelig enn å unne seg noe man synes er godt – innen rimelighetens grenser, naturligvis, det er ikke snakk om et kosthold utelukkende bestående av pølser og fleskepannekaker. Jeg er veldig lei av alt skal settes i bås. Man er ikke sykelig opptatt av helse fordi man følger visse verdier og retningslinjer i matveien. Anonymous poster hash: 89693...fca
boblesaft Skrevet 9. januar 2015 #14 Skrevet 9. januar 2015 (endret) Pølser er jo livsfarlig å svelge. Du dør jo kjapt hvis du setter en pølsebit i halsen. Skinnet løser seg ikke opp, sånn som annen mat gjør. Ser folk virkelig på det som en grunn til å ikke ta seg ei pølse i ny og ne? Endret 9. januar 2015 av boblesaft 2
HerKommerMummi Skrevet 9. januar 2015 #15 Skrevet 9. januar 2015 Ser folk virkelig på det som en grunn til å ikke ta seg ei pølse i ny og ne? Ja, med mindre man har lyst til å ta pølse-selvmord.
Popc0rn Skrevet 10. januar 2015 #16 Skrevet 10. januar 2015 Ja, med mindre man har lyst til å ta pølse-selvmord. De fleste ulykker skjer i hjemmet, så jeg regner med at du aldri er hjemme for å være litt sikrere? Og at du aldri kjører bil, aldri tar fly, aldri tar tog, aldri tar buss fordi en ulykke kan skje. Og forresten, vær forsiktig med å gå også. Du kan falle og brekke bein! ___ Men for å komme tilbake på tema, det er stor forskjell på pølser. Det finnes høykvalitetspølser med over 90% kjøtt (97% kjøtt i flere av de jeg kjøper). Vanlige grillpølser og wienerpølser har bare 40-60% kjøtt, hold deg unna dem! Produsentene putter i så my skvip de får lov til for å "vanne ut" pølsa og gjøre den billigere. Enda verre står det til med "påskegrill" og "sommergrill" og de der. Siden de ikke kaller seg grillpølse så går de ikke under de vanlige reglene for grillpølse så da putter de enda mer skvip oppi pølsene. Det er ikke fettet jeg er bekymret for. Naturlig fett er sunt og nødvendig. Det er fyllstoffene som gjør pølsene usunne. Jeg skulle gjerne hatt utstyr for å lage pølser selv. Det har jeg hatt lyst til lenge. Kanskje ønske meg det til jul. Kan dessverre ikke bidra med så mange oppskrifter, men du finner nok hvis du googler.
Ewe Skrevet 10. januar 2015 #17 Skrevet 10. januar 2015 Jeg lager i blant hjemmelagde pølsebrød med masse fullkorn, og fryser ned i store mengder. Når vi skal ha pølser kjøper vi "go og mager" varianten og tar opp riktig antall pølsebrød fra frysen. Det hjelpert veldig. Serveres med salat ved siden av, og ketsjup (uten sukker) og litt sennep.Spiser kanskje en gang i måneden. Vanlige pølser med fine pølsebrød, samt ketsjup, sennep, dressing og sprøstekt løk oppå inneholder mye mer usunt fett, tomme kalorier og energi..
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #18 Skrevet 10. januar 2015 Etter å ha bodd i Tyskland har jeg blitt vant til å spise pølser med pommes frites, ketchup og majones til middag ca en gang i uken. Og det drikkes øl til hverdags. Jeg har aldri vært sunnere. Jeg er hellig overbevist om at det er det jævla sunnhetsmaset og juksepølsene som utgjør helsefaren her og ikke de ærlige, passelig fete pølsene. Det er smak i fett, og mat som smaker skikkelig har man en tendens til å bli fortere mett av enn alskens fiberfusk. Anonymous poster hash: 5c05c...92c 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #19 Skrevet 10. januar 2015 Pølsesuppe!Anonymous poster hash: 5cd82...087 1
Inwe Skrevet 10. januar 2015 #20 Skrevet 10. januar 2015 Jeg tror ikke på nei-mat. Om man spiser sunt og variert ellers er det plass til pølser og andre utskeielser innimellom. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå