Gå til innhold

Er det noen det har gått bra for med mye fravær fra vgs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, dette har jeg mye av nå. Det er veldig dumt, jeg vet at jeg vil slite med å få jobber pga av dette, men er det virkelig så farlig med mye fravær fra vgs? Til tross for dette har jeg gode karakterer så jeg vet at jeg kommer inn på den utdanningen jeg vil, men det er jobb videre jeg er svært usikker på. Jeg er ikke den typen som er borte fra skolen fordi jeg ikke gidder/orker, og har en dårlig arbeidsmoral. Jeg trives veldig dårlig, og derfor er det veldig vanskelig for meg å møte opp til skolen hver dag og komme borti de samme personene...

Anonymous poster hash: 7560b...53a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan være heldig selv om du har mye fravær. Jeg har over 60 dager fravær fra vg1, men bruker fire år på å fullføre så fravær det første året vil dermed ikke stå på vitnemålet. Ellers har jeg fått jobb ved å legge ved vitnemål fra ungdomsskolen og halvårskarakterer fra vg2 med lite fravær.

Fravær før trenger ikke bety fravær nå!

Anonymous poster hash: e58ec...dd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du sitter på ett jobbintervju og forteller dette til en evt sjef "Jeg trivdes ikke med de jeg gikk på skole med" -Det er ikke alltid man trives med arbeidskollegaene heller, det er ikke alltid man får ett godt forhold til sjefen, men du er der for å gjøre en jobb.
Og da er man bare nødt til å bite i det sure eplet, møte opp på jobb, gjøre det man får beskjed om.

Jeg hadde mye fravær fra vgs, men jeg hadde lege erklæringer på at jeg var syk og tilslutt måtte jeg bare slutte..Det er ikke kult å ha masse hull i CV'en, enten det er fravær eller f.eks. Formgivning-Sluttet, Helse og sosialfag-Sluttet, men jeg har iallefall lege erklæring på at det var gyldig fravær. Type "Elev ble mobbet så mye at elev fikk psykiske problemer i ettertid" Så må jeg forklare til en eventuell sjef at det går bra med meg nå, jeg har blitt frisk igjen og blablabla, mye sterkere nå enn når jeg var 16-18 x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fullført videregående her. Kom inn på Høyskolen gjennom reell praksis, samt de fag jeg faktisk har.

Vært daglig leder, sjef, vd. Fast jobb som er ok betalt.

Tatt flere kurs, etterutdannelse senere på høyskole og universitet.

Men. Klart, det hadde vært litt enklere med fullført videregående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du sitter på ett jobbintervju og forteller dette til en evt sjef "Jeg trivdes ikke med de jeg gikk på skole med" -Det er ikke alltid man trives med arbeidskollegaene heller, det er ikke alltid man får ett godt forhold til sjefen, men du er der for å gjøre en jobb.

Og da er man bare nødt til å bite i det sure eplet, møte opp på jobb, gjøre det man får beskjed om.

Jeg hadde mye fravær fra vgs, men jeg hadde lege erklæringer på at jeg var syk og tilslutt måtte jeg bare slutte..Det er ikke kult å ha masse hull i CV'en, enten det er fravær eller f.eks. Formgivning-Sluttet, Helse og sosialfag-Sluttet, men jeg har iallefall lege erklæring på at det var gyldig fravær. Type "Elev ble mobbet så mye at elev fikk psykiske problemer i ettertid" Så må jeg forklare til en eventuell sjef at det går bra med meg nå, jeg har blitt frisk igjen og blablabla, mye sterkere nå enn når jeg var 16-18 x)

Tomlene opp for deg :blomst:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skyhøyt fravær fra vgs, grunnet år med mobbing, bytting av skoler, osv. Men arbeidsmoralen min har aldri vært lav. Slet med at mobbingen aldri ble tatt på alvor av lærerne, så jeg orket ikke å sitte i timene mens jentene satt bak meg og hvisket stygge ting til meg og istedenfor satt jeg på biblioteket og leste. Derfor har jeg skyhøyt fravær, men gode karakterer.

Derfor har jeg måttet ta igjen det senere, og jeg har derfor aldri tatt med karakterkortet mitt fra vgs på jobbintervjuer med vilje, og jeg har vært nøye på at jobbreferansene mine må være gode. Nå har jeg jobbet siden jeg var 14 år (nå 22 år) og har totalt tre dager fravær fra én arbeidsplass jeg hadde som 18-åring, pga. kraftig sykdom. Samtlige av arb.giverne mine har kjent meg som hun som alltid kommer for tidlig, alltid går etter arbeidstiden min er over, er veldig ryddig og som kommer på jobb selv med feber, blærekatarr eller hva det enn måtte være. :) Jeg er og veldig bevisst på å bidra til et godt arbeidsmiljø siden jeg hadde så dårlig erfaring med vgs. :)

På grunn av at jeg da har jobbet så vanvittig hardt har jeg aldri fått en eneste klage på et jobbintervju for at jeg ikke har med karakterkort, fordi referansene mine har vært så gode i forkjøpet at de ikke har brydd seg. Men det har vært innmari hardt arbeid, skal ikke late som noe annet. :)

Og jeg har jobbet i alt fra salg, helse og motor/bil ved siden av skole og studier, og nå økonomi fast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har gått strålende med meg, og jeg hadde utrolig mye fravær de siste to årene pga migrene og at jeg ikke trivdes i klassen. Jeg har aldri opplevd at fraværet har hatt noe å si hvertfall!

Anonymous poster hash: 3a1c4...060
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig høyt fravær fra alle tre årene på videregående og jeg har ingen god forklaring på det heller, annet enn at jeg var en umoden og skolelei tenåring. Jeg har aldri noen sinne måtte vise frem vitemålet fra videregående, så det har ikke påvirket meg i ettertid. At jeg skal dømmes i dag, så mange år etterpå, for den jeg var da jeg var 16-18 år er også rimelig absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Jeg hadde mye fravær på vgs, men i og med at jeg har studert videre har det aldri hatt noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts: Jeg går i andre klasse nå. Si hvis fraværet mitt er kjempe bra fra tredje klasse, kan jeg velge å bare ta med karakterkort fra 3 klasse på intervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener egentlig folk med "mye"? Per år, eller totalt? Aner ikke hva som er gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Kan ikke huske at jeg noengang har vist frem vitnemål fra vgs, annet enn da jeg søkte høyere utdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fravær har ingen betydning såfremt du har høyere utdannelse. Jeg ville absolutt ikke ha bekymret meg.

Anonymous poster hash: f4160...61d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fravær har ingen betydning såfremt du har høyere utdannelse. Jeg ville absolutt ikke ha bekymret meg.

Forresten. Når jeg har søkt jobb på sykehjem har de blant annet ikke spurt meg om vitnemål fra VGS engang, selv om dette er det eneste jeg har fullført. Jeg har bare skrevet at jeg er medisinstudent (på første året), og det har holdt i massevis. Ikke har jeg hatt noen andre jobber heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å unngå mer fravær nå, gjør det! Jeg hadde såpass mye fravær på vgs at jeg til slutt droppet ut, har brukt lang tid og mye penger på å ta opp fag som privatist i ettertid. Fraværet på vgs vitnemålet er mest relevant om du skal søke jobb de nærmeste par årene, og kan da ha en del å si. Når/om du skal søke deg inn på høyere utdanning teller det ikke, og etter en stund i arbeidslivet eller med en annen utdanning har det ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en god del fravær på VGS. Gikk lignende studiespesialiserende. Mye fravær pga psykisk sykdom men uten legeerklæring (ikke utredet før i ettertid) samt at jeg var skolelei (syntes timene ble kjedelige, men ville fullføre VGS). Klarte likevel å følge med i fagene, gjorde endel hjemme og brukte også skoletimene aktivt. Gikk ut med 5,2 i snitt.

Likevel må man passe på å ikke ha for mye fravær slik at man står i fare for å ikke få godkjent faget! I tillegg kan lærerene ofte ha trynefaktor, og basert på at du ikke har vært i timene faktisk velge å trekke deg en karakter. Dersom man skal være lærling har fravær derimot endel mer å si.

Jeg har aldri hatt problemer som følge av fraværet, ikke engang når jeg har søkt jobb/sommerjobb. Kan ikke huske om det ble spurt etter heller. Skal sies at jeg på jobb har hatt svært lite fravær. Går nå høyskole, og da har jeg bare vært borte ved sykdom (ala lungebetennelse eller omgangssyke), synes det er mye mer spennende nå når jeg har valgt studieretning selv, samt at psyken er mer stabilisert.

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde en god del fravær på VGS. Gikk lignende studiespesialiserende. Mye fravær pga psykisk sykdom men uten legeerklæring (ikke utredet før i ettertid) samt at jeg var skolelei (syntes timene ble kjedelige, men ville fullføre VGS). Klarte likevel å følge med i fagene, gjorde endel hjemme og brukte også skoletimene aktivt. Gikk ut med 5,2 i snitt.

Likevel må man passe på å ikke ha for mye fravær slik at man står i fare for å ikke få godkjent faget! I tillegg kan lærerene ofte ha trynefaktor, og basert på at du ikke har vært i timene faktisk velge å trekke deg en karakter. Dersom man skal være lærling har fravær derimot endel mer å si.

Jeg har aldri hatt problemer som følge av fraværet, ikke engang når jeg har søkt jobb/sommerjobb. Kan ikke huske om det ble spurt etter heller. Skal sies at jeg på jobb har hatt svært lite fravær. Går nå høyskole, og da har jeg bare vært borte ved sykdom (ala lungebetennelse eller omgangssyke), synes det er mye mer spennende nå når jeg har valgt studieretnng selv, samt at psyken er mer stabilisert.

Ts: Jeg ble veldig glad når jeg leste dette! Jeg skjønner bare ikke hvorfor lærere på vgs altid skremmer oss med snakk om fravær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du mulighet til å unngå mer fravær nå, gjør det! Jeg hadde såpass mye fravær på vgs at jeg til slutt droppet ut, har brukt lang tid og mye penger på å ta opp fag som privatist i ettertid. Fraværet på vgs vitnemålet er mest relevant om du skal søke jobb de nærmeste par årene, og kan da ha en del å si. Når/om du skal søke deg inn på høyere utdanning teller det ikke, og etter en stund i arbeidslivet eller med en annen utdanning har det ingenting å si.

Omfanget av fraværet har da ingenting å si. Det som har noe å si er hva du går glipp av. Som skrevet har jeg en venninne som hadde ekstremt mye fravær på vgs. Hun var borte minst 2-3 ganger per uke. Likevel var hun tilstede på alt av vurderinger og fikk kun toppkarakterer. På slutten av VG3 var jeg også avhengig å være borte i to uker for å klare meg på skolen med gode karakterer. Jeg vil ikke si at fravær er så ille på VGS når en ikke trives, såfremt en ikke går glipp av noe viktig. Og jeg anså ikke selve undervisningen som særlig viktig da det var lett å lese seg opp på egenhånd. Raskere var det og. Dersom jeg ikke hadde vært borte de to ukene på så kort tid i slutten av VG3 hadde jeg aldri kommet meg gjennom VG3 helskinnet. Heldigvis innså jeg at karakterene og min egen helse (jeg var i ferd med å bli utbrent) var bedre enn fravær. Hvis ikke hadde jeg ikke kommet inn på drømmestudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt mye fravær men gode karakterer, aldri måtte vise noe på jobbintervju. Med en gang du starter på videre studier er videregående likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPPPPFFFFFFTTTTT! Jeg hadde noe sånt som 33 dager og 102 timer fravær i 3. klasse på VGS.

Ingen arbeidsgiver har noen sinne kommentert fraværet mitt. Det har kanskje noe med at jeg har sykt bra karakterer, men har aldri fått noe som helst spørsmål om fraværet på intervju. Jeg går forøvrig et av de mest krevende og etterspurte studiene i Norge, og da ender som regel diskusjonen der.

Abeidsgivere forventer rett og slett fremmøte på en annen måte enn skolen, og det tror jeg arbeidstakere forstår i en større grad enn i en elevsituasjon. Det er noe helt annet å ikke møte opp på skolen enn å ikke møte opp på jobb, og det forstår de fleste. Arbeidsgiveren din kan jo sende deg en advarsel, for deretter å gi deg sparken. En utdannelse er et privilegie man mottar, en jobb er en ytelse!

Henger arbeidsgiver seg opp i antallet timer fravær du har hatt på videregående er dette uansett ikke arbeidsgiveren for deg!

Anonymous poster hash: bcabe...c45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...