AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Hei! Jeg skal snart holde foredrag for foreldrene på en skole om mobbing, og jeg lurer rett og slett på hva dere som har barn på barneskolen ville likt å høre om under et slikt foredrag! Jeg har ingen utdannelse innen dette. Jeg har bare fått spørsmål om jeg ville holde et foredrag fordi jeg har opplevd mobbing, blitt veldig syk av det og er veldig åpen om det, pluss at jeg har holdt foredrag før (om noe annet).Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
KvinneguidenBruker Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Hvordan griper man best inn, om du har noen tanker om det!
Gjest Salvesen Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 (endret) Hvordan griper man best inn, om du har noen tanker om det! Den beste metoden undertegnede har hørt om er å bruke "de populære barna" aktivt - og gi dem ansvaret for å la mobbeoffrene få innpass i gruppen og det sosiale miljøet, samt over å sette mobberne på plass. "Lærer Bjørndals metode" Endret 9. januar 2015 av Salvesen 1
MariaHP Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 så utrolig bra tiltak TS! Du kan også nevne for foreldrene at det er utrolig viktig at dem ikke overser slike ting som mobbing, uansett om det er deres barn som mobber eller blir mobbet, akkurat fordi det kan skade en for livet! Det trengs daglig samtaler med barn/ungdommer angående dette og foreldrene kan faktisk gjøre en stor forskjell ved å ha fokus på at mobbing ikke er tillat. Foreldre burde lære barna sine at konflikter burde løses med å gå til en voksen å si i fra, for å unngå drittslenging og vold. Foreldre må stille opp som gode rollemodeller. Samarbeid blant foreldrene vil gjøre en forskjell. Kanskje du kan be foreldrene sette seg ned med barna sine og snakke om hva som skal til for å trives? hva er mobbing? hvordan unngå det?. Barna trenger også å få fortalt hva mobbing er, ikke alle som vet det, de slenger seg bare på bølgen fordi de tror det er det som er det rette å gjøre for å bli godtatt, og mange ganger slipper å være en av de som blir mobbet selv. Nok en gang! bra tiltak TS!! Flere som deg trengs, for mobbing ødelegger mange liv dessverre, sånn som du sier selv, du har blitt syk av det, det er trist å høre, det at du prøver å hjelpe andre i samme situasjon er en fin og stor ting å gjøre! Takk for at det finnes mennesker som deg!
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 så utrolig bra tiltak TS! Du kan også nevne for foreldrene at det er utrolig viktig at dem ikke overser slike ting som mobbing, uansett om det er deres barn som mobber eller blir mobbet, akkurat fordi det kan skade en for livet! Det trengs daglig samtaler med barn/ungdommer angående dette og foreldrene kan faktisk gjøre en stor forskjell ved å ha fokus på at mobbing ikke er tillat. Foreldre burde lære barna sine at konflikter burde løses med å gå til en voksen å si i fra, for å unngå drittslenging og vold. Foreldre må stille opp som gode rollemodeller. Samarbeid blant foreldrene vil gjøre en forskjell. Kanskje du kan be foreldrene sette seg ned med barna sine og snakke om hva som skal til for å trives? hva er mobbing? hvordan unngå det?. Barna trenger også å få fortalt hva mobbing er, ikke alle som vet det, de slenger seg bare på bølgen fordi de tror det er det som er det rette å gjøre for å bli godtatt, og mange ganger slipper å være en av de som blir mobbet selv. Nok en gang! bra tiltak TS!! Flere som deg trengs, for mobbing ødelegger mange liv dessverre, sånn som du sier selv, du har blitt syk av det, det er trist å høre, det at du prøver å hjelpe andre i samme situasjon er en fin og stor ting å gjøre! Takk for at det finnes mennesker som deg! Tusen takk for hyggelige ord, og for gode innspill! Skal ta det med meg!Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #6 Skrevet 9. januar 2015 Den beste metoden undertegnede har hørt om er å bruke "de populære barna" aktivt - og gi dem ansvaret for å la mobbeoffrene få innpass i gruppen og det sosiale miljøet, samt over å sette mobberne på plass. "Lærer Bjørndals metode" Det skal jeg så absolutt få med, for den historien er veldig bra. Kanskje jeg skal printe ut teksten og dele den ut!Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #7 Skrevet 9. januar 2015 Hvordan griper man best inn, om du har noen tanker om det! Det er notert!Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
mijaa Skrevet 9. januar 2015 #8 Skrevet 9. januar 2015 Flott tiltak! Jeg har ikke barn, men jeg holder på å utdanne meg som lærer og vi har hatt en del om mobbing, men det er jo mer på et "teoretisk" plan og det er nok ikke det du er ute etter å fortelle om. Men vet du noe om hva slags anti-mobbeprogram som finnes på skolen? Kan kanskje vært lurt å ta utgangspunkt i det for å få sammenheng med det foreldrene sikkert har hørt om mobbeproblematikken fra før av Ellers tenker jeg at det er supert hvis du forteller om egne erfaringer, slik at de innser alvoret i det! Mobbing er jo ganske subjektivt, og intensjonen bak handlingen spiller ingen rolle så lenge personen handlingen blir gjort mot oppfatter det negativt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #9 Skrevet 9. januar 2015 Flott tiltak! Jeg har ikke barn, men jeg holder på å utdanne meg som lærer og vi har hatt en del om mobbing, men det er jo mer på et "teoretisk" plan og det er nok ikke det du er ute etter å fortelle om. Men vet du noe om hva slags anti-mobbeprogram som finnes på skolen? Kan kanskje vært lurt å ta utgangspunkt i det for å få sammenheng med det foreldrene sikkert har hørt om mobbeproblematikken fra før av Ellers tenker jeg at det er supert hvis du forteller om egne erfaringer, slik at de innser alvoret i det! Mobbing er jo ganske subjektivt, og intensjonen bak handlingen spiller ingen rolle så lenge personen handlingen blir gjort mot oppfatter det negativt. Det kan jeg finne ut! Gode tips :-)Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
oeas Skrevet 9. januar 2015 #10 Skrevet 9. januar 2015 Dette kan jo være interessant. NRK Ytring: Arbeid for å fjerne mobbing vil aldri lykkes.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #11 Skrevet 9. januar 2015 Det er jo kommet mye ut om at foreldre må være mer bevisst hva de sier om andre mennesker foran barna sine. Om foreldre stadig prater drit om en venn/familiemedlem mens ungen hører på kan jo ungen tro at sånt er greit. Faren min og onkelen min har hatt et turbulent forhold, og faren min har tydeligvis snakket mye "drit" om sin bror til min mor og andre. Men det var ikke før jeg gikk på vgs tror jeg, at jeg faktisk fikk vite at de ikke er så gode venner, og nå som jeg er voksen er faren min mer "komfortabel" med å klage på sin bror foran oss I tillegg pratet foreldra våre masse om å ikke plage folk osv. Og fks en gang hadde en nabokompis revet av hodet til dokka til søstra mi, og da tok mamma en alvorsprat med ham, at sånt gjør man ikke!! Man har et stort ansvar som forelder. Man må ta det seriøst. Anonymous poster hash: d5ebe...d70
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #12 Skrevet 9. januar 2015 Den beste metoden undertegnede har hørt om er å bruke "de populære barna" aktivt - og gi dem ansvaret for å la mobbeoffrene få innpass i gruppen og det sosiale miljøet, samt over å sette mobberne på plass. "Lærer Bjørndals metode" Ikke helt enig. Til en viss grad, men barna skal ikke gjøre de voksnes jobb. Jeg gikk selv i den "flinke ansvarsfulle jentegjengen" da jeg var barn/ungdom. Hver gang ei jente ble mobbet/fallt utenfor fikk vi beskjed om å ta oss av de. I lengden ble vi naturlig nok lei av dette, vi ville jo egentlig bare henge med vennene våre og drive med vårt. Vi spillte håndball og det var liksom det helt store, når da disse "nye vennene" ikke interesserte seg og ikke ville være med på det så førte jo det til en slags utestenging, og vi ble sittende igjen som svarteper. Selvfølgelig har barna ansvar for å si ifra hvis de er vitne til noe ugreit, men det skal gjelde alle, ikke noen få utvalgte. Til TS: Jeg tenker at du kanskje kan snakke om at det er viktig å senke terskelen for foreldrene til å ta kontakt med hverandre. om noen får en telefon at barnet deres har plaget et annet, må vi ha en "hvordan kan vi løse dette sammen" holdning. En mobber kan vokse opp i den beste familie, og jeg vil tro det er en del tabuer i forbildelse med å være foreldre til en mobber? Anonymous poster hash: 5ab90...fa4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #13 Skrevet 10. januar 2015 Dette kan jo være interessant. NRK Ytring: Arbeid for å fjerne mobbing vil aldri lykkes. Takk for linken!Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #14 Skrevet 10. januar 2015 Det er jo kommet mye ut om at foreldre må være mer bevisst hva de sier om andre mennesker foran barna sine. Om foreldre stadig prater drit om en venn/familiemedlem mens ungen hører på kan jo ungen tro at sånt er greit. Faren min og onkelen min har hatt et turbulent forhold, og faren min har tydeligvis snakket mye "drit" om sin bror til min mor og andre. Men det var ikke før jeg gikk på vgs tror jeg, at jeg faktisk fikk vite at de ikke er så gode venner, og nå som jeg er voksen er faren min mer "komfortabel" med å klage på sin bror foran oss I tillegg pratet foreldra våre masse om å ikke plage folk osv. Og fks en gang hadde en nabokompis revet av hodet til dokka til søstra mi, og da tok mamma en alvorsprat med ham, at sånt gjør man ikke!! Man har et stort ansvar som forelder. Man må ta det seriøst. Anonymous poster hash: d5ebe...d70 Det hadde jeg faktisk tenkt å få med :-)Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #15 Skrevet 10. januar 2015 Ikke helt enig. Til en viss grad, men barna skal ikke gjøre de voksnes jobb. Jeg gikk selv i den "flinke ansvarsfulle jentegjengen" da jeg var barn/ungdom. Hver gang ei jente ble mobbet/fallt utenfor fikk vi beskjed om å ta oss av de. I lengden ble vi naturlig nok lei av dette, vi ville jo egentlig bare henge med vennene våre og drive med vårt. Vi spillte håndball og det var liksom det helt store, når da disse "nye vennene" ikke interesserte seg og ikke ville være med på det så førte jo det til en slags utestenging, og vi ble sittende igjen som svarteper. Selvfølgelig har barna ansvar for å si ifra hvis de er vitne til noe ugreit, men det skal gjelde alle, ikke noen få utvalgte. Til TS: Jeg tenker at du kanskje kan snakke om at det er viktig å senke terskelen for foreldrene til å ta kontakt med hverandre. om noen får en telefon at barnet deres har plaget et annet, må vi ha en "hvordan kan vi løse dette sammen" holdning. En mobber kan vokse opp i den beste familie, og jeg vil tro det er en del tabuer i forbildelse med å være foreldre til en mobber? Anonymous poster hash: 5ab90...fa4 Godt poeng. Jeg tror likevel det ligger noe i å inkludere de i midten. Men det et selvsagt de voksne som skal gjøre det meste av jobben! Ellers takk for tips.Anonymous poster hash: 9ff0f...d46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå