Gå til innhold

Normal oppførsel av 5-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt om en på 5,5 år klikker hvis han ikke får sitte der han vil med bordet, hvis han hadde fått feil type glass osv osv, da hylgriner han og klikker helt. han tar ting fra andre og gir ikke tilbake selv om foreldrene sier det, han kommanderer alle rundt, sitter jeg til bords med han dytter han brusflaska i fanget på meg og sier "åpn!". Han er spinnhyper, nekter å si takk for maten.. Er dette vanlig ? Han skal jo snart begynne på skolen.

Anonymous poster hash: 5679d...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om det kan være noe som blant annet gjør ham mer impulsiv enn andre og at han har lav frustrasjonsterskel.

Blir han fort lei seg når han ikke får til noe?

Dette er ikke svært uvanlig, men kan være tegn på at det er " noe" , dette noe kan være alt fra mild autisme til helt konkrete fysiske ting,

AnonymBruker
Skrevet

Nei han blir ikke lei seg om han ikke får til noe, bare hvis han ikke får bestemme ting.

AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt om en på 5,5 år klikker hvis han ikke får sitte der han vil med bordet, hvis han hadde fått feil type glass osv osv, da hylgriner han og klikker helt. han tar ting fra andre og gir ikke tilbake selv om foreldrene sier det, han kommanderer alle rundt, sitter jeg til bords med han dytter han brusflaska i fanget på meg og sier "åpn!". Han er spinnhyper, nekter å si takk for maten.. Er dette vanlig ? Han skal jo snart begynne på skolen.

Stakkars gutt. Han trenger jo grenser.

Anonymous poster hash: 1ddd1...b77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke om TS er forelder til barnet, men her trenger foreldre støtte og veiledning for hvordan håndtere dette. Snakk med barnehage, henvise til ppt? Snakke med helsesøster

Anonymous poster hash: 16971...68c

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Ja, dette er helt normalt gitt at foreldrene ikke har lært ham bedre.

Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Er han slik alltid? Hjemme også?

Det kan være diagnoser, det kan være "dårlig oppdragelse", kanskje han tester grenser når han er andre steder, eller kanskje en kombinasjon.

Skrevet

Dårlig grensesetting er det første jeg tenker på. Det er ikke normal oppførsel og merkelig at ikke barnehagen har tatt tak i det om han oppfører seg slik der også.

Anonymous poster hash: cf458...88e

• Liker 1
Skrevet

Brus til middag?

Anonymous poster hash: 754e7...8be

• Liker 3
Skrevet

Han er vel vant til å få det som han vil da :P

Jeg reagerte også på brus til middag, kan ikke skjønne hvorfor en 5 åring skal få brus utenom et lite glass på lørdagskvelden. Ikke rart han blir hyper, selv jeg får sukkersjokk når jeg drikker brus.

Anonymous poster hash: f2ee4...c89
Skrevet

Be om å få en utredning på han. Ta kontakt med BUP/PPT, før det er for sent og før han begynner på skolen...

Anonymous poster hash: f75dd...1f9

Skrevet

Dere får TS til å høres ut som en elendig mor. Barn i den alderen tester grenser noe sinnsykt. Jeg har selv en 5åring og hun kan være et troll til tider. Dog har hun skjønt at til syvende og sist så bestemmer mamma ;) Ikke gi deg i kampene for da vil det ikke bedre seg. Vil han ikke spise/drikke av sånn og sånn, så får han heller gå fri. Da vil han nok gi seg mer og mer skal du se :)

Anonymous poster hash: d4a69...652

Skrevet

Selv når de er så gamle som 5,5, kan de få episoder av ulogisk raseri og gråt (ulogisk for oss voksne, altså).

Min på 6 kan bli rasende sint, med her er det snakk om enkeltepisoder når han er både trøtt og sulten samtidig, og jeg maser og skynder for mye på ham. Da hender det at det skjærer seg...

Men ut ifra innlegget ditt, tolker jeg det som at dette barnet er generelt "uoppragent" mer eller mindre hele tiden, og det er ikke vanlig.

Det er jo en veldig kort beskrivelse du gir, men det høres ut som at han er et litt mer krevende barn enn andre, og at foreldrene til dels har gitt opp. Eller at de har måttet velge sine kamper, og at bordplassering og høflighet ikke er en av de tingene de har valgt å fokusere på.

Hvis mitt barn plutselig hadde klikket fordi han ikke fikk sitte der han ville ved bordet, hadde jeg bare sagt "Dette er din stol. Alle må sitte på sine stoler. Hvis du ikke vil sitte her, så kan du gå et annet sted mens vi andre spiser". Mine barn har også fått raserianfall fordi de ville sitte på en bestemt stol, men da var de tre år, og det varte ikke lenge før de skjønte hvordan det skulle være.

Vi terper også på at det heter "Kan jeg få..." eller "Kan du hjelpe meg?", i stedet for "Få den!" eller "Gjør det du!"

Så nei, det høres ikke normalt ut. Men det er naturligvis ikke noe galt med barnet, det er foreldrene (og evt bhg) som ikke har håndtert barnets viljestyrke og personlighet på riktig måte. Stakkars barn, det høres ut som han har det vanskelig med sitt sinne og frustrasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...