Gå til innhold

Hjelpemidler for eldre?

kattaisekken

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en skoleoppgave som omhandler å komme opp med en bedriftsplan for et nytt hjelpemiddel innen sykeomsorg, eldreomsorg etc. Blant medstudentene mine er det mye fokus på hjelpemidler til blinde, men jeg syntes det allerede finnes mye på markedet på det området, og vil veldig gjerne skrive om noe som kunne forbedret eldres muligheter til å bo hjemme lenger og tryggere. Er det noen av dere med eldre i nær omkrets som har forslag til et produkt eller en hjelpetjeneste som de har merket en mangel på hos sine nære? Jeg har ingen besteforeldre eller andre nære personer å spørre, og føler, av tidligere erfaring med min mormor, at det er de nærmeste som ser mangelen på tilgjengelige hjelpemidler først. Ville derfor høre her, før jeg eventuelt tar kontakt med hjelpemiddelsentralen og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig mye kan gjøres med automatiseringsløsninger som idag er blitt mye billigere og mer tilgjengelig. Løsninger som arduindo kan bygges til å gjøre alt mulig fra å låse og åpne dører, slå av og kontrollere temperatorer, regulere og passe på at visse "verdier" ikke over eller underskrides eksempelvis. Regulere lys basert på bevegelse +++ Koble dette opp mot kamera som kan kontrolleres av pårørende eksempelvis slik at de til enhver tid kan ta kontakt.

En kan også bygge inn sensorer som oppdager om en person har gått inn og ut, om personen er hjemme eller ei (RFID), om personen ligger og sover eller er oppe, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...