AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Er det noe gevinst i å bytte ut grovbrød med knekkebrød? Hvilket knekkebrød er å foretrekke? Kan jeg bytte smør og ost (type Jarlsberg etc) i feks Philadelfia eller annen smøreost og spare noen kalorier der? Eneste kjøttpålegg jeg takler er salamivarianter, så skinke utgår...Anonymous poster hash: 4d557...1ca
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Ikke se deg blind på kaloriene. Tenk på hva som metter også... Og ikke bare metter der og da, men holder deg mett. Jeg vil heller anbefale å bytte ut brødet med omelett hvis du kan. Egg holder meg mett lenge. Anonymous poster hash: 77090...5b4 3
Gjest Runforit Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 (endret) Grovt brød og grovt knekkebrød blir litt som potet og poteto. Om målet er å spise god, sunn og næringsrik mat der du samtidig kan komme deg litt ned i fettprosent samtidig som du kan spise deg god og mett hver dag, så anbefaler jeg deg et kosthold med mer fokus på proteiner og fett. Start dagen med en god skinkeomelett vispet sammen med fløte og en halv avokado(gjerne mos den med litt salt, pepper og sitron, YUM!) Skal love deg at du holde deg god og mett mye lengre enn på en brødskive eller et knekkebrød med magert pålegg. Til lunsj kan du ha et stykke fet fisk eller kylling sammen med avokadosalat med egg, ost, nøtter og en rømmeklatt. Eller wraps med karbonadedeig, avokadomos, rømme, salsasaus og salat Mellommåltid En neve nøtter Middag Du kan spise både lasagna, hamburger, pizza; ja egentlig alt du måtte begjære, men et par små justeringer og at du lager det selv fra bunn så kan du spise digg mat hver dag uten å være på noe "diett" (sjekk ut lavkarbogjortenkelt.net for inspirasjon) Kveldsmat Her kan du kose deg med f.eks proteinpannekaker, hjemmelaget matmuffins etc etc. I helgene kan du lage deg digg kosemat som i tillegg har sunne ingredienser. Jeg skal f.eks lage hjemmelaget marsipankonfekt i dag på dadler og mandler Før jul lagde jeg Troikakake(vann i munnen) Pannekaker spiser jeg nesten hver dag Nå er ikke lavkarbo løsningen for alle, men for meg er det gullverdt. Jeg slet med ustabilt blodsukker, urolig mage og lite energi. Da jeg la om fikk våknet jeg til en ny verden. Jeg trenger kun 6 timer søvn, jeg jogger i snitt 4 mil i uka, magen er flat og stabil og jeg er aldri sulten mellom måltider og all sukkercravings er bort som dugg for solen. Om du foretrekker å ha mer karbohydrater i kostholdet så er det ikke noe problem å tilpasse det. Feks så er havregrøt med peanøttsmør mettende og holder deg mett lenge. Og til middag så er det bra med fullkornsris/pasta, søtpotet etc. Men hovedfokuset burde uansett være på proteiner og fett og en fin regel er "En knytteneve ferdigkokt karbkilde" Endret 9. januar 2015 av Runforit 2
skruf Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 Jeg spiser minimalt med brød (av og til blir fristelsen for stor når jeg har bakt grovbrød og det lukter helt himmelsk ), spiser heller ryvita knekkebrød. For meg så metter grove knekkebrød godt, særlig hvis jeg er obs på hvilket pålegg jeg tar på. Egg, tunfisk, cottage cheese, avokado er type pålegg som metter. Mye av grunnen til at jeg dropper brød er pga jeg blir så innmari oppblåst i magen av brødmat. Magen står rett ut og brumler og romstrerer noe innmari. Ang smør så bruker jeg alltid bremykt. Margarin er bannlyst her i huset. Likedan lettprodukter. Jeg følger ikke noe spesielt kosthold som f.eks lchf, men jeg spiser grove produkter og mye grønnsaker. Loff, lyst pasta og ris går det lite av, velger alltid fullkornsprodukter og tar mere grønnsaker og rent kjøtt på tallerkenen enn f.eks ris og pasta. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 Jeg spiser minimalt med brød (av og til blir fristelsen for stor når jeg har bakt grovbrød og det lukter helt himmelsk ), spiser heller ryvita knekkebrød. For meg så metter grove knekkebrød godt, særlig hvis jeg er obs på hvilket pålegg jeg tar på. Egg, tunfisk, cottage cheese, avokado er type pålegg som metter. Mye av grunnen til at jeg dropper brød er pga jeg blir så innmari oppblåst i magen av brødmat. Magen står rett ut og brumler og romstrerer noe innmari. Ang smør så bruker jeg alltid bremykt. Margarin er bannlyst her i huset. Likedan lettprodukter. Jeg følger ikke noe spesielt kosthold som f.eks lchf, men jeg spiser grove produkter og mye grønnsaker. Loff, lyst pasta og ris går det lite av, velger alltid fullkornsprodukter og tar mere grønnsaker og rent kjøtt på tallerkenen enn f.eks ris og pasta. Bremykt er jo halvt margarin? Anonymous poster hash: 59a12...909 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #6 Skrevet 9. januar 2015 Jeg spiser minimalt med brød (av og til blir fristelsen for stor når jeg har bakt grovbrød og det lukter helt himmelsk ), spiser heller ryvita knekkebrød. For meg så metter grove knekkebrød godt, særlig hvis jeg er obs på hvilket pålegg jeg tar på. Egg, tunfisk, cottage cheese, avokado er type pålegg som metter. Mye av grunnen til at jeg dropper brød er pga jeg blir så innmari oppblåst i magen av brødmat. Magen står rett ut og brumler og romstrerer noe innmari. Ang smør så bruker jeg alltid bremykt. Margarin er bannlyst her i huset. Likedan lettprodukter. Jeg følger ikke noe spesielt kosthold som f.eks lchf, men jeg spiser grove produkter og mye grønnsaker. Loff, lyst pasta og ris går det lite av, velger alltid fullkornsprodukter og tar mere grønnsaker og rent kjøtt på tallerkenen enn f.eks ris og pasta. http://www.klikk.no/foreldre/tester/article793878.eceAnonymous poster hash: 59a12...909
skruf Skrevet 9. januar 2015 #7 Skrevet 9. januar 2015 Bremykt er jo halvt margarin?Anonymous poster hash: 59a12...909 Nei, bremykt er smør og rapsolje. Mulig du tenkte på brelett? 2
Gjest Skrevet 9. januar 2015 #8 Skrevet 9. januar 2015 Eneste som jeg synes er irriterende med knekkebrød er at jeg seriøst må spise 7-8 stk for å bli bare litt mett… Og ja, jeg lager hjemmelagde grove grove grove knekkebrød… :/
skruf Skrevet 9. januar 2015 #9 Skrevet 9. januar 2015 http://www.klikk.no/foreldre/tester/article793878.eceAnonymous poster hash: 59a12...909 Merkelig at det står margarinprodukt når det ellers overalt skriver at det er smør. Rapsoljen som er tilsatt er jo ikke herdet... Jaja, lærer til stadig noe nytt. Blir Tine smør eller Rørossmør fremover fra idag av da
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #10 Skrevet 10. januar 2015 Jeg fikser dessverre ikke egg, ellers hadde jo alt vært så mye enklere!! Bruker man helt vanlige tortilla til wraps? Anonymous poster hash: 4d557...1ca
sullå Skrevet 10. januar 2015 #11 Skrevet 10. januar 2015 http://www.klikk.no/foreldre/tester/article793878.eceAnonymous poster hash: 59a12...909 Denne testen gir vita hjerte"god" karakter 6 Jaja.. Jeg spiser min bremykt (les ingredienslisten, det er ikke margarin). Mettet fett er ikke på min fiende-liste. Det spiser jeg med god samvittighet. 3
skruf Skrevet 10. januar 2015 #12 Skrevet 10. januar 2015 Jeg fikser dessverre ikke egg, ellers hadde jo alt vært så mye enklere!! Bruker man helt vanlige tortilla til wraps?Anonymous poster hash: 4d557...1ca Hvis du skal lage wraps så anbefaler jeg fulkorntortilla istedet for de helt lyse. Du kan også bruke speltlomper.
sullå Skrevet 10. januar 2015 #13 Skrevet 10. januar 2015 (endret) Denne testen gir vita hjerte"god" karakter 6 Jaja.. Jeg spiser min bremykt (les ingredienslisten, det er ikke margarin). Mettet fett er ikke på min fiende-liste. Det spiser jeg med god samvittighet. Og ekte meierismør får 1. Jeg begynner nesten å gråte, dette er jo trist! Margarin sunnere enn smør? Hvem har sponset denne testen? Beklager at jeg sporer av, TS! Endret 10. januar 2015 av sullå 4
Popc0rn Skrevet 10. januar 2015 #14 Skrevet 10. januar 2015 Bremykt er jo halvt margarin?Anonymous poster hash: 59a12...909 http://www.klikk.no/foreldre/tester/article793878.eceAnonymous poster hash: 59a12...909 Margarin er en måte å herde umettet fett på siden umettet fett egentlig er flytende. Man trenger flere ingredienser enn olje for å få til dette, ellers må det gjøres på en veldig usunn måte som jeg tror ikke er lov i Norge nå. Vita hjerterå sine ingredienser: Solsikkeolje (28%), rapsolje (28%), vann, sheafett, skummet melk, kokosolje, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma. Bremykt sine ingredienser: Fløte, rapsolje, salt, melkesyrekultur, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol) Tine smør: Fløte, koksalt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol) Merk at bremykt er smør + rapsolje + a-vitamin... Ikke noe emulgator en gang. Bremykt er smør med rapsolje, ikke halvt smør og halvt margarin! Bremykt er fortsatt inne i varmen i mitt hus, sammen med meierismør. Margarin er bannlyst i mitt hus. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå