Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #1 Skrevet 2. august 2004 Var innom en innvandrer butikk i dag og ble helt overveldet av det spennende utvalget. Masse fristende mat med kul emballasje. Også er det jo så rimelig. Fikk lyst å kjøpe masse, men aner jo ikke hvordan jeg tilbereder ting og tang!! Litt skummelt å prøve seg fram. Derfor lurer jeg på om noen her inne ruger på spennende oppskrifter med ingredienser fra den typiske innvandrer butikk? (Grønland) Mottas isåfall med takk! Klem fra en som er møkka lei fiskepinner og poteter
glaciera Skrevet 2. august 2004 #2 Skrevet 2. august 2004 Vel, der må du vel bare begynne i en ende og jobbe deg gjennom ingrediensene. Jeg begynte med å bruke oppskrifter til jeg ble fortrolig med krydderne, urtene og sammensetningene. Så gikk jeg igang med å eksperimentere. Spisskummen, korianderfrø, sorte sennepsfrø er ingredienser i en klassisk karri. Spisskummen er også veldig godt i andre typer kjøttgryter. Forskjellige bønner og linser er veldig godt i supper og gryter med for eksempel en base av tomat og buljong. Forskjellige chutneyer (mango er god å begynne med synes jeg) er kjempegodt til stekt eller grillet kjøtt, særlig kylling og svin, eller som ingrediens i en gryte. Men jeg tror du vil gjøre få "bomkjøp" hvis du skaffer deg en kokebok med indiske/pakistanske oppskrifter, en med thai/vietnamesisk, en med kinesiske osv. Velg det eller de kjøkken du liker best og velg deg ut en eller flere retter du synes ser ekstra gode ut og kjøp alt som trengs! Vips, så er du igang! (En gang var jeg på et asiasupermarked i oslo og prøvde å fritte ut personalet om hvilke sojasauser, krydder osv de selv syntes var best i vareutvalget. Ville ha det mest "autentiske", da veit du . Etter mye om og men kom de fram til at Kikkoman var den beste sojaen.... Og de kunne IKKE anbefale noen fiskesaus. De var nemlig kinesere, og den slags søppel spiste ikke skikkelige folk fra Kina. Bare sånne rare fra Thailand.... )
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. august 2004 #3 Skrevet 2. august 2004 Sorry, men jeg må bare dele med deg at jeg trodde helt seriøst at du skulle lage Grønlandsk mat - sånn fra øya Grønland, altså. Inuitter og selkjøtt og sånt, mener jeg. :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #4 Skrevet 3. august 2004 Takk for svar! Var en god ide å starte på den måten.. Og til Bjørnsdatter: Hehe var nok ikke selkjøtt jeg mente, nei! Men kanskje det går an å krysse kokkekunst fra Grønland og Grønland? Servere sel med hvitløksoliven og risnudler osv...
ringblomst Skrevet 3. august 2004 #5 Skrevet 3. august 2004 Når du handler i innvandrer-forretninger, så er jeg enig i at det kan lønne seg å spørre personalet - og hvis du er heldig har de tid og kan forklare deg hva de forskjellige produktene brukes til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå