Gå til innhold

Ta sjansen på fly til Tyskland uten pass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må til Tyskland på tirsdag og oppdaget litt for sent at passet mitt er utgått. Har bestilt nytt hos politiet, men får det nok ikke tidsnok.

Tror dere sjansen er stor for at jeg kommer meg på flyet til Tyskland uten pass? Flyr med SAS, hvis det har noe å si. Vet det går an å skaffe nødpass på flyplassen, men siden jeg nettopp har punget ut kjedelige 450 kr for bestilling av vanlig pass hadde jeg håpt å slippe ekstra 450 kr for nødpass ;)

Anonymous poster hash: 8119d...2d0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

i schengenområdet trenger du bare ID egentlig. Så førerkort om du har det. Bankkort er egentlig ikke gydlig legitimasjon i utlandet.

De siste gangene jeg har reist, har jeg ikke blitt sjekket for ID i det hele tatt. tenkt flere ganger at hvem som helst kan jo reise istedenfor meg når de ikke sjekker hverken i Norge, når man er på vei inn i flyet eller når man lander. Så tror det går helt fint jeg

Anonymous poster hash: 3a4bb...0e9
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Førerkort burde gå bra, men generelt sett er det ikke lurt å dra noe sted uten pass. Har opplevd at politiet i Tyskland har spurt meg om både førerkort og pass.

Anonymous poster hash: 57a65...953

AnonymBruker
Skrevet

Må til Tyskland på tirsdag og oppdaget litt for sent at passet mitt er utgått. Har bestilt nytt hos politiet, men får det nok ikke tidsnok.

Tror dere sjansen er stor for at jeg kommer meg på flyet til Tyskland uten pass? Flyr med SAS, hvis det har noe å si. Vet det går an å skaffe nødpass på flyplassen, men siden jeg nettopp har punget ut kjedelige 450 kr for bestilling av vanlig pass hadde jeg håpt å slippe ekstra 450 kr for nødpass ;)

hørt om nødpass? det får du på dagen.............

Anonymous poster hash: e4fa0...923

Skrevet

Førerkort gjelder ikke som ID i utlandet, det er kun pass. Skal du ligge på hotell, krever de pass.

Skrevet

Ta med passet du har, selv om det er gått ut?

• Liker 1
Skrevet

Fra politiet:

Anbefaler pass på alle utenlandsreiser

Vi anbefaler at du tar med pass på alle utenlandsreiser, også på reiser innenfor Schengen-området. Kun pass er gyldig som reise- og id-dokument utstedt av norske myndigheter og bekreftelse på norsk statsborgerskap. Fly- og fergeselskaper og hoteller krever ofte pass ved innsjekking.

Og, et pass som er gått ut gjelder ikke som gyldig leg.

Anonymous poster hash: ce62f...3d8

Skrevet

Leste du i det hele tatt innlegget du svarte på?

Mest sannsynlig går det greit, men både hotell og flyselskaper kan kreve pass om de vil. Neppe noe problem fra Norge, men jeg var ganske nylig med på å bli avkrevd pass både på hotell i Berlin, og på flyplassen (med SAS). Hun som kom bak meg og ikke hadde pass fikk ikke komme ombord.

• Liker 3
Skrevet

Vet det går an å skaffe nødpass på flyplassen, men siden jeg nettopp har punget ut kjedelige 450 kr for bestilling av vanlig pass hadde jeg håpt å slippe ekstra 450 kr for nødpass ;)

:kari:

Anonymous poster hash: dff85...f0a

• Liker 1
Skrevet

Var i Berlin før jul uten pass - oppdaget på Gardermoen at jeg hadde tatt med datteren min sitt pass i stedet for mitt eget (av alle tåpelige ting å gjøre).

Gikk fint, men skal innrømme at jeg var småstresset ved innsjekk i Berlin på returen (fikk ikke sjekket inn på automaten så måtte i skranken) - mannen i skranken godtok førerkortet mitt uten kommentar.

Vil ikke anbefale å gjøre det - men basert på min erfaring kan det altså gå bra :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har måttet vise pass i vanlig sikkerhetskontroll i Frankfurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...