Gå til innhold

Noen hobby-fotografer her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av stygge og uklare bilder av meg og tenke å ta et bilde fra ca navlen og opp med et Canon speilrefleks. Må ha på selvutløser da :P har noen noe tips til hvordan jeg kan gjøre hjemmefotograferingen litt smekker? Vil ha klare bilder men blir dobbelt så bred i ansiktet, altså kjeven og kinnene samt ujevn hudstruktur om det er for lyst og. Er smal i ansiktet irl så vet ikke hvorfor jeg får så stort og rundt fjes på bilder ;( Noe gode funksjoner på disse kameraene eller noe spesielt lys som gjør seg bra for et jevnt ansikt på bilder?

Anonymous poster hash: 4abf7...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt forklart: Dersom du bruker objektivet på den vide enden (zomet helt ut) så vil du oppleve tønnefortegning på bildene. Zoom helt inn på objektivet (det skal stå på "55"). Plasser deg selv ved et vindu for å få nok lys. Dersom du ikke har en fjernutløser til kameraet så er det letteste å fokusere manuelt (plasser f.eks. en ting omtrent der du havner i bildet og fokuser på denne først), kan ta noen forsøk å få til. :)

• Liker 1
Skrevet

Skal stå på 55? Det var et ræva tips. Det kommer jo helt an på objektivet ...

Lyset er fotografens venn. Mye lys og lav ISO er din venn. Pass på at lyset ikke lyser deg rett i ansiktet. Forsøk heller en stående gulvlampe som kan lyse opp i taket og spre lyset.

Anonymous poster hash: 72bc5...a69
  • Liker 2
Skrevet

Skal stå på 55? Det var et ræva tips. Det kommer jo helt an på objektivet ...

Lyset er fotografens venn. Mye lys og lav ISO er din venn. Pass på at lyset ikke lyser deg rett i ansiktet. Forsøk heller en stående gulvlampe som kan lyse opp i taket og spre lyset.

Anonymous poster hash: 72bc5...a69

Synes du? Hvilken brennvidde mener du ts burde bruke? Jeg regner med at ts bare har kit-objektivet, siden hun ikke kan så mye om foto. Dersom hun har et objektiv som f.eks. 50mm f/1.8 så bør hun selvfølgelig heller bruke det.
  • Liker 1
Skrevet

Til portrett er 50-55mm sikkert bra, men siden du snakker om nesten helfigur ville jeg valgt noe litt videre, kanskje 35-40mm. Maks vidvinkel er ingen god idé, helt enig der.

Skrevet (endret)

Hvis du bruker fullformatskamera så er tall lavere enn 50mm å regne som vidvinkel og noe du bør unngå. Kamera skal være i høyden med midt på det som skal med i ruta, dvs du skal ikke vippe det opp eller ned. Lyset er penest om det kommer ovenifra forfra sånn at du får myk pen skygge som fremhever kinnbena og gir liten neseskygge. Dersom du har en løs blitz så styr den på skrå opp i taket foran deg, sånn at det treffer både taket og øverst på veggen som er mot deg. Bruk et rom med hvite vegger og tak for å unngå fargestikk.

Endret av Ulla Ullsokk
Skrevet

Tviler på at trådstarter har kastet en drøy månedslønn etter et fullformatskamera. Det er nok snakk om EF-S, som har en crop-faktor på 1,6.

Skrevet

Tusen takk for tips jeg gleder meg til å prøve :) har forresten Canon EOS 100D

Skrevet

Tusen takk for tips jeg gleder meg til å prøve :) har forresten Canon EOS 100D

Kurant kamera det! Forresten, hvis du liker å ta den typen bilder, spesielt portretter, ville jeg tatt en kikk på linsa Safira nevner, Canon EF 50mm F1.8 II. Ikke kjempegod byggkvalitet, men den koster ikke stort, og bildekvaliteten er virkelig noen hakk bedre enn på kit-objektivet.

Skrevet

Kurant kamera det! Forresten, hvis du liker å ta den typen bilder, spesielt portretter, ville jeg tatt en kikk på linsa Safira nevner, Canon EF 50mm F1.8 II. Ikke kjempegod byggkvalitet, men den koster ikke stort, og bildekvaliteten er virkelig noen hakk bedre enn på kit-objektivet.

*Settes på ønskelisten*

Skrevet

Nevnte objektiv, altså Canon EF 50mm F1.8 II,er et knallgodt og rimelig objektiv, du skal måtte være fotograf med spesielle behov for å skulle trenge et bedre objektiv enn det. Jeg vil gå så langt som å si at bedre og mer lys-sterkt objektivt trenger ingen om det da ikke skal knipses under svært krevende lysforhold.

Når det er sagt så er det ikke utstyret som gjør bildene gode, den æren skal jeg dedikere fotografen. En god fotograf vil altså ta bedre bilder med et billig speilrefleks og Kit-objektivet som følger med dette, enn en annen vil med et dyrt kamera og et dyrt objektiv, det tas masse dårlige bilder med dyrt utstyr på samme måte som det tas mange gode bilder med dårlig utstyr.

Kameraet du har er et knallgodt kamera, og det sier jeg i full viten om at det er ett billig kamera som har langt dyrere konkurrenter. De fleste vokser aldri fra det kameraet, ergo er mulighetene det gir deg langt flere enn begrensningene (så også om du kjøper nevnte objektiv som jeg anbefaler deg sterkt og da spesielt til bilder av typen du vil ta og etterspør råd om).

Det vesentlige, slik jeg ser det, er å knipse mange nok bilder og å slette alle bomskuddene - innimellom vil du da oppleve blinkskudd du vil ta vare på. Hva som kjennetegner en god fotograf, er at han/henne har slettet flere bomskudd enn de fleste andre - sågar erfarne profesjonelle fotografer sletter voldsomt mange bilder, spesielt dem vil jeg si at sletter mange bilder som ikke ble så bra som dem håpet på.

Nøkkelen for din del er kunnskap om det fototekniske, kunnskap gir deg nye muligheter for kreativ utfoldelse og ikke minst viten om hvorfor et bilde blir som det blir - jo mer kunnskap du tilegner deg dess bedre bilder vil du ta, men det forutsetter jo at du prøver deg frem med prøving og feiling, altså at du omsetter kunnskapen i praksis.

Så ikke frykte bomskudd, de skal komme og intet lærer man mer av. Bare ta mange nok bilder og prøv forskjellige ting, tar du mange nok bilder så vil ett eller flere av dem bli bra.

Si nå at du kjøper nevnte objektiv og fester det til ditt kamera, det er et fast-objektiv og i så måte er du "fastlåst" i objektivets spesifikasjon... Vell, i så fall er alt overlatt til deg som fotograf - mitt beste råd til deg ville da være følgende... Gå nær nok motivet du vil fange, ikke være redd for å utelate omgivelsene og gå gjerne så nært den som skal tas bilde av at du kutter bort deler av personen (som at ikke hele hodet kommer med etc.), er alt for mange som tar med alt for mye omgivelser, fang heller personen som skal tas bilde av du... Akkurat det, å tørre å gå nær nok samt "kutte" personen som tas bilde av, er noe mange ikke våger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...