Gå til innhold

Gjesteliste - hvem er det frekt å utelate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger bryllup, og ønsker i utgangspunktet å invitere kun de nærmeste. Problemet er bare at jeg har veldig stor familie, sånn at vi uansett blir rundt 50 gjester bare der..

Så der jeg har mulighet til å "stramme inn" er når det gjelder venner og utvidet slekt (type søskenbarn og tanter).

Har for eksempel en tidligere venninne, som inviterte meg i sitt bryllup for et par år siden, men som jeg knapt har møtt siden. Føler meg i utgangspunktet at hun ikke har noe i mitt bryllup å gjøre. Inviterer jeg henne må jeg dessuten invitere en annen tilsvarende "venninne" med partner, og så baller det på seg! Det samme gjelder noen søskenbarn som jeg har minimalt med kontakt med, osv... Men inviterer jeg noen av de, må jeg liksom ta med alle?!

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Forstår dilemmaet! Skal du kutte ned på tanter, søskenbarn og annen slekt må du trå varsomt. Du må nesten kutte ut nesten alle, og bare beholde en liten brøkdel i en slik situasjon. Det virker også rart å utelate f.eks kun en person fra en søskenflokk på tre, så det bør du ta hensyn til om du velger å invitere de du har mest kontakt med.

Invitasjon av venner og hvor grensen her skal settes kan også være et minefelt. Vi har vel alle lest tråder om at "Jeg var den eneste i vennegjengen som ikke ble invitert". Ingen av oss har lyst til å være en heks, så hvis du skal begrense antallet, bør du i utgangspunktet utelate alle du hadde tenkt å utelate, også den venninnen du var i bryllupet til. Det er ingen automatikk i at man må invitere folk i sitt eget bryllup som gjengjeld for at man var i en annens bryllup. Folk legger lista på ulike nivåer når de inviterer, og hvis den tidligere venninnen din inviterte mye "lenger ut" i kretsen av venner og slekt enn du har tenkt, kan ikke du holdes ansvarlig for det.

Lykke til!

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet

Förstår problemet. Hvor mange ser du for deg at du må kutte, da?

Jeg mener det er greit å droppe søskenbarn man har lite kontakt med. Så lenge man ikke skiller innad i søskenflokken (igjen; hvis ei kusine samtidig er nær venninne blir det annerledes). Jeg personlig har lite lyst til å bli plikt-bedt som kusine og "ta opp plassen" til en venn brudeparet egentlig ville be.

Anonymous poster hash: efdfe...0bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å kutte både tanter og onkler og søskenbarn man ikke har kontakt med. Jeg har selv tenkt igjennom situasjonen da jeg har svært mange tanter, onkler og søskenbarn. Ville invitert de jeg har noe med å gjøre, som jeg liker og møter regelmessig :) Det er din dag!

Bare et obs: Jeg har vært vitne til en dame som valgte å droppe onkelen sin og kun invitere tanten, det er uhørt, spesielt når de har vært gift i over 20 år! Ikke fått det for meg at hun hadde noe dårligere forhold til onkelen heller... Dette var en familie på 5, der bruden valgte å kun invitere tanten og yngste datteren, det synes både familien var rart og oss rundt :P

Anonymous poster hash: cf895...4f1
  • Liker 2
Skrevet

Inviter hvem du vil, det er tross alt din dag, men vær villig til å ta "straffen" din etterpå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Inviter hvem du vil, det er tross alt din dag, men vær villig til å ta "straffen" din etterpå.

Straff?? herregud så dumt å si...

Anonymous poster hash: 9a7f7...17b

Skrevet (endret)

Straff?? herregud så dumt å si...

Vel, det var kanskje en teit måte å si at ved å utelate noen fra naturlig gruppe (familie/vennegjeng) så har man mye godt satt en pris på relasjonen som blir under kuvertprisen og at man må regne med at relasjonen blir kjøligere av den grunn (derav straffebegrepet), på den annen side så er det den uinvitertes ansvar å la driftkostnadene sine på bryllupet bli under 1/3 av kuverten, så la oss si at hvis kuverten koster 1400kr pr mann, så bør ikke de uinviterte vennene/familiemedlemmene gi en gave til mer verdi enn 300kr.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Husk å ikke spør moren din eller andre partiske personer om hjelp med dette. De kommer til å prøve å lage gjesteliste med seg selv i sentrum, og ikke deg.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det var kanskje en teit måte å si at ved å utelate noen fra naturlig gruppe (familie/vennegjeng) så har man mye godt satt en pris på relasjonen som blir under kuvertprisen og at man må regne med at relasjonen blir kjøligere av den grunn (derav straffebegrepet), på den annen side så er det den uinvitertes ansvar å la driftkostnadene sine på bryllupet bli under 1/3 av kuverten, så la oss si at hvis kuverten koster 1400kr pr mann, så bør ikke de uinviterte vennene/familiemedlemmene gi en gave til mer verdi enn 300kr.

Å herregud, man forventer da ikke gave fra de som ikke er bedt. er man ikke bedt trenger man ikke å gi gave.

Skrevet

Å herregud, man forventer da ikke gave fra de som ikke er bedt. er man ikke bedt trenger man ikke å gi gave.

Tror folk forventer venninnegave uansett om de er buden eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Vi inviterte ikke søskenbarn som vi ikke har kontakt med (særlig på hans side så er det stor familie og en haug med søskenbarn, svigerfar har 6 søsken som igjen har mange barn). Likedan inviterte vi heller ikke barndomsvenner som vi har minimal kontakt med.

Jeg har heller ikke blitt invitert til venner jeg ikke har hatt kontakt med på lenge, har ikke blitt sur og skuffet av den grunn :)

Skrevet

Jeg inviterer kun de jeg har kontakt med i hverdagen. Hvorfor dele den største dagen i mitt liv, med noen som ikke vil dele livets dager med meg?

• Liker 2
Skrevet

Har vært i bryllup hvor bare yngste søskenbarn i søskenflokken ble innvitert. (og dette var en liten slekt, kun 2 tanter på hver side)

Jeg har vært eneste søskenbarn i ett annet bryllup og vi er en søskenbarnflokk på 13, men der ble bare en onkel innvitert og ikke noen av de andre 4 søskene(onkel/tante) På farssiden til bruden, men alle på morssiden ble innvitert. Her valgte bruden og innvitere dem hun hadde god kontakt med og hun gjorde et godt valg der.

Jeg ville nok bare innvitert dem jeg hadde lyst til å ha og ikke dem jeg "måtte" ha.

Selv innviterte jeg kun venner til mitt lille intime bryllup, søsteren min fikk nyss i det og kom ubedt, men det var greit nok. vi hadde plass til 1 ekstra når det bare var 22 der fra før.

Anonymous poster hash: c548e...30c
Skrevet

Inviter de du ønsker du TS :) Jeg ble ikke invitert i min kusines bryllup. Først stusset jeg litt, men så innså jeg at det sikkert var 10 år siden vi har hatt noe særlig kontakt og da syntes jeg egentlig at det var helt naturlig at jeg ikke var der :) No hard feelings fra min side!

Anonymous poster hash: 4031b...c9e
Skrevet

Tror folk forventer venninnegave uansett om de er buden eller ikke.

Tror ingen forventer å få gaver uten å gjøre noe for det. Muligens du gjør det, men tror ikke oppegående mennesker gjør det akkurat...

Skrevet (endret)

Tror ingen forventer å få gaver uten å gjøre noe for det. Muligens du gjør det, men tror ikke oppegående mennesker gjør det akkurat...

Jeg tror de fleste brudene blir så bridezilla at de mye godt forventer det ja, de synes jo det er naturlig å drikke på folk som ikke er invitert til bryllupet, men inviteres til utdrikkingslaget (ja, jeg vet det er forloveren som bestemmer utdrikkingslaglista, men hun vil ikke komme på navnene til folk med mindre bruden har nevnt dem) pga de vil ha flere folk til å ta regningen...

Endret av Gjest
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger!

Etter litt diskusjoner med gubben har vi komt frem til at vi kjører "safe" og inviterer alle. Har bestemt oss for å ha spleisebryllup (der folk tar med mat i stedet for gaver), så da spiller ikke det økonomiske så stor rolle lenger. Så da blir det en ganske omfattende gjesteliste, men samtidig slipper jeg å "føle på" i etterkant;).

Enig i at det ikke er helt heldig å utelate den ene fetteren i søskenflokken som jeg ikke kjenner så godt, når alle de andre blir invitert.. Så da styrer jeg unna problemet og inviterer alle. Forhåpentligvis blir det mer uformelt og mindre stivt med et spleise-konsept, så da gjør det ikke noe om det er litt ekstra folk der. Min store skrekk er 80 gjester som sitter stivpyntet til bords og glor på oss 5 timer i strekk :dry:

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg har også stor slekt. Det vi gjorde var å invitere tanter, onkler, foreldre, søsken, besteforeldre og to enslige grandtanter. Vi inviterte også kun et fåtall venner og kun to søskenbarn som jeg har kontakt med. Vi ble totalt 49 stykker, da var det nesten 10 som hadde meldt avbud

Skrevet

Jeg tror de fleste brudene blir så bridezilla at de mye godt forventer det ja, de synes jo det er naturlig å drikke på folk som ikke er invitert til bryllupet, men inviteres til utdrikkingslaget (ja, jeg vet det er forloveren som bestemmer utdrikkingslaglista, men hun vil ikke komme på navnene til folk med mindre bruden har nevnt dem) pga de vil ha flere folk til å ta regningen...

Jeg forventer ikke gave når jeg gifter meg i sommer. Har du giftet deg nå nylig og funnet det ut? Kunne aldri invitert til u.lag uten at de var bedt i bryllupet. Ble selv bedt en gang i u.lag uten å bli bedt i bryllup, deltok ikke i laget og ga ikke gave. Hun ble ikke sur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...