Gå til innhold

Hvor ofte skal katten ha mat?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har prøvd meg litt frem, og gir nå katten min, som er 14 uker, mat 3 ganger om dagen. En om morgenen, om ettermiddagen og om kvelden. Virker dette ok? Han ser sunn og frisk ut, men det hadde vært greit å få noen synspunkter på det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lar bare tørrforet stå framme. Så får katten spise når den er sulten. Vet det er delte meninger om dette, men de fleste jeg kjenner lar bare tørrforet stå framme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Lurt å la tørrforet og en skål med vann stå fremme hele tiden. Så kan du heller gi den "middag" i form av boksmat, fisk eller liknende en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min har friskt vann og tørrfor stående fremme hele dagen, våtfor får hun kun 1 gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det med å ha tørrfor stående fremme hadde fungert det sikkert, om jeg ikke hadde hund. :roll: Den spiser selvfølgelig opp kattematen om den blir stående fremme. Nå venter han pent til katten er ferdig (har lært han det), så skynder han seg å spise resten. :ler:

De har selvfølgelig alltid vann tilgjengelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid latt maten stå fremme hele tiden med alle dyrene mine. Men mange hunder ser på kattemat som ekstra godis, og da lønner det seg å sette den ett sted hunden ikke får tak i den. Feks lage en krok på kjøkkenbenken, ett lite bord i ett hjørne, evt lage en kattedør i ett kjøkkenskap, og sette maten der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Jeg gir kattene mine mat 3 ganger om dagen. Om morgenen,en gang utpå dagen og på kvelden.

Hvis jeg lar maten stå fremme hele tiden,så spiser de til de spyr :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zico har tørrfor, eller "knask" som jeg kaller det, stående fremme hele dagen + friskt vann. Så får han i tillegg våtfor 2 ganger om dagen. Han er en stor katt selv om han ikke er ett år enda, men ikke tjukk.

Har lagt merke til at han ikke spiser noe særlig tørrfor, bruker det mest som godteri ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på foret og katten! :-)

Hvis du har en glupsk katt og bruker ordentlig for fra vetrinær(Science Plan etc etc) så kan katta bli ordentlig feit, da kan det være greitt å porsjonere som det står på pakken og dele det i 2-3 måltider.

Jeg bruker Science Plan, og gir hele porsjonen i en gang, så får det stå fremme slik at pus kan spise når hun vil.

Whiskas, Kittekatt etc har liten eller ingen næring for katten! Inneholder mye karbohydrater som katten ikke trenger. Katter på ha proteiner. Like ens boksemat. Boksemat inneholder veldig mye vann og ingen næring.

Hvis du bruker ordentlig for,kan du gi boksemat som "snop" en gang i blant,men ikke som en del av det daglige kosthold. Godt "snop" for pus kan være kyllingbiter og kokt sei(usaltet) en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har også hørt at "våtforet" gir veldig liten næring, og det kan jeg se på kattepus også. Det går jo tvers igjennom. Makan til mengder møkk fra et så lite dyr!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøstepus: Det der Science Plan hos veterinæren, hvor mye koster det? Og hvor mye vil du tro at du bruker i måneden på slikt fôr? Har jo hørt at det skal være veldig bra da (har også fått med prøvepakker fra dyrlegekontoret), men vi har tre katter og vil jo ikke blakke oss helt på fôr heller da. Regner med at vi bruker ca 100-150 kroner pr måned nå når vi gir dem friskies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Vi bruker Iams eller royal canin til vår katt, kjøper ti kilossekker, 10 kg= 450 kr. En sånn 10 kg sekk holder i fire fem månder.

Syns faktisk det er billig.

Vi har få andre utgifter på katten annet enn revaksinering en gang i året og ormekur. så vi syns han er verdt det.

Vi måler opp maten hans om morgenen og legger i skåla så, spiser han som han vil utover dagen. Vår katt liker å småspise. dvs han kommer inn spiser som et vilt dyr, legger seg en halvtime på sofaen før han spiser litt til. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som dere andre sier, vårfor er nokså meningsløst godis, som bare fører til at man må tømme kattekassa mye oftere. Katten bør også spise en viss andel tørrfor, for å få renset tennene. Men Royal Canine falt faktisk så i smak her i huset at pusen min nekter å spise våtfor tilogmed, så det er både bedre og billigere, og blir verdsatt fra kattens side. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusen vår skal få Iams, allerede innkjøpt... Fór generelt fra dyrebutikker mye bedre enn fóret i vanlig butikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som dere andre sier' date=' vårfor er nokså meningsløst godis, som bare fører til at man må tømme kattekassa mye oftere. Katten bør også spise en viss andel tørrfor, for å få renset tennene. Men Royal Canine falt faktisk så i smak her i huset at pusen min nekter å spise våtfor tilogmed, så det er både bedre og billigere, og blir verdsatt fra kattens side. :-)[/quote']

Katten er rett og slett mett, fornøyd og proppfull med næringsstoffer den trenger, da har den ikke lyst på "snop". Ganske likt oss mennesker(hvis vi ser bort fra det kontinuerlige, alt-gjennomtrengende sjokolade-behovet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - til alle dere som er så negative til våtfor - Så Trude Mostue skrev om dette i VG tidligere i sommer. Mange katter foretrekker våtfor fordi det ligner mer på den maten katter egentlig er designet for å spise (konsistens og smak) - husk at katter er egentlig 100% kjøttetere, og Trude mente det var helt grei foring. I samme artikkel var det også en test av diverse kattemat hvor det dyre foret kom best ut enten det gjaldt tørrfor eller våtfor. Men poenget er uansett at Whiskas og de andre "billig"-forene ikke var så veldig mye dårligere, de dekker næringsbehovet for en katt helt greit.

Mao - jeg fortsetter med det, delvis fordi at katten min ikke har likt noe av det dyre foret jeg har kjøpt i zoo-forretningen. Han er kresen, men ikke kresen på pris tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med våtfôr, er at det ikke renser tennene. Katten vil lettere få tannstein og hull i tennene.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...