AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 Tenker at det ville vært et flott tiltak for å skape flere arbeidsplasser. Var ferdig å studere for ikke så lenge siden, og kampen om butikkjobber på Coop, Rema, osv. var beinhard blant studentene(bare for å ta en gruppe). Jeg føler at argumenter som "Nei huff, la oss heller få en rolig søndag", "Nei, du har seks andre dager å handle på!" blir utdaterte. Har de greid det i utlandet i mange år, så må jammen vi også greie det. Dette er ikke noe banebrytende, og vi greier det jo helt fint ila. Desember måned, hvorfor ikke resten av året? Det er ikke så veldig mange år siden butikkene stengte veldig tidlig (relativt til i dag), for de som kan huske det...da ble det også rabalder om å ha kveldsåpent. Når det er 300-500 søkere pr. kassajobb, så burde vel dette utelukkende være et godt initiativ for de som trenger det. Anonymous poster hash: 25a31...3ea 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 Problemet er at store deler av bransjen selv i er imot det, da deres analyser viser at folk ikke vil handle så mye mer, men heller fordele handlingen over flere dager. Det betyr omtrent den samme inntekten på høyere grad av åpningstid hvilket betyr høyere kostnader. For de som ønsker jobb vil dette kunne betyr at muligheten blir ennå mindre siden butikkene får mindre marginer og man ikke har råd til å ansette flere. Evt. vil noen av butikkene kanskje klare å øke salget, men da på bekostning av noen konkurrenter slik at de etterhvert går konkurs. Men summa summarum så vil det da bli færre butikke å jobbe i for studenter, ikke flere. Jeg ser stadig at tilhengerne bruker tidligere oppmykninger i åpningstiden som et eksempel på at det går like bra denne gangen også men det er likevel ikke helt det samme. Det er en stor forskjell fra å ha åpent kun på dagtid og stenge mye tidligere slik butikkene en gang gjorde til å ha åpent til kl. 2300 hver eneste dag i uka. Den gangen muliggjorde de handling senere på kvelden for en stor andel av befolkningen som ellers var på jobb på dagtid, men det vil trolig ikke være tilfellet denne gangen. I norsk sammenheng treffer butikkene denne gangen bare en relativt liten gruppe som absolutt ikke kan handle dagens seks andre dager (med relativt sene åpningstider), så argumentet er følgelig heller ikke det samme. Søndagsåpne butikker vil også medføre litt flere konsekvenser, det vil føre til et økt press på at man trenger andre tjeneste også på søndager, som vektertjenester, transport av varer, andre logistiske funksjoner o.l. Kostnadssiden kan bli stor, så jeg syntes man faktisk for en gangs skyld skal høre på bransjen og ikke gjennomføre politikk bare på grunnlav av ideologisk overbevisning uten forankring i virkeligheten. Anonymous poster hash: ef2bd...a6b 21
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #3 Skrevet 8. januar 2015 Og for øvrig. "Utlandet" er i ikke Norge, i flere land har de ofte stengt en annen dag enn Søndag, men i Norge er tanken at det skal gå 7 dager med de kostnadene det medfører. Dessuten er Norge overhodet ikke sammenlignbart med UK, med en mye større befolkning som i det minste kan forsvare lengre åpningstider. Anonymous poster hash: ef2bd...a6b 2
Gjest Vux Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Bare flott med søndagsåpne butikker i min mening. Hurra for Bunnpris. Men, jeg gidder kanskje ikke å bruke mer penger til mat per uke av den grunn. Og, noen lojalitet til en butikkkjede, eller en enkelt butikk, finnes ikke med meg. Endret 8. januar 2015 av Vux 1
marri-høna Skrevet 8. januar 2015 #5 Skrevet 8. januar 2015 Dersom innehaveren av butikken finner det økonomisk lønnsomt å holde åpent, bør han ikke nektes det. Norge skal væøre et mest mulig fritt land, uten AP-begrensninger 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #6 Skrevet 8. januar 2015 kverker sjefen om han skal tvinge meg på jobb på en søndag, å mine kolleger er enige. de har kuttet ned i antall arbeidsplasser, å har visst ingen planer om å øke det om det blir søndagsåpne butikker, så det blir bare mer jobb på oss andre. så NEI jeg skal pokkern meg ikke jobbe enda mer enn jeg allerede gjør. skal vi aldri få fri vi som jobber i butikk eller? kiwi har jo oppe fra 7 til 11 (her hvertfall) klarer ikek folk å handle da så får de gå sultne altså, å det mener jeg. folk er jammen hjelpesløse. Anonymous poster hash: d41af...ac3 10
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #7 Skrevet 8. januar 2015 Dersom innehaveren av butikken finner det økonomisk lønnsomt å holde åpent, bør han ikke nektes det. Norge skal væøre et mest mulig fritt land, uten AP-begrensninger Utfordringen med det - som bransjen selv har påpekt mange ganger - er at det ikke er valgfritt, åpner en konkurrent så MÅ man følge med selv, det vet alle som noen gang har drevet for seg selv. Men jeg registrerer at det ikke gjelder så mange her inne på KG... Anonymous poster hash: ef2bd...a6b 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #8 Skrevet 8. januar 2015 kverker sjefen om han skal tvinge meg på jobb på en søndag, å mine kolleger er enige. de har kuttet ned i antall arbeidsplasser, å har visst ingen planer om å øke det om det blir søndagsåpne butikker, så det blir bare mer jobb på oss andre. så NEI jeg skal pokkern meg ikke jobbe enda mer enn jeg allerede gjør. skal vi aldri få fri vi som jobber i butikk eller? kiwi har jo oppe fra 7 til 11 (her hvertfall) klarer ikek folk å handle da så får de gå sultne altså, å det mener jeg. folk er jammen hjelpesløse. Anonymous poster hash: d41af...ac3 Ønsker hvertfall butikkansatte velkommen til en hverdag der man jobber 7 dager i uken, gjerne 80 timer uken (jobber innen IT og gjør det i lange perioder selv). Anonymous poster hash: ef2bd...a6b 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #9 Skrevet 8. januar 2015 Bunnpris, Eurospar, osv. har søndagsåpne butikker (pga. størrelse) i mange byer, og andre butikker i nærområdet greier seg fint fordet, selv om de er i samme størrelse. Vil forsåvidt si at kundelojalitet er sterkt oppskrytt i Norge. Folk handler overalt, helst der det er billigst. Om folk må kjøre 10-15 min ekstra for å få kjøttdeigen 15 kr billigere, så gjør de ofte det. Akkurat dette med søndagsåpent er sterkt overdramatisert i Norge. Skulle det være ulønnsomt, så er det selvfølgelig opp til eieren om h*n vil ha åpent. Dette er nok igjen noe som varierer fra sted til sted i landet. Anonymous poster hash: 25a31...3ea
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #10 Skrevet 8. januar 2015 Bunnpris, Eurospar, osv. har søndagsåpne butikker (pga. størrelse) i mange byer, og andre butikker i nærområdet greier seg fint fordet, selv om de er i samme størrelse. Vil forsåvidt si at kundelojalitet er sterkt oppskrytt i Norge. Folk handler overalt, helst der det er billigst. Om folk må kjøre 10-15 min ekstra for å få kjøttdeigen 15 kr billigere, så gjør de ofte det. Akkurat dette med søndagsåpent er sterkt overdramatisert i Norge. Skulle det være ulønnsomt, så er det selvfølgelig opp til eieren om h*n vil ha åpent. Dette er nok igjen noe som varierer fra sted til sted i landet. Anonymous poster hash: 25a31...3ea Med så stor konkurranse det er noen steder, så er det ikke opp til eieren i praksis nei. Dette er noe bransjen burde ha vurdert selv, istedet for å bli trykket ned ideene til politikere som aldri har drevet for seg selv. Anonymous poster hash: ef2bd...a6b 2
Aule Skrevet 8. januar 2015 #11 Skrevet 8. januar 2015 Som allerede nevnt vil ikke søndagsåpent være god butikk. Dette har man prøvd ut i Danmark, og resultatet var samme omsetning og høyere kostnader. Betingelsene for å drive butikk blir enda dårligere...og i Danmark gikk dette utover mindre butikker og kiosker slik t mangfoldet ble innskrenket når de mindre gikk konkurs. Lørdagsåpent i desember er rent tap for butikkene. Helt unødvendig. Dessuten trenger man ofte søndagene til å rydde butikken, motta store vareleveringer, telling og vasking. Jeg håper virkelig ikke dette blir noe av. Konsekvensen blir mest sannsynlig høyere matvarepriser. 5
Savannah87 Skrevet 8. januar 2015 #12 Skrevet 8. januar 2015 kverker sjefen om han skal tvinge meg på jobb på en søndag, å mine kolleger er enige. de har kuttet ned i antall arbeidsplasser, å har visst ingen planer om å øke det om det blir søndagsåpne butikker, så det blir bare mer jobb på oss andre. så NEI jeg skal pokkern meg ikke jobbe enda mer enn jeg allerede gjør. skal vi aldri få fri vi som jobber i butikk eller? kiwi har jo oppe fra 7 til 11 (her hvertfall) klarer ikek folk å handle da så får de gå sultne altså, å det mener jeg. folk er jammen hjelpesløse. Anonymous poster hash: d41af...ac3 Må faktisk si meg litt enig her. Bunpris og Joker er åpne på søndag, men det er vel ikke nok? Jeg ser ikke vitsen med at enda flere butikker er åpne på en søndag.
Memena Skrevet 8. januar 2015 #13 Skrevet 8. januar 2015 Her er Kiwi åpent på søndager (pga størrelsen, men en mindre del av butikken er omgjort til å ha åpnet på søndager, og forøvrig alle andre helligdager også) Er stadig folk der, men føler ikke at folk "handler" i den forstand, mer at det er en ting eller to de mangler eller finner ut at de har lyst på og kjøper den tingen. Tipper disse innkjøpene ble gjort på de større bensinstasjonene tidligere. Jeg er litt enig i at vi har 6 dager i uken å handle på, og med lange åpningstider også, så ser ikke helt behovet for at alle butikker skal ha søndagsåpent, tror det ville bli mer en kostnad enn inntjening for butikken. 5
Gjest Bruce Wayne Skrevet 8. januar 2015 #14 Skrevet 8. januar 2015 Topp med søndagsåpne butikker, søndager er kjeedelige! Men hadde ikke reagert om søndager hadde vært stengt. Tror faktisk det kan være sunt. 1
Meridian Skrevet 8. januar 2015 #15 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Jeg husker godt den tiden da vi ikke hadde mobil, ikke internett, ikke hadde vi bankkort og når vi skulle ha penger måtte vi gå i selve banken og ta ut penger i skranken. Jeg var iblant med når foreldrene mine måtte i banken og ta ut penger, og vi planla alltid innkjøp av matvarer. Butikken stengte alltid 17 på hverdager og 14 på lørdager. Søndager var det stengt. Om det var noe vi hadde glemt, ja, da var det ingenting å gjøre med det. Tror t.o.m bensinstasjonene hadde samme åpningstider som butikkene. Jeg var vel 10 år når ting forandret seg på begynnelsen av 90-tallet. Jeg savner tiden før, vi klarte oss og hadde det vi trengte, og vi hadde bedre tid til å lek og moro, men vi var vel ikke så opplyst om det som skjedde ute i verden. Eneste var det vi så på nyhetene og leste i aviser, eller hørte fra folk som var ute og reiste. Endret 8. januar 2015 av Bølle 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #16 Skrevet 8. januar 2015 [quote name="Aule" post="15691049" timestamp="1420747994" Dessuten trenger man ofte søndagene til å rydde butikken, motta store vareleveringer, telling og vasking.. 1
Okapi Skrevet 8. januar 2015 #17 Skrevet 8. januar 2015 Tviler på at det vil være noen god idé. Folk kommer jo ikke til å kjøpe mer mat, så omsetningen vil være mer eller mindre den samme, spredt over flere dager og timer. Det må nødvendigvis gi konsekvenser for profitt eller prisnivå. Nytter ikke å si at de da bare kan velge å ikke ha åpent, for da flytter jo kundene over til de butikkene som har åpent. Det hadde nok også vært kroken på døra for mange innvandrerbutikker, og godt mulig småbutikker som Bunnpris og Joker. 1
dillyduzit Skrevet 8. januar 2015 #18 Skrevet 8. januar 2015 1. roblemet er at store deler av bransjen selv i er imot det, da deres analyser viser at folk ikke vil handle så mye mer, men heller fordele handlingen over flere dager. Det betyr omtrent den samme inntekten på høyere grad av åpningstid hvilket betyr høyere kostnader. For de som ønsker jobb vil dette kunne betyr at muligheten blir ennå mindre siden butikkene får mindre marginer og man ikke har råd til å ansette flere. Evt. vil noen av butikkene kanskje klare å øke salget, men da på bekostning av noen konkurrenter slik at de etterhvert går konkurs. Men summa summarum så vil det da bli færre butikke å jobbe i for studenter, ikke flere. sitert; ef2bd...a6b. Dette! 2. Jeg vil også ha en dag fri. Poenget med søndagsåpent i utlandet er at de gjerne holder stengt en annen dag som en bruker sa lenger opp i denne tråden. Det tviler jeg på hadde skjedd i Norge, vi har søndag fri, andre land har f.eks. mandager fri. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #19 Skrevet 9. januar 2015 Når folk i kassa mer eller mindre er byttet ut med roboter, så tror jeg butikker blir å ha søndagsåpent. Vil faktisk gå så langt som å si at når roboter er avanserte nok til at en butikk er 100% automatisert, så vil butikker være åpne 24/7. Ser for meg at du bestiller på nett eller i butikk, drar ned til en terminal, betaler, og får utdelt varene. Litt som når du tar penger ut av minibanken. Dårlig nytt for de ansatte, men slik er det med teknologisk framgang. Anonymous poster hash: 25a31...3ea
Guybrush Skrevet 9. januar 2015 #20 Skrevet 9. januar 2015 Jeg mener at det er ingens "business" å blande seg opp i hva folk gjør med sin egen eiendom. Altså om en butikk skal være åpen eller ei skal være opp til eieren av butikken. At andre mennesker skal drive og mene noe om dette er litt som om folk skulle blande seg opp i hvilken sofa du skal få kjøpe i stua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå