Gå til innhold

Noen som kan kosthold her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

2015 er året hvor jeg skal bli kvitt posemagen min! Trening har egentlig aldri vært mitt største problem, ettersom jeg var veldig aktiv frem til slutten av tenårene og fortsatt "har det i meg" (er 24 nå). Jeg er langt fra i toppform, men den biten klarer jeg å jobbe med.

Problemet er kostholdet mitt.. Kan ingenting om det. Jeg vet at man bare burde ha et normalt, sunt kosthold, men føler at jeg spiser relativt sunt men altfor mye.

I dag har jeg spist:

-Frokost: en skål med yoghurt naturelle med havregryn og rosiner + te.

-Lunsj: tre ganske små brødskiver med mager salami + te

-Gomla litt for mange mandler

-Spist to brødskiver med mager salami + saft uten tilsatt sukker.

Nå skal jeg ut og gå en tur, og når jeg kommer tilbake blir det laks til middag.

Hvordan er dette kostholdet? I dag har jeg vært hjemme (syk), men vanligvis er jeg jo på lesesalen i mange timer. Jeg er ikke så glad i typisk "lunsjmat", så spiser som regel litt for lite på skolen, også er jeg så sulten når jeg kommer hjem at jeg nesten kan sluke en hel form med lasagne.

Noen som har noen tips til hva jeg kan spise til lunsj? Hvordan burde jeg legge opp kostholdet?

Til info er jeg 158 cm og veier 64 kg (altfor mye m.a.o). Mine planer er nå i starten å løpe i ca 40 min 2 ganger i uka, også avansere etterhvert.. Må begynne med realistiske mål.

Anonymous poster hash: 308db...d69
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes det er for ensformig, for lite fett, og hvor er grønnsakene og frukten?

Du kan jo spise hva som helst, jente! Hva liker du?

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Ser ut som det er litt lite fett og protein. Ville kanskje lagt til noen nøtter til frokosten (evt. byttet ut rosinene).
Og hatt mer pålegg på brødskivene, for eksempel egg, ost og skinke, avocado, makrell i tomat etc.

Andre tips til lunch er middagsrester, speltlomper med Philadelfiaost, ost og skinke + grønnsaker, salat med kokte egg og skinke, omelett, skyr/cottage cheese/kesam (bland gjerne med frosne bær så det holder seg kaldt) med nøtter osv. Nøtter, frukt og oppskjærte grønnsaker er også fint og ha med seg:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er for ensformig, for lite fett, og hvor er grønnsakene og frukten?

Du kan jo spise hva som helst, jente! Hva liker du?

Jeg spiser jo ikke lasagne til middag hver dag da.. Var bare et eksempel. I går spiste jeg f.eks wok med masse grønnsaker i. Jeg liker egentlig det meste (ikke så glad i fisk, spiser det bare til middag), er bare veldig uinspirert når det kommer til å lage spennende matpakke.

Ser ut som det er litt lite fett og protein. Ville kanskje lagt til noen nøtter til frokosten (evt. byttet ut rosinene).

Og hatt mer pålegg på brødskivene, for eksempel egg, ost og skinke, avocado, makrell i tomat etc.

Andre tips til lunch er middagsrester, speltlomper med Philadelfiaost, ost og skinke + grønnsaker, salat med kokte egg og skinke, omelett, skyr/cottage cheese/kesam (bland gjerne med frosne bær så det holder seg kaldt) med nøtter osv. Nøtter, frukt og oppskjærte grønnsaker er også fint og ha med seg:)

Takk for mange gode tips :)

Anonymous poster hash: 308db...d69

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye brød. Brød gjør deg fort sulten igjen. Jeg bruker som regel bare lage to varme måltid om dagen, ellers spiser jeg kanskje nøtter, kanskje litt frukt, te og kaffi uten noe i. Når jeg lager varme måltid lager jeg ofte så mye en dag at jeg har nok neste dag.

De varme måltidene har mye grønt. Pluss noe protein- bønner, linser, ris. Og fett i form av matolje, kokosfett. Nøtter er også kilde til fett.

Anonymous poster hash: 263ee...a1b
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror du misforsto meg... Jeg kan jo ikke se hva du spiser fra dag til dag. Innholdet i bare eksempeldagen var i seg selv ensformig, synes jeg - mange brødskiver og med det samme pålegget. Mager salami er "verken fugl eller fisk", det er for fett til å være magert, for magert til å være skikkelig salami, inneholder dessuten så mye salt og nitritt at det ikke bør være hverdagsmat. Velg forskjellig pålegg, ihvertfall, om du skal ha brødskiver. Yoghurt med havregryn, eller bare mandler, høres også veldig trist ut.

Gjør det til en regel å spise grønnsaker, fett og protein til hvert måltid. Kjøtt/fisk, stivelse og grønnsaker til middag. Minst en stk frisk frukt hver dag, gjerne flere.

Du kan som jeg skrev spise hva du vil, men jeg kan gi eksempler på mat: Melk, ost, leverpostei, salat, agurk, sopp, epler, kylling, kjøttdeig, peanøttsmør, rømme, brunost, smør, egg, torsk, bananer, spaghetti, poteter, erter, honning. Bare fantasien setter grenser. Skal du ned i vekt, må du spise mindre enn du forbrenner, men ikke så lite at du sulter deg.

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke glad i lunsjmat, altså brød. Så jeg lager en ekstra porsjon til middag og så putter jeg den i boks og varmer opp på jobb. Jeg skal love deg at kollegene mine er ganske sjalu på varmlunsjen min. ;) Sunnere er det også. Win-win!

Anonymous poster hash: 77e6d...fb5
Gjest Coolaid
Skrevet

"Noen som kan kosthold her ? "

- Det er ihvertfall mange som tror de gjør det......

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke glad i lunsjmat, altså brød. Så jeg lager en ekstra porsjon til middag og så putter jeg den i boks og varmer opp på jobb. Jeg skal love deg at kollegene mine er ganske sjalu på varmlunsjen min. ;)Sunnere er det også. Win-win!

Anonymous poster hash: 77e6d...fb5

Jaha, hvorfor det?

Anonymous poster hash: edf63...352

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...