AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 Mine foreldre har ganske dårlig råd og spør derfor meg av og til om lån av penger. De pleier å betale tilbake (jeg bruker ordet pleier her fordi jeg av og til sier at de ikke trenger å betale tilbake). Det er små beløp det er snakk om, under 1000lappen. Men nå må jeg ta av sparekontoen siden det er bare noen dager før lønn. Jeg holder på med intens sparing til bryllup så jeg bruker nesten ikke penger lengre. Jeg begynner å bli litt skeptisk til hvordan de håndterer økonomien sin. Huff, jeg får helt vondt i hjertet og magen av å si det for de er verdens snilleste. De pleier alltid å handle hver sin flaske med alkohol til helgen (tilsammen 3-400 kroner) noe jeg synes man kanskje bør unngå om man har litt mindre å rutte med akkurat den uken. Jeg vet ikke om de setter opp budsjett for hver mnd eller hva de gjør men det tror jeg ikke. Jeg kjenner jeg er litt bekymret nå og lurer på om jeg kan være litt "streng" og si at jeg håper ikke pengene skal gå til alkohol men til ting de virkelig trenger; regninger, mat og bensin. Eller spørre forsiktig om hvordan økonomien deres er. Jeg er litt nervøs for at dette skal bli en snøballeffekt siden jeg nå tjener ok med penger. Huff, jeg er så grusom! Tips eller råd? Anonymous poster hash: 666ff...fba
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 I vår familie har vi alltid gjort som et eldre menneske sa; Penger, hus og bil deler du ikke med venner og familie. Synes det er respektløst å til stadighet be om å få låne og så bare tilbakebetale når en selv finner det for godt. Gjør som i luksusfellen, ta telefonen der du gir beskjed om at du har nok med ditt, og særlig når du skal giftes, og kan for fremtiden ikke låne bort penger eller andre ting. Dette håper du de kan respektere uten diskusjon. De får bygge seg opp en buffer. (Evt. Kan du og spørre om hva de kan bidra med å dekke av bryllupsutgiftene.) Anonymous poster hash: b0ecf...71b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #3 Skrevet 8. januar 2015 I vår familie har vi alltid gjort som et eldre menneske sa; Penger, hus og bil deler du ikke med venner og familie. Synes det er respektløst å til stadighet be om å få låne og så bare tilbakebetale når en selv finner det for godt. Gjør som i luksusfellen, ta telefonen der du gir beskjed om at du har nok med ditt, og særlig når du skal giftes, og kan for fremtiden ikke låne bort penger eller andre ting. Dette håper du de kan respektere uten diskusjon. De får bygge seg opp en buffer. (Evt. Kan du og spørre om hva de kan bidra med å dekke av bryllupsutgiftene.) Anonymous poster hash: b0ecf...71b De tilbakebetaler ikke når de selv finner det for godt. De tilbakebetaler med en gang de har mulighet. Bryllupet klarer vi fint å dekke selv uten hjelp av foreldrene våre, hadde vært hjerterått om jeg skulle spørre dem om slikt når jeg vet de har lite å rutte med. Poenget var bare at jeg får vondt inni meg og blir bekymret og lurer på hvor mye jeg kan spørre dem om deres økonomi (eventuelt komme med tips om budsjett) uten at det føles som overtramp.Anonymous poster hash: 666ff...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå