jossa Skrevet 2. august 2004 #1 Skrevet 2. august 2004 Har en 13-årig sønn som har begynnt å få kviser. Foreløpig bare på nesen, men der synes de jo ekstra godt. Er det noen som har tips om produkter som kan hjelpe. Noe omstendig renseprogram funker jo ikke på en slik aktiv gutt. Tenkte på noe mer enkelt. Et litt "sterkt" ansiktvann e.l., kanskje? Noen som vet?
Gjest Ethereal Skrevet 2. august 2004 #2 Skrevet 2. august 2004 Kviser i puberteten er hormonelt betinget, og gutter er ekstra utsatte, fordi testosteronet gjør huden ekstra ømfintlig. Et sterkt ansiktsvann vil bare gjøre vondt verre; det tørker ut huden slik at den reagerer med å produsere mer fett. Det du KAN gjøre, er å høre hos apoteket om de har et produkt som inneholder benzoylperoksid, som kan smøres lokalt på kvisene om natten. Men forsøk å få tak i en svak konsentrasjon, 5% er gjerne mer enn nok. Clinique har såvidt jeg vet også noe tilsvarende, men selvsagt til høyere pris. Ellers er det bare å være tålmodig, for det vil 99% sikkert gi seg over tid.
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #3 Skrevet 2. august 2004 'Basiron' fra apoteket inneholder benzoylperoksid, jeg har brukt den selv og kan anbefale den. Kan være vanskelig å få en gutt til å starte med et renseprogram og omfattende bruk av kremer, så jeg vil anbefale at du bare kjøper denne til han og sier han kan smøre tynt på nesen, kinnene og pannen før han legger seg om kvelden.
jossa Skrevet 2. august 2004 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2004 Tusen takk for svar. Det er også noe som heter Panoxyl på apoteket. Noen som vet om det er det samme som Basiron? Evt. om den ene er bedre enn den andre?
Gjest Ethereal Skrevet 3. august 2004 #5 Skrevet 3. august 2004 Du må rett og slett sjekke om det riktige stoffet finnes i den du nevner. Bare les bakpå pakningen. Men jeg må advare litt: slike produkter er sterke, og skal bare brukes lokalt på kvisene, ikke andre steder. De tørker ut huden, og man kan begynne å flasse. Isåfall kan han redusere bruken til annenhver kveld, og kanskje bruke fettfri fuktighetskrem i tillegg (for eksempel Vichy Normaderm, også fra apoteket).
Elze Skrevet 3. august 2004 #6 Skrevet 3. august 2004 Panoxyl og Basiron inneholder samme virkestoff, benzoylperoksid. Jeg liker Basiron bedre, konsistensen er mer behagelig, men det er sikkert en smakssak. Basiron finnes også som ansiktsvask som han kan bruke når han husker/gidder, f.eks. i dusjen. Dermalogicas Special Clearing Booster, fra hudpleiesalonger, som er en miniflaske til mange hundre kroner, inneholder også benzoylperoksid. Tubene på apoteket koster godt under hundre kroner og varer lenge. Man trenger ikke smøre på mye av gangen. Man kan bli litt tørr i huden av disse produktene, så det er mulig han vil trenge en fuktighetskrem i tillegg. ACOs fuktgivende gelé med acetylsalisylsyre er super. Clinique som ble nevnt over, har også produkter mot acne, men de inneholder acetylsalisylsyre. Her finner du også et godt alternativ på apoteket, ACOs produkter mot acne bruker dette virkestoffet og er gode. Vichys Normadermserie som noen nevnte, er også et godt alternativ.
Gjest Ethereal Skrevet 3. august 2004 #7 Skrevet 3. august 2004 men de inneholder acetylsalisylsyre Ikke for å pirke, men jeg mener at de inneholder SALISYLsyre og ikke acetylsalisylsyre. Men det er kanskje bare et mer kompleks stoff i samme gruppe? Jeg vet at enkelte lager ansiktsmaske av aspirin. Tetreolje fra helsekost/Body Shop er også desinfiserende, og kan brukes lokalt (men stinker!)
Elze Skrevet 3. august 2004 #8 Skrevet 3. august 2004 Jepp - salisylsyre er selvsagt riktig! Litt trøtt jeg nå. Men, ja, de er i slekt. (Google fant dette til meg): "Fremstilling av acetylsalisylsyre Salicin finnes naturlig i piletreet. Når salicin spaltes fås ett sukker og salisylalkohol. Alkoholen kan oksideres til syren. Ved å henge en acetylgruppe på salisylsyren, kan en få acetylsalisylsyre. Dette er en ester som er mer skånsom mot magen enn salisylsyren alene. Måten dette kan bli gjort på er å la et syreanhydrid reagere med salisylsyre med en syrekatalysator. En får da spaltet av et syreanion, og ved å la det reagere videre med en base, for eksempel vann, får vi molekylet acetylsalisylsyre. Reaksjonen er vist nedenfor. Salisylsyre finnes naturlig i piletreet, men kan også fremstilles industrielt. Kolbesyntesen er en reaksjon som kan brukes. En har natriumfenoksid som reagerer med CO2 under trykk, og en får først dannet natriumsalisylat. Om en lar det reagere videre med H+, vil det gi salisylsyre."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå