AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 Jeg begynte å trene for 4 måneder siden. Jeg trener på treningssenter tre ganger i uka, og følger opplegg satt opp av PT. Jeg trener både kondisjon og styrke, med mål om å: - Få mer energi på daglig basis - Forbedre kondisjonen - Få sterkere overkropp (nå klarer jeg lusne 5 "guttearmhevinger") Utenom treningssenteret går jeg og ei venninne og svømmer annehver lørdag. Hver søndag det ikke er alt for stygt vær går jeg og mannen en tur sammen (til nærmeste fjelltopp, i en lysløype osv). Jeg venter og venter på at treningen skal gi meg mer energi, men det skjer aldri? Jeg er dautrøtt hver eneste dag, hele tiden. Jeg føler alltid for å gå å legge meg, og må tvinge meg selv til alt jeg skal gjøre (jobb, trening, husarbeid). Jeg føler ikke at jeg har noe mer energi enn før jeg begynte å trene i det hele tatt. Jeg er normalvektig, spiser (tror jeg) temmelig sunt, røyker ikke, drikker sjelden (og i moderate mengder), drikker ikke drikke med koffein. Jeg har vært hos legen og fått testet at ikke jeg har noen form for vitaminmangel. Jeg sover alltid godt (så vidt jeg vet), og sover nok, rundt 7,5 timer per natt. - Når begynte du å få "mer energi" av trening? - Har du noen forslag til hva grunnen kan være til at jeg ikke opplever det samme? - Hva bør jeg gjøre annerledes? Anonymous poster hash: 8a5f7...948
mijaa Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror det er sånn at noen rett og slett ikke opplever energi-boost av trening? Ikke at jeg får energi-boost av det noe særlig heller, men jeg føler meg mye bedre og friskere av å trene, og har mer tiltakslyst på grunn av det. Men søstra mi har det på samme måte som deg, hun opplever ingen sånne fordeler med å trene, men aner ikke hva det kommer av. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 Spiser du nok da? Jeg tror det. Jeg har ikke regnet ut daglig kaloriantall, men slik jeg spiser nå (med dagens aktivitetsnivå) går jeg verken opp eller ned i vekt (det skal jeg ikke heller, vekten er der den bør være, jeg ønsker meg bare litt mer energi så ikke alt hver dag er et ork). TSAnonymous poster hash: 2d4ae...041
Gjest Runforit Skrevet 8. januar 2015 #5 Skrevet 8. januar 2015 Det tok lang tid før jeg følte at joggingen ga meg energi. Husker ikke eksakt, men var vel nærmere 7-8 mnd. For min del så gir joggingen meg energi i det jeg jogger og i timene etterpå. Ikke sånn hele dagen, hele uka, hele tiden. Etter at jeg begynte å jogge så var det plutselig ikke noe problem å stå opp klokka 05.00 og så jogger jeg 6 km og føler meg superfresh og opplagt. Trenger ikke engang morgenkaffe. Energien varer da utover dagen, men etter middag sånn i 18.00 tiden så kryper jeg sammen i en ball foran TV'en Men det er nå på vinteren da. På sommeren har jeg mye mer energi både mht trening og ellers. Jeg kan løpe mye hardere og lengre, spesielt i helgene når jeg har fri. Da kom energien på et helt annet nivå. Du har jo startet like før mørketiden så jeg tenker at du vil kjenne noe skje til våren
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #6 Skrevet 8. januar 2015 Det tok lang tid før jeg følte at joggingen ga meg energi. Husker ikke eksakt, men var vel nærmere 7-8 mnd. For min del så gir joggingen meg energi i det jeg jogger og i timene etterpå. Ikke sånn hele dagen, hele uka, hele tiden. Etter at jeg begynte å jogge så var det plutselig ikke noe problem å stå opp klokka 05.00 og så jogger jeg 6 km og føler meg superfresh og opplagt. Trenger ikke engang morgenkaffe. Energien varer da utover dagen, men etter middag sånn i 18.00 tiden så kryper jeg sammen i en ball foran TV'en Men det er nå på vinteren da. På sommeren har jeg mye mer energi både mht trening og ellers. Jeg kan løpe mye hardere og lengre, spesielt i helgene når jeg har fri. Da kom energien på et helt annet nivå. Du har jo startet like før mørketiden så jeg tenker at du vil kjenne noe skje til våren Okei, takk for svar. Jeg får håpe det, for nå merker jeg at jeg sliter med å opprettholde motivasjonen. Jeg har liksom ikke noe veldig konkret jeg jobber mot, bedre kondis og å bli sterkere ja, men hovedgrunnen til at jeg begynte var håpet om å slippe å være så vanvittig trøtt etter bare en vanlig dag. Nå opplever jeg ikke noen økt energi de dagene jeg trener (trener på morgenen), men heller at jeg disse dagene er nærmest utslitt (i stedet for bare trøtt og sliten). Jeg skjønner ikke hvor energien dere sprekinger har kommer fra. Min mann er sånn, har han løpt opp til prekestolen med kamerater så er han nesten "høy" og skikkelig gira resten av dagen. Prøver jeg å gå opp (relativt fort, litt småjogging) er jeg så trøtt at bare det å dtøvsuge er et ordentlig ork når vi kommer hjem, og helst vil jeg bare synke ned i sofaen frem til leggetid. Det er ikke så ille etter en tur på treningssenteret, men jeg føler meg bare tappet for energi etter trening. Det gir meg liksom ikke noen gode følelser i det hele tatt. TSAnonymous poster hash: 2d4ae...041
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #7 Skrevet 8. januar 2015 - Når begynte du å få "mer energi" av trening? - Har du noen forslag til hva grunnen kan være til at jeg ikke opplever det samme? - Hva bør jeg gjøre annerledes?Anonymous poster hash: 8a5f7...948 Jeg har trent flere ganger i uken i 3 år, og har ennå ikke opplevd å få mer energi. Ganske ofte opplever jeg at jeg føler meg stresset etter en høyintensiv økt, noe som gjør at jeg ikke kan trene etter kl 18, men jeg regner med at det ikke er dette folk mener med økt energi. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, og jeg vet ikke hva du kan gjøre annerledes, men du er i alle fall ikke alene. Anonymous poster hash: 22241...0ee 1
Wiggins Skrevet 8. januar 2015 #8 Skrevet 8. januar 2015 Om du får mer energi i hverdagen avhenger av flere faktorer. Den viktigste er om du får nok restitusjon. Siden du er så trøtt til hverdags, får du nok søvn? Hvis du konstant sover for lite skal det noe til å økt overskudd. En annen ting er om du får nok hvile. Idrettsutøvere på høyt nivå trener intenst i perioder fram mot viktige konkurranser, så slipper de opp på treningen og får da en formtopp. I sykkelsesongen, når jeg trener som mest, merker jeg det særlig i august-september. Da har jeg et solid grunnlag, og hvis jeg går et par dager uten å trene får jeg så mye overskudd i kroppen at jeg kan ha problemer med å sovne. Jeg ser at du trener om morgenen. Det er klart at hvis du ta trener så hardt at du blir ordentlig sliten, vil du merke det resten av dagen. Sykling krever mye lengre økter enn jogging for å få samme effekt, men om jeg hadde trent jogging ville jeg aldri trent lange/harde økter om morgenen. Hadde jeg gjort det, ville jeg vært trøtt og sliten resten av dagen. I helgene i sykkelsesongen legger jeg ofte ut på treningstur etter frokost, og hvis jeg da kjører en lang økt, merker jeg det resten av dagen. Ganske ofte opplever jeg at jeg føler meg stresset etter en høyintensiv økt, noe som gjør at jeg ikke kan trene etter kl 18, men jeg regner med at det ikke er dette folk mener med økt energi. Uansett om dette er TS eller en annen: En høyintensiv økt vil føre til at kroppen produserer mer av stresshormoner som f. eks. kortisol. Mange vil derfor oppleve at de sliter med å sove hvis de gjør det for kort tid før de skal sove. På hverdagene, når jeg jobber på dagen, trener jeg ofte en sykkeløkt fra ca. 18-21, der ligger jeg for det aller meste under syreterskelen. Om jeg skulle trent intervaller så sent på kvelden ville jeg nok blitt stresset og slitt med å sovne. Med en lang, rolig tur på sykkelen sovner jeg derimot godt. Hvis du trener en joggeøkt på ca. en time ville det beste vært å legge den til klokka 17-18. Hvis du etterpå bare gjør rolige ting og roer ned kroppen vil du sove godt, og sannsynligvis få større overskudd de dagene du ikke trener. TS: Om du sover lenge nok og allikevel er mye trøtt, også de dagene der du ikke trener om morgenen, bør du gå til legen og ta blodprøver. Sjekk vitamin B12 og nyreverdiene. Om du skulle ha for lite B12 eller problemer med nyrene kan det ofte gi seg utslag i stort søvnbehov.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #9 Skrevet 8. januar 2015 Uansett om dette er TS eller en annen: En høyintensiv økt vil føre til at kroppen produserer mer av stresshormoner som f. eks. kortisol. Mange vil derfor oppleve at de sliter med å sove hvis de gjør det for kort tid før de skal sove. På hverdagene, når jeg jobber på dagen, trener jeg ofte en sykkeløkt fra ca. 18-21, der ligger jeg for det aller meste under syreterskelen. Om jeg skulle trent intervaller så sent på kvelden ville jeg nok blitt stresset og slitt med å sovne. Med en lang, rolig tur på sykkelen sovner jeg derimot godt. Hvis du trener en joggeøkt på ca. en time ville det beste vært å legge den til klokka 17-18. Hvis du etterpå bare gjør rolige ting og roer ned kroppen vil du sove godt, og sannsynligvis få større overskudd de dagene du ikke trener. Jeg er ikke TS, men den som har trent i 3 år uten å oppleve å få mer overskudd/energi. Det med kortisol/stresshormon er jeg klar over. Men jeg får ikke mer overskudd/energi av å trene lavintensivt heller. Ikke opplever jeg framgang på treningen heller, hveken når det kommer til styrketrening eller kondisjon. Det er bare slik det er, og jeg har slått meg til ro med at det er slik. Så nå trener jeg for treningens del, ikke for å oppnå resultater og overskudd/økt energi. Jeg tenker at jeg er av dem som ikke responderer som de fleste andre, men at treningen forhåpentligvis gjør noe godt likevel, og uansett gjør jeg ikke noe galt ved å holde meg så aktiv som jeg kan og vil være. Anonymous poster hash: 22241...0ee
Gjest Herr Heftig Skrevet 8. januar 2015 #10 Skrevet 8. januar 2015 Fysiologisk sett går det ikke an å få mer energi av å trene. NÅr kroppen din utfører arbeid, forbrenner den energi.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #11 Skrevet 9. januar 2015 Fysiologisk sett går det ikke an å få mer energi av å trene. NÅr kroppen din utfører arbeid, forbrenner den energi. Døøøøøøh, petimeter... du vet hva hun vil frem til... Anonymous poster hash: 25dd5...d17
Gjest Herr Heftig Skrevet 9. januar 2015 #12 Skrevet 9. januar 2015 Døøøøøøh, petimeter... du vet hva hun vil frem til... Anonymous poster hash: 25dd5...d17 Joda. Hvor lang er forresten en petimeter.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #13 Skrevet 9. januar 2015 Jeg begynte å trene for 4 måneder siden. Jeg trener på treningssenter tre ganger i uka, og følger opplegg satt opp av PT. Jeg trener både kondisjon og styrke, med mål om å: - Få mer energi på daglig basis - Forbedre kondisjonen - Få sterkere overkropp (nå klarer jeg lusne 5 "guttearmhevinger") Utenom treningssenteret går jeg og ei venninne og svømmer annehver lørdag. Hver søndag det ikke er alt for stygt vær går jeg og mannen en tur sammen (til nærmeste fjelltopp, i en lysløype osv). Jeg venter og venter på at treningen skal gi meg mer energi, men det skjer aldri? Jeg er dautrøtt hver eneste dag, hele tiden. Jeg føler alltid for å gå å legge meg, og må tvinge meg selv til alt jeg skal gjøre (jobb, trening, husarbeid). Jeg føler ikke at jeg har noe mer energi enn før jeg begynte å trene i det hele tatt. Jeg er normalvektig, spiser (tror jeg) temmelig sunt, røyker ikke, drikker sjelden (og i moderate mengder), drikker ikke drikke med koffein. Jeg har vært hos legen og fått testet at ikke jeg har noen form for vitaminmangel. Jeg sover alltid godt (så vidt jeg vet), og sover nok, rundt 7,5 timer per natt. - Når begynte du å få "mer energi" av trening? - Har du noen forslag til hva grunnen kan være til at jeg ikke opplever det samme? - Hva bør jeg gjøre annerledes? Anonymous poster hash: 8a5f7...948 Jeg lurer litt på om du trener litt for mye? Du trener på treningssenter tre ganger i uka med PT (så derfor får jeg utifra at dette ikke er lett trening, da jeg selv trener med PT) og du svømmer en gang i uken og går en tur (lang?) en gang i uka. Du trener jo 5 dager i uken. Hvis du i tillegg da jobber 100% så er jo det relativt mye. Og det kommer også an på hva du spiser. En ting er å spise sunt, men spiser du nok? Jeg er nok litt dårlig på å spise nok da jeg spiser sunt, dette fordi man kan spise mye mer av sunn mat enn junkfood som oftest. Men jeg har trent styrke med PT to ganger i uken i noen måneder nå og jeg merker stor forskjell i hverdagen. Jeg jobber 100%, jeg gjør husarbeid og jeg trener noen ganger mer, og jeg er veldig sjeldent sliten. Jeg merker at jeg har ganske mye mer energi nå enn før, og det er kroppslig og egentlig ikke noe jeg tenkte over før her om dagen da jeg ikke satt i sofaen på hele dagen (jeg satt alltid mye i sofaen), jeg var på jobb hele dagen, kom hjem og lagde middag og gjorde noe husarbeid før jeg dro og trente halvannen time og kom hjem og fortsatte husarbeidet og ordnet litt her og der, før jeg ser på klokken og den er tolv.Anonymous poster hash: a7a88...b88
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #14 Skrevet 9. januar 2015 Jeg tror det. Jeg har ikke regnet ut daglig kaloriantall, men slik jeg spiser nå (med dagens aktivitetsnivå) går jeg verken opp eller ned i vekt (det skal jeg ikke heller, vekten er der den bør være, jeg ønsker meg bare litt mer energi så ikke alt hver dag er et ork). TSAnonymous poster hash: 2d4ae...041 Det er ikke sikkert du spiser nok selv om vekten er stabil. Ta noen dager og noter alt du spiser/drikker og regn ut hvor mange kalorier du faktisk inntar. Anonymous poster hash: 2badd...e32
Engel Skrevet 9. januar 2015 #15 Skrevet 9. januar 2015 For meg merkes den økte energien jeg får av å trene jevnlig i de periodene jeg av forskjellige grunner ikke får trent. Da merker jeg at jeg blir mer sliten, har kortere lunte, dårligere humør m.m. Og som andre har nevnt så kan en løpetur ute gi meg energikick underveis på turen, og det varer også ofte resten av dagen også (man da snakker jeg ikke om knallhard løpeøkt altså). Hvis du er så trøtt og sliten som du beskriver så ville jeg tatt en ny tur til legen. Det virker ikke helt normalt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #16 Skrevet 9. januar 2015 Jeg har aldri opplevd effekter av trening eller fått mer energi. Er såkalt non-respondent, dvs at kroppen ikke responderer godt på trening. Anonymous poster hash: d2448...382
Wonderbitch Skrevet 9. januar 2015 #17 Skrevet 9. januar 2015 Jeg blir gjerne veldig sliten og trøtt av trening, sovner som regel rett etterpå hvis jeg har mulighet. Får jo en bra følelse da, men det er mer sånn "vasket huset"- følelse, at jeg har fullført noe jeg hadde som mål å gjøre.
masekopp Skrevet 10. januar 2015 #18 Skrevet 10. januar 2015 - Når begynte du å få "mer energi" av trening? Jeg trente i 2,5 år og fikk aldri mer energi. Snarere mindre. Orket ingenting annet enn trening omtrent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå