Gå til innhold

Mitt første år bok. Hjemmelaget.

MiniMuffin

Anbefalte innlegg

Jeg venter barn i mars og har kikket på flere typer av "mitt første år"-bøker. Men jeg finner ingen jeg liker spesielt. Så jeg har bestemt meg for å lage min egen så jeg får med de begivenhetene jeg synes er viktige.

Har i den anledning spørsmål om forslag til temaer.

Så langt har jeg:

Navneforslag

Anslått termin

Ultralydbilder

Bilder av mamma+pappa og besteforeldre

Bilder fra fødestuen

Vekt/lengde osv.

Men det stopper litt der. Hva er det egentlig man fyller ut i en sånn bok.

Alle forslag tas imot med stooor takk :D Kom gjerne med litt utradisjonelle morsomme forsalg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var jeg deg ville jeg ventet til barnet har fylt et år, og laget boken da. Kanskje en fotobok hvor du pgså hared endel tekst? Umulig å tenke seg til på forhånd hva som vil være det mest interessante det første året.

Mye av det du har listet opp nå er jo slikt som skrives på helsekortet.

Anonymous poster hash: 97c64...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag den underveis, og bruk et album med løse sider du kan sette inn. Kanskje du opplever noen morsomme situasjoner du får et blinkskudd av, og dermed kan lage en side der du skriver om det.

Du kan ha med magebilder, fødselshistorie, første amming, tur hjem fra sykehuset, folk som kommer på besøk, gaver babyen får, rulle til magen, åling/krabbing, spise grøt, leker som var populære, besøk hos bestemor, første skritt, barnehagestart...

Mulighetene er uendelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp

Første ferietur

første jul

første bursdag

Du kan også lage et lite slektstre med bilder og navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse "første" tingene skal jeg jo såklart ha med :) men kunne gjerne tenkt meg litt orginale ting å fylle ut med og. Det er grunnen for at jeg vil lage en egen bok kontra å kjøpe en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

-Første grøtmåltid ol.

-Første hårlokk som klippes (hvis babyen har hår hehe)

-Reise seg, gå

-Skriv opp ord de sier og hendelser med ting de gjør underveis, og før det inn i boken :)

-Første ferie og høytider

Min morfar laget et hefte med slektstre, slektshistorie, bilder ol på begge sider av familien til alle sine barnebarn.

Han hadde også med en navneforklaring eller evt skrevet litt om hvem man var oppkallt etter.

Også hadde han flettet inn tanker han hadde om barnet og livet osv.

Den boken er jeg såå glad i!!

Kanskje du kan lage noe lignende i baby-boka?

Anonymous poster hash: afa50...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle disse "første" tingene skal jeg jo såklart ha med :) men kunne gjerne tenkt meg litt orginale ting å fylle ut med og. Det er grunnen for at jeg vil lage en egen bok kontra å kjøpe en.

Så denne først etterpå ;)

Anonymous poster hash: afa50...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skriver en "dagbok" som jentungen skal få når hun blir stor.

Der skriver jeg om utviklingen hennes, morsomme ting, sykdommer etc.

Man glemmer utrolig fort barnets første år, så sørg for å få skrevet ned alle ting; søvnmønster, første tann, første ord, morsomme ord, favorittleker..

Jeg skriver ikke så veldig ofte altså, fort gjort å glemme, men dagboken ligger i nattbordskuffen så av og til fyller jeg inn litt.

Bildebøker lager jeg i tillegg, dvs. foreløpig har jeg bare laget èn, over de 2 første årene. Det var en passelig tidsperiode synes jeg, med ulike sesonger, ferier og familiebegivenheter. På tide å lage en nye nå..

Anonymous poster hash: 993dd...0f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lyst å lage en bok som er koselig å ha når man blir eldre. Har bilde av pappaen når jeg fortalte at jeg var gravid. Det skal hvertfall med! :D

Dato vi fant ut at jeg var gravid.

Hvem ligner hun på.

Barnebilde av meg og pappaen

Hvem som besøkte oss på sykehuset.

Kom gjerne med flere forslag :D Alt hjelper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...