Gå til innhold

Hvis man skal ta lån på 2 mill, hvor mye burde man ha og tjene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten ønsker å ta opp lån, jeg jobber som 80%, men på kontrakten er stillingen min kun 10% og ringevikar og ferieavvikling. Kjæresten min går i praksis, og får ca 10 000 utbetalt av Nav hver mnd .. Han håper å få jobb der han er nå, men dette er veldig usikkert. Når det kommer til meg, så ønsker de å gi meg fulltidsstilling, men har bare vært ansatt der 1 mnd, så har ikke tørt å spørre evt når? Er også litt pendling involvert som dog er litt kjipt. Prøver å finne fulltidsjobb, men ikke så mye jeg kan søke på da jeg ikke er ferdig med utdanningen enda .. og det jeg kan fra erfaring ikke er så veldig etterlyst.

Men jeg har ca 700 000 i egenkapital, men dog 100 000 i lån fra lånekassen.

Hvor mye trenger vi i mnd og evt egenkapital for å låne 2 mill? :)

Anonymous poster hash: 61eec...5fe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lån er ikke noe man "tar" men noe man får fra banken i tillit til at låntaker kan betjene og har vilje til å betjene det utmålte lånebeløpet.

Anonymous poster hash: 58018...f64

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lån er ikke noe man "tar" men noe man får fra banken i tillit til at låntaker kan betjene og har vilje til å betjene det utmålte lånebeløpet.

Har ingen anmerkninger eller noe sånt, om det var det du mente.

Anonymous poster hash: a94e9...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye egenkapital du har spiller liten rolle når betalingsevnen din er så lav, de ser mer på den faste inntekten din. At du jobber mer enn hva stillingen din tilsier tar de ikke i betraktning, det er hvor mye fast du har. Så ville snakket med arbeidsgiver, siden du har blitt lovet en høyere stilling på er tidspunkt. Samboeren din sin inntekt er jo veldig lav, så om dere hadde fått lån er vel det smarteste at dere ikke eier 50/50 hver, dette vil rådgiver fortelle dere alt om.

Med den lave inntekten, spesielt med din lave stilling, dere har nå kan dere vel se langt etter et så stort lån. Først og fremst ville jeg senket forventningene mine hvis jeg var deg, og sett om dere finner noe leilighet innenfor 1-1,5 mill prissklassen.

Anonymous poster hash: 5834d...821

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For å få et lån på 2 mln må du ha ca 360 000 kr i egenkapital (pluss minst 50 000 til utgifter ved kjøp av bolig). I tillegg må du tjene ca 750 000 kr per år (dokumenteres med kontrakt).

At du jobber 80%, men egentlig er oppført med 10% i kontrakten er et dårlig tegn. Banken vil forholde seg til sikker inntekt, altså den 10% stillingen.

Selv om dere har en del EK, så må begge finne jobber for å kunne kjøpe en bolig.

Anonymous poster hash: 74251...dd7
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 300 000 i EK, inntekt på 476 000 og studielån Jeg fikk innvilget lån på 2 000 000 alene! (fikk dog beskjed om at jeg trengte å dekke omkostningene selv, så måtte hoste opp 60 000). Så det er veldig opp til banken. Må si meg enig i at med stilling som ringevikar, blir det vanskeligere å få lån.

Anonymous poster hash: 92058...0f1
  • Liker 2
Skrevet

Så strenge svar du har fått TS! Det er ikke en ufravikelig regel at banken bare ser på hva du har fast. Vi fikk lån da vi begge var studenter med varierende deltidsjobb-inntekt. Men hva er det dere håper på å kjøpe for TS? Hvilke framtidsutsikter har dere. Er det lett å få seg fast jobb når du er ferdig studert? Ville uansett anbefalt å søke hos masse forskjellige banker, det er store forskjeller...

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten ønsker å ta opp lån, jeg jobber som 80%, men på kontrakten er stillingen min kun 10% og ringevikar og ferieavvikling. Kjæresten min går i praksis, og får ca 10 000 utbetalt av Nav hver mnd .. Han håper å få jobb der han er nå, men dette er veldig usikkert. Når det kommer til meg, så ønsker de å gi meg fulltidsstilling, men har bare vært ansatt der 1 mnd, så har ikke tørt å spørre evt når? Er også litt pendling involvert som dog er litt kjipt. Prøver å finne fulltidsjobb, men ikke så mye jeg kan søke på da jeg ikke er ferdig med utdanningen enda .. og det jeg kan fra erfaring ikke er så veldig etterlyst.

Vi har akkurat fått finans på 4 mill, og jeg er uten jobb. Har 600.000 i ek og mannen tjener 420.000 i året....

Anonymous poster hash: 7b835...211

Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om å legge fram arbeidskontrakt når jeg har søkt om boliglån.. De har ønsket lønnslipper for siste 3-4 mnd og fjorårets selvangivelse. Jeg har hatt grei inntekt på lønnslipper og selvangivelsen men har langt i fra fast, 100% jobb :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen anmerkninger eller noe sånt, om det var det du mente. Anonymous poster hash: a94e9...8dd

Nei, det var ikke det jeg mente.

Du ordlegger deg som om du bare gårminn i bankennog tar med deg et lån og går. Banken bestemmer hvor mye de maksimalt ønsker å tilby deg/dere å lån, mao banken GIR.stor forskjell på å ta og å få.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 260 000 i EK, 200 000 i studielån og inntekt på 450 000. Fikk innvilget lån på 2'2 - 2'3.

Anonymous poster hash: dbe72...df5
Skrevet (endret)

Jeg har 260 000 i EK, 200 000 i studielån og inntekt på 450 000. Fikk innvilget lån på 2'2 - 2'3.

Du hadde ikke så fryktelig mye verken i egenkapital eller inntekt i forhold til boliglånet, i tillegg til at du hadde et relativt høyt studielån.

Hva var grunnen til at du fikk innvilget et så høyt boliglån? Hvilken bank?

:)

Endret av Mr.Student1992
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke så fryktelig mye verken i egenkapital eller inntekt i forhold til boliglånet, i tillegg til at du hadde et relativt høyt studielån.

Jeg vet, har vært kjempeheldig :D

Skrevet

Jeg vet, har vært kjempeheldig :D

Ja, det vil jeg tørre å påstå, spesielt hvis det ikke var noen spesiell grunn til at du fikk et så høyt boliglån basert på tallene dine.

Det hadde vært fint hvis du kunne sagt noe om hvorfor du fikk så mye i boliglån. Jeg er nysgjerrig og sier gjerne "ja, takk" til mer kunnskap rundt dette.

Hvorfor fikk du et så høyt boliglån? Hvilken bank innvilget dette for deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg tørre å påstå, spesielt hvis det ikke var noen spesiell grunn til at du fikk et så høyt boliglån basert på tallene dine.

Det hadde vært fint hvis du kunne sagt noe om hvorfor du fikk så mye i boliglån. Jeg er nysgjerrig og sier gjerne "ja, takk" til mer kunnskap rundt dette.

Hvorfor fikk du et så høyt boliglån? Hvilken bank innvilget dette for deg?

Jeg vet ikke hvorfor. Jeg la frem tallene mine og har vært helt ærlig. Jeg har ingenting å sammenligne med siden det er mitt første boliglån, så jeg bare takker og bukker og er på boligjakt nå :-) Man skal åpenbart ikke høre på andres historier og andres lån, dette er svært individuelt. Nå skal det sies at jeg har 100 % kontroll på økonomien min og har spart opp selv; kanskje det viser at jeg er i stand til å betjene et såpass høyt lån. Ønsker ikke å oppgi hvilken bank det dreier seg om, men det er en av de største.

Skrevet (endret)

Du vil klare det alene den dagen du har fast jobb og tjener 350000kr + i året.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Høyt studielån? Det er der er da et helt normalt beløp?

Høyt studielån er når man har studielån på 680.000 kr slik som jeg har. Da snakker man stort. ;)

Forøvrig ts: jeg fikk boliglån via DnB på 800.000 kr i tillegg til da mitt studielån på 680.000 kr. Jeg hadde 210.000 kr i egenkapital. Fikk dog tilbud om litt mer, 1 250.000 kr, siden mamma står som medlåntaker, men det er selvsagt jeg som betaler. Nå kjøpte jeg kun en leilighet til 1 250.000 kr, så med egenkapitalen så ble lånet noe under det jeg faktissk fikk låne.

Så joda, man har banker som er villige til å gi litt lån, men man bør vise både evne og vilje. Selv tjente jeg da jeg søkte 380.000 kr i året, nå ligger jeg på rundt 20-30.000 kr mer per år. Og egenkapitalen måtte jeg ha, det var ikke snakke om noe annet. I dag er bankene mye strengere enn hva de var for to år siden ift akkurat egenkapitalskravet. Og ingen banker jeg var i kontakt med var villige til å gi lån til noen som ikke hadde fast inntekt, da helst 100%-stilling. Kjenner ingen i dag som har klart å få boliglån som studenter eller lignende etter at de strammet inn for et par år siden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Dette er ikke så uvanlige tall, syntes de som har svart her har vært kjempestrenge...

Skrevet

Dette er ikke så uvanlige tall, syntes de som har svart her har vært kjempestrenge...

Forsåvidt ikke, men bankene har blitt mye strengere de siste to årene, så man kan ikke regne med å få lån hvis man ikke har fast inntekt og en stabil fulltidsjobb. Ihvertfall ikke mye lån.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...