Gå til innhold

Tips til hvordan jeg kan gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er ei kvinne på 22 år. For å si det kort: Jeg hater kroppen min! .. Jeg blir "kvalm" når jeg ser meg selv, og prøver for det meste å unngå å se meg selv.

Jeg er veldig flink å trene i perioder. Jeg hadde en periode hvor jeg trente 4 dager i uken, og telte kalorier, og gikk jo fort ned i vekt.

Men jeg mangler motivasjon.. Om man kan si det, eller et bedre ord er vel gjerne energi.. Jeg er så sliten og trøtt i kroppen. Nesten som en depresjon. Men det er vel ikke så rart, siden jeg forteller meg selv hver dag at jeg er feit, ekkel & stygg.

Men jeg klarer bare ikke å komme i gang? Noen som har tips?

Jeg skal gifte meg snart (innen 1-2 år), og har forferdelig lyst på badeland i sommer.

Jeg er foressten 155 høy - 70kg.

Vil gå ned til 60kg.

Anonymous poster hash: f4795...4a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg er ei kvinne på 22 år. For å si det kort: Jeg hater kroppen min! .. Jeg blir "kvalm" når jeg ser meg selv, og prøver for det meste å unngå å se meg selv.

Jeg er veldig flink å trene i perioder. Jeg hadde en periode hvor jeg trente 4 dager i uken, og telte kalorier, og gikk jo fort ned i vekt.

Men jeg mangler motivasjon.. Om man kan si det, eller et bedre ord er vel gjerne energi.. Jeg er så sliten og trøtt i kroppen. Nesten som en depresjon. Men det er vel ikke så rart, siden jeg forteller meg selv hver dag at jeg er feit, ekkel & stygg.

Men jeg klarer bare ikke å komme i gang? Noen som har tips?

Jeg skal gifte meg snart (innen 1-2 år), og har forferdelig lyst på badeland i sommer.

Jeg er foressten 155 høy - 70kg.

Vil gå ned til 60kg.

Anonymous poster hash: f4795...4a2

Er du sliten og trøtt i kroppen når du trener også? Jeg føler meg fort dvask, slaskete og fæl om jeg ikke får trent på en uke for eksempel, men så fort jeg er inne i rutiner igjen går dvaskhetsfølelsen bort.

Det du trenger er jo rett og slett motivasjon, men det er vanskelig å si hva det kan være for meg som ikke kjenner deg. Men tenk gjennom hvorfor du vil ned i vekt, skriv ned grunnene og minn deg selv på de med jevne mellomrom. Det trenger ikke å være kjempe dype mål, men for eksempel at du vil kjøpe klær i en mindre størrelse eller noe. Og sett deg noen mål med treningen, for eksempel at du skal klare å jogge i en halvtime sammenhengende. Ellers høres det jo ut som du vet hva som skal til angående kosthold og trening, siden du sier at du har gått ned i vekt før :)

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Sist du gikk ned. Var det sånn at du var nazi på kosthold og trening slik at du til slutt bare møtte veggen og ikke orket mer? Siden du "begynner på nytt" igjen nå?

Step 1. Elske deg selv som du er. Javel; så er du litt dvask og i dårlig form. Men du har en frisk og sterk kropp som du kan forme akkurat som du vil. Tenk på alle de menneskene som ville dødd bare for å ha en frisk kropp som fungerer. Du kan gå, jogge, løpe, svømme, sykle; du kan gjøre som du ønsker.

Jeg synes en slik tankegang er med på sette ting i perspektiv. Du har et luksusproblem og det er å komme deg i form. Du er i formen du er i fordi du lot deg selv forfalle. Veien til en veltrent kropp kommer til å bli tøff, men det er verdt det. Jeg gikk selv fra å ikke kunne jogge 200 meter til å løpe fast minst 4 mil i uka.

Hver gang jeg kjente at det gjorde vondt og peste som en hvalross mens jeg slepte meg avgårde så tenkte jeg "Dette er KUN din egen feil fordi du lot formen forfalle så fatalt. Ikke søren om trening noen gang skal føles slik som dette igjen!"

Men det er viktig at du tenker babysteps. Man bygget ikke Roma på en dag. Start i det små og tenk endring av livsstil og psyke over tid. Det er er et maraton å endre gamle vaner.

Start med et mål om å trene minst 3 ganger i uka. Finn en tremingsform du liker og kos deg med treningen. Gled deg over hver lille progresjon som kommer til å komme fra uke til uke.

Maten er enkel, men psykisk vanskelig for mange allikevel. For min del funker lavkarbo godt og jeg finner da mye inspirasjon til oppskrifter på nettet. Bla lavkarbogjortenkelt.net er en favoritt som går igjen :) Synes det er mye artigere å lage god og sunn mat fra bunn og leke med oppskrifter. I helgene koser jeg meg med å lage hjemmelaget snack som f.eks hjemmelaget marispankonfekt på dadler og mandler! Ting jeg aldri vil tenkt på før :)

Mitt beste tips er at du starter med å ikke hate deg selv og dreper all motivasjon og lyst med sult og overdreven trening. Tenk at med en ny livsstil så vil du ikke bare få drømmekroppen, men du vil få det bere med deg selv, mer overskudd og energi og ikke minst; du vil aldri trenge å slanke deg igjen noensinne.

Endret av Runforit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...