AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 Jeg diskuterte dette med moren min en dag ang. skriftlig dokumentasjon. Hun sa at epost er sidestilt med brev når det gjelder skriftlig varsel - enten du sier opp jobben, sier opp en leilighet el.l. Selvsagt er det gunstig å ha en papirkopi i tillegg, det forstår alle, men dersom du sender en epost og senere sender en brev så skal dato for epost gjelde som dato det er gitt varsel? Er det noen som vet eksakt om epost gjelder som skriftlig varsel i disse dager? Man skulle tro det, men jeg er klar over at noen fortsatt foretrekker papirbrev. Jeg har opplevd gang på gang at ting forsvinner i posten, og de tar jo blodpris om man skal ha noen som helst garanti for at det kommer frem. Når jeg sender en epost til noens profesjonelle (jobb)epost kommer det alltid frem, samt at jeg ofte får en automatisk varsel (dvs. bekreftelse på mottak) om de er ute av kontoret. Dette fremstår derfor tryggere for meg når det gjelder skriftlig kommunikasjon. Noen som vet mer om dette? Anonymous poster hash: 4d985...1b0
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 Nei, juridisk sett, er ikke epost sidestilt med brev og fax, derfor bruker advokater fax til retten og andre steder der de sender viktige papirer som haster og ikke kan sendes pr. gammeldags postbud. Der de har tid til postgang bruker de posten. Men der begge parter er enige om å bruke epost som korrespondanse - utenfor retten blir epost brukt. Dog løper det tidsfrister brukes ikke epost, fordi innholdet da kan bli forkastet/tilsidesatt.Anonymous poster hash: 7a87c...1fd
Gjest Haaploes Skrevet 8. januar 2015 #3 Skrevet 8. januar 2015 Nei, juridisk sett, er ikke epost sidestilt med brev og fax, derfor bruker advokater fax til retten og andre steder der de sender viktige papirer som haster og ikke kan sendes pr. gammeldags postbud. Der de har tid til postgang bruker de posten.Anonymous poster hash: 7a87c...1fd Handler ikke det primært om sikkerheten fordi de gjerne håndterer dokumenter som ikke bør havne i feil hender? De gangene jeg har sagt opp jobb eller leilighet, så har jeg hørt med overordnet/huseier hvordan de foretrekker at oppsigelsen leveres.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 Handler ikke det primært om sikkerheten fordi de gjerne håndterer dokumenter som ikke bør havne i feil hender? De gangene jeg har sagt opp jobb eller leilighet, så har jeg hørt med overordnet/huseier hvordan de foretrekker at oppsigelsen leveres. Handler om sikkerhet i forhold til at ting skal komme frem på en måte som retten o.a. akseprerer i forhold til Norsk lovgivning. Anonymous poster hash: 7a87c...1fd
Gjest Haaploes Skrevet 8. januar 2015 #5 Skrevet 8. januar 2015 Handler om sikkerhet i forhold til at ting skal komme frem på en måte som retten o.a. akseprerer i forhold til Norsk lovgivning.Anonymous poster hash: 7a87c...1fd Hm, interessant! Av ren nysgjerrighet - vet du hvor jeg kan finne den lovgivningen? Ser at domstolloven sier noe om forkynnelser, men alminnelig sakskorrespondanse mellom advokatkontor og rettsinstans er det verre med.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #6 Skrevet 8. januar 2015 Hm, interessant! Av ren nysgjerrighet - vet du hvor jeg kan finne den lovgivningen? Ser at domstolloven sier noe om forkynnelser, men alminnelig sakskorrespondanse mellom advokatkontor og rettsinstans er det verre med. Signerer dette. Lurer også på om det fortsatt er slik at det regnes som bedre at ting sendes i posten, da postvesenet mister ting langt oftere enn epost "forsvinner" og om ikke denne loven er utbedret. Anonymous poster hash: 4d985...1b0
Gjest Haaploes Skrevet 8. januar 2015 #7 Skrevet 8. januar 2015 Signerer dette. Lurer også på om det fortsatt er slik at det regnes som bedre at ting sendes i posten, da postvesenet mister ting langt oftere enn epost "forsvinner" og om ikke denne loven er utbedret. Anonymous poster hash: 4d985...1b0 Saksdokumentene i sivile saker skal jo nå kjøres på et internt nett. Link.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #8 Skrevet 8. januar 2015 I følge justisdepartementet er elektronisk kommunikasjon like skriftlig som kommunikasjon på papir, elektroniske dokumenter er bindende og kan legges fram for en domstol. For bestemte typer kommunikasjon gjelder egne formkrav, som at arbeidsgiver må sikre seg at arbeidstaker mottar en oppsigelse og derfor bør sende oppsigelsen rekommandert eller overlevere den fysisk. Det kommer altså an på hva det skal varsles om. Anonymous poster hash: e2970...7a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå