Gå til innhold

Er epost som regel sidestilt med brev?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg diskuterte dette med moren min en dag ang. skriftlig dokumentasjon. Hun sa at epost er sidestilt med brev når det gjelder skriftlig varsel - enten du sier opp jobben, sier opp en leilighet el.l.

Selvsagt er det gunstig å ha en papirkopi i tillegg, det forstår alle, men dersom du sender en epost og senere sender en brev så skal dato for epost gjelde som dato det er gitt varsel?

Er det noen som vet eksakt om epost gjelder som skriftlig varsel i disse dager? Man skulle tro det, men jeg er klar over at noen fortsatt foretrekker papirbrev.

Jeg har opplevd gang på gang at ting forsvinner i posten, og de tar jo blodpris om man skal ha noen som helst garanti for at det kommer frem.

Når jeg sender en epost til noens profesjonelle (jobb)epost kommer det alltid frem, samt at jeg ofte får en automatisk varsel (dvs. bekreftelse på mottak) om de er ute av kontoret. Dette fremstår derfor tryggere for meg når det gjelder skriftlig kommunikasjon.

Noen som vet mer om dette?

Anonymous poster hash: 4d985...1b0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er like gyldig som fysisk brev.

Både brevpost og epost kan bli borte på veien. Derfor er det alltid lurt å få en skriftlig bekreftelse på at mottager har mottatt posten. Et alternativ er rekomandert sending.

Anonymous poster hash: fcc74...7ad
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er like gyldig som fysisk brev.

Både brevpost og epost kan bli borte på veien. Derfor er det alltid lurt å få en skriftlig bekreftelse på at mottager har mottatt posten. Et alternativ er rekomandert sending.

Anonymous poster hash: fcc74...7ad

Takk for svar.

Jeg kommer til å benytte meg av begge deler, men greit å vite at epost er gyldig og at datoen den er sendt (og bekreftet mottatt) gjelder.

AnonymBruker
Skrevet

Er kanskje lurt å be om en lesebekreftelse på mailen hvis det er noe viktig..

Anonymous poster hash: ff0c4...7c8

Skrevet

Vil tro det vil vel være urimelig, at noen sender andre epost, uten å vite om eposten blir lest. Dvs, at det bør vel da allerede være en etablert praksis, at kommunikasjon på epost, blir noe mottakeren må kunne forvente.

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det vil vel være urimelig, at noen sender andre epost, uten å vite om eposten blir lest. Dvs, at det bør vel da allerede være en etablert praksis, at kommunikasjon på epost, blir noe mottakeren må kunne forvente.

Spm. gjaldt hva som er loven, mer enn hva hver og en anser som rimelig.

Det skjer at epost havner i spam-mappen, dog ikke dersom avsender er en man allerede har blant kontakter. Brev forsvinner i posten, antakelig oftere enn epost forsvinner ut i lyften.

Ellers så har du jo de som ikke åpner epost de ikke vil lese, akkurat som at noen ikke gidder åpne posten eller legger den i skuffen. Der er det nok ganske sidestilt.

Så vidt jeg har forstått det er avsendelse som teller, ikke når post eller epost blir lest. Det har man jo ingen kontroll over. Selv om man får automatisk svar om at en jobbmail har mottatt epost mens vedkommende er på ferie, eller man sender brev rekommendert vet man jo aldri om meldingen faktisk er lest..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...