Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er veldig glad i å løpe på mølle, og de siste par månedene har jeg løpt omtrent hver dag, men et sjeldent unntak. Jeg løper på 3 i stigning, og mellom 10-13 i hastighet, bortsett fra når jeg løper intervaller. Da løper jeg på 14-16 i hastighet. Jeg har fire par sko jeg veksler mellom å bruke.

Har hørt at løping, særlig på hardt underlag som mølle, er svært belastende og kan føre til skader. Jeg har imidlertid ikke følt noen form for smerte, selv om jeg har løpt så mye som jeg har gjort. Tenker likevel på faren for dette, og lurer derfor på om jeg bør slutte og løpe så mye på mølle som jeg gjør? Selvfølgelig finnes det mange andre treningsformer også, men det er mølleløping jeg har blitt helt frelst av...

Hilsen løpejente 20 år :)

Anonymous poster hash: d9982...4e7
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Har løpt på mølle i 6 år så og si daglig. Har ikke hatt noen seriøse skader hittil. Det er viktig at du tøyer og tar forebyggende øvelser for typiske løpeskader og selvsagt at du har flere par sko som er tilpasset deg og ditt tråkk.

Noen er mer utsatt enn andre for løpeskader. Det viktigste er at en tar signalene på skade med en gang de oppstår. Om du kjenner antydning til ubehag i kne, ømme legger, vond akilles etc så stopp all jogging og la beina hvile og kjør på med øvelser for den typen belastningdsskade og finn alternativ treningsform til du er 100% igjen.

Mange ignorer signalene for lenge og da er det lett å gå på en smell. Noen vil aldri kunne løpe igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Har løpt på mølle i 6 år så og si daglig. Har ikke hatt noen seriøse skader hittil. Det er viktig at du tøyer og tar forebyggende øvelser for typiske løpeskader og selvsagt at du har flere par sko som er tilpasset deg og ditt tråkk.

Noen er mer utsatt enn andre for løpeskader. Det viktigste er at en tar signalene på skade med en gang de oppstår. Om du kjenner antydning til ubehag i kne, ømme legger, vond akilles etc så stopp all jogging og la beina hvile og kjør på med øvelser for den typen belastningdsskade og finn alternativ treningsform til du er 100% igjen.

Mange ignorer signalene for lenge og da er det lett å gå på en smell. Noen vil aldri kunne løpe igjen.

Tusen takk for svar! Jeg håper virkelig jeg er en av dem som ikke er særlig utsatt for løpeskader, fordi jeg elsker å løpe, og blir aldri lei. Har aldri kjent noen form for ubehag, bortsett fra litt stive lår og legger, men det kan også komme fra styrketrening. Noen form for smerte har jeg aldri hatt. Likevel er jeg ofte inne på den redselsfulle tanken om at jeg en dag vil bli skadet, og ikke kan løpe igjen :(

Har du noen tips til øvelser for forebyggende løpeskader, og tøyeøvelser?

Hilsen ts :)

Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg håper virkelig jeg er en av dem som ikke er særlig utsatt for løpeskader, fordi jeg elsker å løpe, og blir aldri lei. Har aldri kjent noen form for ubehag, bortsett fra litt stive lår og legger, men det kan også komme fra styrketrening. Noen form for smerte har jeg aldri hatt. Likevel er jeg ofte inne på den redselsfulle tanken om at jeg en dag vil bli skadet, og ikke kan løpe igjen :( Har du noen tips til øvelser for forebyggende løpeskader, og tøyeøvelser? Hilsen ts :)Anonymous poster hash: d9982...4e7

På youtube er det masse fine videoer :)

Søk på Runners Knee, Runners Achilles Heel etc så kommer det opp masse gode videoer med øvelser som er gode for typisk joggeskader :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg merka at det var veldig moro å løpe på mølle aller første dagen, men ikke så moro dagen etter. Bena var kanskje litt ømme, men jeg var ikke sliten eller utilpass egentlig.

Vet ikke hvordan jeg gjør det videre, men har tenkt som så, at jeg kan godt løpe litt, hvis jeg bare er litt øm, og så heller vurdere å la være, hvis jeg føler meg sliten.

Runforit, kan gjerne foreselå at jeg tar meg en pause hvis hun mener det er klokt.

Nå skal det sies at jeg løper ikke så mye av gangen, så jeg håper jo jeg slipper større problem. Har også veldig gode sko å løpe med.

Et hovedproblem med meg, er at jeg blir anpusten etter 250m :) og jeg har så langt ikke forsøkt strekke meg til å forsøke løpe 1km uten å endre tempo.

Endret av Vux
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg merka at det var veldig moro å løpe på mølle aller første dagen, men ikke så moro dagen etter. Bena var kanskje litt ømme, men jeg var ikke sliten eller utilpass egentlig.

Vet ikke hvordan jeg gjør det videre, men har tenkt som så, at jeg kan godt løpe litt, hvis jeg bare er litt øm, og så heller vurdere å la være, hvis jeg føler meg sliten.

Runforit, kan gjerne foreselå at jeg tar meg en pause hvis hun mener det er klokt.

Nå skal det sies at jeg løper ikke så mye av gangen, så jeg håper jo jeg slipper større problem. Har også veldig gode sko å løpe med.

Et hovedproblem med meg, er at jeg blir anpusten etter 250m :) og jeg har så langt ikke forsøkt strekke meg til å forsøke løpe 1km uten å endre tempo.

Hvor lenge har du jogget? Og hva fart og helling bruker du?

Når du sier øm, tenker du støl i kroppen fordi du har trent eller kjenner du ubehag et spesifikk sted(inni kneet, i akillesen, det er ubehagelig å sette ned foten fordi det gjør vondt i leggen/leggskinnen)

Om du er støl så kan du fint jogge en rolig økt da en rolig joggeøkt faktisk løser opp stølhet. Om det derimot er starten på noe som kan bli en belastningsskade så er det viktig å ta fatt i det med en gang.

Skrevet (endret)

Nei, det er bare snakk om litt ømhet i lårmuskelaturen og hoftemuskelaturen, ikke vond eller øm i fot eller ledd.

Jeg har jogget, kun to ganger de siste 4 månedene :) Dvs, mandag og tirsdag. Ingen trening på årevis, annet enn litt jogging nå ute på sommeren i 2014, i en ukes tid.

ca 6km vekselsvis rask gange (6,5km/t) og lett jogg (10,5km/t), over ca en time, kanskje med et avbrudd eller to, hvis jeg må fomle med noe. Helt flatt og ingen helning på mølla, annet enn det lille jeg prøvde i et par minutter.

Ok, da går jeg og spiser litt mat og så tar jeg en tur i dag på mølla (sist var for to dager siden). Får heller bare ta det rolig hvis jeg har bomma helt i dag med formen.

Var tidligere vant til hard trening, men dette er jo en stund siden. Denne gangen så vil i allefall kostholdet mitt være bedre, for dette med kosthold var noe jeg ikke tok så nøye da jeg var ung dessverre, og ble nok sliten av å ikke ha fått i meg nok mat til rett tid.

Jeg blir lett svett og synes dette er litt rart (var sånn da jeg var ungdom også), men skjønner at dette kan ha med at kroppen min er litt stor kanskje, og hvor kroppen har større behov for å kjøle seg ned. Hvis jeg slår på vifta på mølla (ikke alle modellene som har dette), så merker jeg at jeg svetter mye mindre.

Endret av Vux
Gjest Runforit
Skrevet

Nei, det er bare snakk om litt ømhet i lårmuskelaturen og hoftemuskelaturen, ikke vond eller øm i fot eller ledd.

Jeg har jogget, kun to ganger de siste 4 månedene :) Dvs, mandag og tirsdag. Ingen trening på årevis, annet enn litt jogging nå ute på sommeren i 2014, i en ukes tid.

ca 6km vekselsvis rask gange (6,5km/t) og lett jogg (10,5km/t), over ca en time, kanskje med et avbrudd eller to, hvis jeg må fomle med noe. Helt flatt og ingen helning på mølla, annet enn det lille jeg prøvde i et par minutter.

Ok, da går jeg og spiser litt mat og så tar jeg en tur i dag på mølla (sist var for to dager siden). Får heller bare ta det rolig hvis jeg har bomma helt i dag med formen.

Var tidligere vant til hard trening, men dette er jo en stund siden. Denne gangen så vil i allefall kostholdet mitt være bedre, for dette med kosthold var noe jeg ikke tok så nøye da jeg var ung dessverre, og ble nok sliten av å ikke ha fått i meg nok mat til rett tid.

Jeg blir lett svett og synes dette er litt rart (var sånn da jeg var ungdom også), men skjønner at dette kan ha med at kroppen min er litt stor kanskje, og hvor kroppen har større behov for å kjøle seg ned. Hvis jeg slår på vifta på mølla (ikke alle modellene som har dette), så merker jeg at jeg svetter mye mindre.

Da er det ikke noe å bekymre deg over, men du bør ikke jogge med mindre enn 1,5 % helling, helst litt mer da det er mye mer skånsomt for knærne.

Å starte med powerwalking med litt jogging er supert. Startet slik selv før jeg begynte å jogge fast selv. Du vil merke at det vil bli lettere å lettere å jogge litt og litt lengre for hver gang. Bare pass på at du er mest nøye på teknikk i startfasen. Farten vil komme av selv når joggeformen sitter:)

AnonymBruker
Skrevet

Da er det ikke noe å bekymre deg over, men du bør ikke jogge med mindre enn 1,5 % helling, helst litt mer da det er mye mer skånsomt for knærne.

Å starte med powerwalking med litt jogging er supert. Startet slik selv før jeg begynte å jogge fast selv. Du vil merke at det vil bli lettere å lettere å jogge litt og litt lengre for hver gang. Bare pass på at du er mest nøye på teknikk i startfasen. Farten vil komme av selv når joggeformen sitter:)

Lurer på en ting til: Er det dumt å løpe på mølle f.eks. på kvelden (rundt kl 19-20), og så igjen neste dag rundt kl 10-11? Skjønner at det ikke er lurt dersom man er sliten i beina/kroppen, men hva hvis man føler seg grei nok for en løperunde?

Gjest Runforit
Skrevet

Lurer på en ting til: Er det dumt å løpe på mølle f.eks. på kvelden (rundt kl 19-20), og så igjen neste dag rundt kl 10-11? Skjønner at det ikke er lurt dersom man er sliten i beina/kroppen, men hva hvis man føler seg grei nok for en løperunde? Anonymous poster hash: d9982...4e7

Går helt fint så lenge du føler deg fresh og uthvilt :)

Skrevet

Takk. Jeg forsøkte med 3-4% i dag, det var forsåvidt helt greit. :)

Skrevet

Min strategi er å trene midt på dagen, el. kl 1500 for min egen del. Leste et sted at dette var bra, så jeg får stole på det lol.

Jeg løper på mølle også for å bli kvitt insomnia. Håper at søvnen kick'er inn etterhvert som tidligere, da jeg forsøkte løpe litt. Ellers må jeg til legen om en måneds tid er jeg redd for. :| Eventuelt prøve lang meditasjon og endre på noen av vanene mine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket/elsker å løpe, men for fire år siden fikk jeg langdistansekne, samt kronisk legghinnebetennelser etter litt for mange mil i uken i flere år. Dette er noe jeg angrer bittert på den dag i dag, da løpigen aldri vil bli det samme igjen, selv om jeg får kortisonsprøyter for kneet og bruker kompresjonstights (demper betennelsen noe). Så ikke bli FOR ivrig :P

Anonymous poster hash: b651e...9fc
Skrevet

Jeg elsket/elsker å løpe, men for fire år siden fikk jeg langdistansekne, samt kronisk legghinnebetennelser etter litt for mange mil i uken i flere år. Dette er noe jeg angrer bittert på den dag i dag, da løpigen aldri vil bli det samme igjen, selv om jeg får kortisonsprøyter for kneet og bruker kompresjonstights (demper betennelsen noe). Så ikke bli FOR ivrig :P

Hm, hvor ivrig var du? For å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, hvor ivrig var du? For å si det sånn.

Som jeg skrev, for ivrig. 5 mil i uken (i snitt), er litt i meste laget når man i tillegg spiller både fotball og håndball.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du har på stigning, for med flatt underlag er det større sjanse for skade. Jeg har løpt mye på mølle, og jeg har fått skade i menisken. Skaden markerte seg som et pang under en fotballkamp.. Og ettersom hva legen forklarte kom skaden av for mye løping på flatt underlag. Nå i dag løper jeg uten problem, men kjører jeg langkjøringer kan det hovne opp, men å spille fotball kan jeg ikke.. Da må jeg i såfall spille forsiktig. Jeg ville vært litt obs om det blir verdens undergang om du får skade, for selvom du ikke har fått det enda,kan det komme. Men som sagt, bra du har på stigning på mølle :)

Anonymous poster hash: 87580...1fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...