AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 Kommunen har pålagt huseiere å legge inn vannmåler og jeg lurer på hva slags erfaringer andre har med dette? Anonymous poster hash: ae13d...4dc
Muffinsdilla Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 Ingen direkte negative erfaringer. Man betaler for det man faktisk bruker. Bare pass på at du ikke har toaletter eller kraner som drypper/renner. Da blir det fort dyrt! Kan fort koste over 10000 kr i vannavgift bare for ett lekk toalett! Og så bør man tenke seg litt om hvis man vanner mye i hagen om sommeren:)
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #3 Skrevet 8. januar 2015 ok takk for svar.. lurer også på,da jeg er revmatiker er jeg avhengig av hyppige bad,kan det bli dyrt i lengden ts Anonymous poster hash: ae13d...4dc
Gjest Margit Spat Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 Vi har alltid hatt vannmåler, da vår kommune "bestandig" har fakturert vann og avløp etter forbruk. Målingene gir grunnlag for både vannavgift og avløpsavgift. (Samme antall m3 legges til grunn for avløp som for forbrukt vann.) Vi er to voksne i husstanden, dusjer ca 6 ganger i uken hver, og vasker 3-4 vaskemaskiner med klær per uke. I tillegg bruker vi oppvaskmaskinen 2-3 ganger per uke. Til dette hadde vi brukt om lag 120 m3 vann i fjor. Har ikke fått regningen ennå, men har regnet ut at det blir litt over 8000 i avgift. Gebyrene i min kommune er visstnok blant landets høyeste. Hva det koster å legge inn måler vet jeg ikke, men jeg synes det er rettferdig å betale etter forbruk.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 Tidligere har jeg betalt vann og avløps avgift 4 ganger i året.vil det si at det nå skal betales en gang årlig isteden? Ts Anonymous poster hash: ae13d...4dc
Gjest Margit Spat Skrevet 9. januar 2015 #6 Skrevet 9. januar 2015 Det kommer an på hva kommunen din bestemmer. Mange steder betaler man etter et forventet forbruk fire ganger per år. Hvis man leser av forbruk en gang per år så korrigeres det på den regningen som blir sendt ut etter måleravlesningen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #7 Skrevet 9. januar 2015 Tja, vi er to stykker og fant ut at vi bruker vann for en familie på fire. Samtidig er det jo mer rettferdig at vi betaler for det vi faktisk bruker, og i tillegg har det gjort oss flinkere til å fylle vaskemaskinene helt opp, ikke ta nytt glass hele tiden, bruke den lille dra-opp-knappen på do når vi bare har tisset osv. Jeg dusjer hver dag, men det virker ikke som det er det som gir det store utslaget. Anonymous poster hash: 2ea30...993
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #8 Skrevet 10. januar 2015 Vi har alltid hatt vannmåler, da vår kommune "bestandig" har fakturert vann og avløp etter forbruk. Målingene gir grunnlag for både vannavgift og avløpsavgift. (Samme antall m3 legges til grunn for avløp som for forbrukt vann.) Vi er to voksne i husstanden, dusjer ca 6 ganger i uken hver, og vasker 3-4 vaskemaskiner med klær per uke. I tillegg bruker vi oppvaskmaskinen 2-3 ganger per uke. Til dette hadde vi brukt om lag 120 m3 vann i fjor. Har ikke fått regningen ennå, men har regnet ut at det blir litt over 8000 i avgift. Gebyrene i min kommune er visstnok blant landets høyeste. Hva det koster å legge inn måler vet jeg ikke, men jeg synes det er rettferdig å betale etter forbruk. 8000kr sammen med kommunale avgifter? Ikke bare vannforbruk?Anonymous poster hash: b8337...733
Gjest Margit Spat Skrevet 10. januar 2015 #9 Skrevet 10. januar 2015 8000kr sammen med kommunale avgifter? Ikke bare vannforbruk?Anonymous poster hash: b8337...733 Nei, vann og avløp i løpet av et år.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #10 Skrevet 11. januar 2015 Vi har alltid hatt vannmåler, da vår kommune "bestandig" har fakturert vann og avløp etter forbruk. Målingene gir grunnlag for både vannavgift og avløpsavgift. (Samme antall m3 legges til grunn for avløp som for forbrukt vann.) Vi er to voksne i husstanden, dusjer ca 6 ganger i uken hver, og vasker 3-4 vaskemaskiner med klær per uke. I tillegg bruker vi oppvaskmaskinen 2-3 ganger per uke. Til dette hadde vi brukt om lag 120 m3 vann i fjor. Har ikke fått regningen ennå, men har regnet ut at det blir litt over 8000 i avgift. Gebyrene i min kommune er visstnok blant landets høyeste. Hva det koster å legge inn måler vet jeg ikke, men jeg synes det er rettferdig å betale etter forbruk. Hvor mye er det egentlig dere betaler per kubikk? Det høres jo enormt ut!Anonymous poster hash: 3c626...a56
Sen ve ben Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Hvor mye er det egentlig dere betaler per kubikk? Det høres jo enormt ut!Anonymous poster hash: 3c626...a56 Enig, dette var det dyreste jeg noen gang har hørt om.
Marikken Skrevet 12. januar 2015 #12 Skrevet 12. januar 2015 Sjekk nettsidene til din kommune - der skal det være opplyst om VA-gebyrer og hvorledes det beregnes. Det er normalt et krav at det i alle nybygg skal installeres vannmengdemåler og det er noen kommuner som også krever etterinstallasjon av vannmengdemåler. Normalt vil det lønne seg for de fleste å gå over til vannmengdemåler kontra stipulert forbruk (med mindre man er virkelig storforbruker). Her jeg bor betaler vi 48 kr/m3 - dette er summert for vann og avløp. Vi leser av en gang i året og betaler forbruket årlig - andre steder betales det halvårlig eller kvartalsvis. (Og ja, gebyrene vil variere fra sted til sted og fra kommune til kommune - det koster ulikt å behandle drikkevann, forsyne med drikkevann, samle opp avløp og behandle avløp. VA-gebyrer skal uansett kun faktureres etter selvkost, så det er ikke snakk om at man setter opp gebyrene for at kommunen skal tjene mer penger.)
Gjest Margit Spat Skrevet 12. januar 2015 #13 Skrevet 12. januar 2015 Hvor mye er det egentlig dere betaler per kubikk? Det høres jo enormt ut!Anonymous poster hash: 3c626...a56 Vann, ca 20 kr/m3, avløp ca 35 kr/m3 pluss en fastsum i abonnementsavgift. Men som sagt, kommunen min har svært høye gebyrer.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #14 Skrevet 12. januar 2015 Vann, ca 20 kr/m3, avløp ca 35 kr/m3 pluss en fastsum i abonnementsavgift. Men som sagt, kommunen min har svært høye gebyrer. 2,5 gang så høye gebyrer som i min kommune dette Ts Anonymous poster hash: ae13d...4dc
Gjest Margit Spat Skrevet 13. januar 2015 #15 Skrevet 13. januar 2015 2,5 gang så høye gebyrer som i min kommune dette Ts Anonymous poster hash: ae13d...4dc Da er du blant de mer heldige Jeg sa jo at det var dyrt hos meg… Jeg bor et sted der vannforsyning og avløpsbehandling av ulike årsaker er kostbart (geografiske og demografiske forhold), slik Marikken beskriver i innlegget sitt.
Gjest Badabing Skrevet 13. januar 2015 #16 Skrevet 13. januar 2015 Vann, ca 20 kr/m3, avløp ca 35 kr/m3 pluss en fastsum i abonnementsavgift. Men som sagt, kommunen min har svært høye gebyrer. Måtte sjekke hos oss siden vi visstnok skal være en dyr kommune, men vi er ikke i nærheten av din kommune. Her har vi 19 kr per m3 for vann og 20,50 per m3 avløp pluss fastsum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå