Tusseline Skrevet 2. august 2004 #1 Skrevet 2. august 2004 Noen som har oppskrift på en god skinkepai?
Mistyen Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 Deig: 3 dl hvetemel 150 gram smør 2 ss vann Blandes for hånd, legges i plast. Skal ligge ca en time i kjøleskapet. Så trykkes den ut i form og prikkes med gaffel. Forstekes i 15 minutter, på 200 grader, midt i ovnen. Fyll: 3 egg 3 dl kremfløte 1 ts Provance-krydder litt sort pepper 1/2 ts salt 200 gram strimlet skinke 3-4 dl revet ost litt paprikapulver på toppen Visp egg og fløte. Tilsett krydder, skinke og ost. Hell fyllet i paiskall og strø paprikapulver over. Stekes i ca 45 minutter på 175 grader. Serveres med en salat av løk, tomat, oliven og feta-ost med fransk dressing. Vel bekomme!!!
Tusseline Skrevet 3. august 2004 Forfatter #4 Skrevet 3. august 2004 Den skal jeg jammen prøve meg på. Tusen takk, Misty
Gjest Espera Skrevet 3. august 2004 #5 Skrevet 3. august 2004 Min pai-basis er: BUNN: 100 g smør 150 g hv.mel 2 ss vann Presses ut i paiform, prikles med gaffel, forstekes ca 15 min på 200 gr. Så putter jeg oppi hva jeg skulle ha i hus el ha lyst på, i helgen lagde jeg en veldig god variant med bacon/skinke (frest i panne på forhånd), rødløk og halve cherrytomater. EGGESTAND: 2 egg 2 dl melk 1 dl fløte 150 gr ost salt+pepper Etterstekes ca 30 min på 200 gr. Enkel salat ved siden. Snadder!
Arkana Skrevet 7. august 2004 #6 Skrevet 7. august 2004 Skinkepai I 2-3 plater butterdeig 1 løk 1-2 finhakket rød chili 2 tomater 5 egg 1 dl crème fraîche 1 ½ dl revet ost 200 g kokt skinke i strimler 1 fedd presset hvitløk 1 knust knekkebrød 3 ss finhakket persille 3 ss finhakket koriander Kjevle deigen og legg i en paiform. Stek ved 180 grader i 10 minutter. Skjær løk i tynne skiver og så i strimler, legg i paibunnen. Ta skinn og frø av tomatene, skjær i strimler og legg i formen. Dryss over chili. Pisk sammen egg og crème fraîche og hell over. Dryss på ost og stek ved 180 grader i 25 minutter. Fres skinke, hvitløk, knekkebrød, persille og koriander i smør og legg på midten av paien. Stek ved 200 grader i 10 minutter. Skinkepai II 100 g margarin 150 g hvetemel 75 g revet ost 2-3 ss kaldt vann 1 strimlet purre 200 g kokt/røkt skinke i strimler 200 g ost i terninger 1 krm pepper ½ ts tørkede krydderurter 2 fedd hvitløk 4 egg 2 dl crème fraîche Smuldre smør og mel. Bland i revet ost og vann. Ta av 1/3 og kjevle resten til den dekker en paibunn + sidene. Prikk bunnen med gaffel og legg en remse folie rundt kanten. Stek ved 200 grader i ca 10 minutter. Legg purre, skinke og ost i formen. Fryss over urter og presset hvitløk. Visp sammen egg og crème fraîche og hell over. Lag gitter. Stek ved 175 grader på nederste rille i 40 minutter. Skinkepai III 375 g brokkoli 50 g smør 50 g hvetemel 3 dl melk 1 ts grov sennep 125 g små champignon 125 g skinke i biter salt/pepper 175 g hvetemel 75 g smør 75 g finrevet cheddar Skjær brokkoli i små buketter og del stilkene i tynne skiver. Kok i lettsaltet vann 5-6 minutter. Sil og ta vare på 3 dl av kokevannet. Smelt smøret og rør inn melet. Spe med melk og kokevann til en glatt saus. Blans i sennep, sopp og skinke og smak til med salt og pepper. La småkoke 5 minutter. Ta av varmen og bland inn brokkoli. Avkjøl mens deigen lages. Smuldre smør og mel. Bland i 50 g av osten og ha i salt og pepper. Kna deigen sammen med 3-4 ss kaldt vann. Hell fyllet i en paiform og kjevle ut en leiv som er 5 cm større en formen. Skjær av en 2,5 cm ring av leiven. Pensle kanten med vann og fest ringen. Fukt deigkanten med vann og fest lokket på. Pensle lokket med melk og dryss på resten av osten. Stek ved 200 grader i 25-30 minutter.
Gjest 1111 Skrevet 7. august 2004 #7 Skrevet 7. august 2004 Ha i en boks kesam i fyllet og kutt ned på ostemengden. jeg syns det smaker mye bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå