Gå til innhold

Kan jeg snakke til et annet barn i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på to år blir nesten hver dag vi kommer i bhg dyttet av en annen gutt. Det ender i gråt og jeg merker at hun er usikker hver gang vi nærmer oss bhg. Ellers trives hun godt, jeg veit ikke om dette er noe som pågår resten av dagen.

De barnehageansatte kommer jo alltid til, men jeg synes de takler han på veldig forskjellig måte. Noen velger å overse han og heller trøste jenta mi, noen "tar" han ganske hardt for det. Noen sier bare: "sånn må du ikke gjøre". Jeg blir litt handlingslamma kjenner jeg. Trøster jo jenta mi. Jeg vil liksom ikke ta jobben til de i bhg og snakke til gutten, men kanskje det ville hjelpe mer? Jeg veit ikke. Noen tips?

Anonymous poster hash: 52045...36e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med de ansatte, si at det er uakseptabelt at dette fortsetter.. Si at dette er noe som burde bli tat ordentlig tak i, for nå har du sett det mange nok ganger.

Anonymous poster hash: 09d0f...810
  • Liker 5
Skrevet

Skader jo ikke å prøve og snakke til gutten. Vet foreldrene hans om dette? Hvis ikke bør de bli informert slik at de også kan snakke til ham. Men ta det opp med de ansatte. Dette skjer jo i barnehagen, og det skal ikke være sånn! De ansatte må finne en løsning på hvordan de skal takle denne situasjonen, og de må være "enige" med hverandre slik at alle de kan takle dette noenlunde på samme måte

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at jeg ser på det som et kjempeproblem, og vi er egentlig veldig fornøyd med bhg og de ansatte. Så jeg har ikke lyst å lage noe stort nr ut av det. Men er det liksom "tillatt" for meg å snakke til han eller gå imellom og ta han fatt litt?

Foredrene veit om det, for jeg har hørt mor spørre de ansatte hvordan det går med dyttingen. Og hun har selv vært til stede og sett at han har dyttet andre barn.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er helt enig i at de ansatte bør reagere på samme måte og jobbe likt.

TS

Skrevet

Nei, en kjefter ikke på andres barn i Barnehagen. Tenk om alle foreldre skulle gjøre det samme?

Ta det heller med de ansatte.

• Liker 6
Gjest Haaploes
Skrevet

Nei, en kjefter ikke på andres barn i Barnehagen. Tenk om alle foreldre skulle gjøre det samme?

Ta det heller med de ansatte.

Veldig enig! Husker jeg ble snakket til (for en bagatell, selv i dag reagerer jeg på måten det ble håndtert) av moren til en jeg gikk i klasse med på barneskolen - jeg ble fryktelig lei meg, og var livredd for den forelderen i evigheter etterpå.

Ta det med de ansatte, be eventuelt om et møte med ansatte og foreldrene til barnet det er snakk om. Det kan være at gutten krever en tilnærming du ikke er klar over :-)

Skrevet

Skader jo ikke å prøve og snakke til gutten. Vet foreldrene hans om dette? Hvis ikke bør de bli informert slik at de også kan snakke til ham. Men ta det opp med de ansatte. Dette skjer jo i barnehagen, og det skal ikke være sånn! De ansatte må finne en løsning på hvordan de skal takle denne situasjonen, og de må være "enige" med hverandre slik at alle de kan takle dette noenlunde på samme måte

Dette var litt naivt, syns jeg. Nei, dytting er jo ikke greit, men det vil jo alltid skje på en småbarnsavdeling. De ansatte må jo ta tak i det, men å lage noe videre "drama", syns jeg blir voldsomt. Jeg ville sagt til bhg at jenta blir usikker, men så lenge gutten blir snakket til av ansatte osv, ville ikke jeg begynt å kjefte også. Men om det ikke var noen andre der, ville jeg jo sagt fra.

Skrevet

Jeg ville sagt fra til gutten. Jeg synes det er helt åpenbart at jeg skal si fra i situasjoner som involverer mitt barn når jeg er tilstede. Det gjelder jo også motsatt - hadde mitt barn slått et annet barn mens jeg var tilstede ville jeg jo snakket til det, ikke overlatt det til de ansatte.

Men jeg ville ikke "kjeftet" i den forstand, men sagt strengt at han ikke får lov til å dytte, og ferdig med det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg observerer noen dytte eller slå, sparke eller ett eller annet uavhengig om det er et barn, ungdom eller voksen så hadde jeg straks sagt klart i fra! Om det så er i en barnehage, mitt eget barn eller noen andres så må dette tas tak i.

Anonymous poster hash: eda88...767
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt fra. Ikkemed streng stemme,men jeg hadde sagt at det ikke er lov å dytte andre.

Merkelig å mene at en ikke skal kunne gjøre det, synes jeg. For meg er det en selvfølge.

Skrevet

Er det mulig å komme sytingen litt i forveien? Hindre sytingen i det det skjer? Evt. Å snakke med de barnehageansatte og bli enige med dem om hvordan situasjonen skal håndteres?

• Liker 1
Skrevet

Dette var litt naivt, syns jeg. Nei, dytting er jo ikke greit, men det vil jo alltid skje på en småbarnsavdeling. De ansatte må jo ta tak i det, men å lage noe videre "drama", syns jeg blir voldsomt. Jeg ville sagt til bhg at jenta blir usikker, men så lenge gutten blir snakket til av ansatte osv, ville ikke jeg begynt å kjefte også. Men om det ikke var noen andre der, ville jeg jo sagt fra.

Jeg skrev "snakke til", ikke "kjefte på". Det samme gjorde TS

Skrevet

Hvis gutten har et problem, så har vel ikke de ansatte lov å fortelle deg om dette? Dvs. at hvis du sier i fra, så kan de vel ikke gjøre så mye mer enn å beklage og si at de gjør sitt beste.

Derfor tenker jeg at du, som ikke er underlagt taushetsplikt, kan gi en kort og grei beskjed til gutten: "Ikke dytt. Det er ikke greit." Det handler jo ikke om kjeft, bare om å si fra på en normal måte. Selv om gutten kanskje ikke tar deg på alvor, får datteren din se at du tar det alvorlig og forsvarer henne.

• Liker 1
Skrevet

De ansatte burde forhindre at han var i garderoben når hun kommer, sånn at dette ikke skjer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg hadde barn i barnehagen sa jeg hvert fall fra hvis jeg så barn som var

slemme mot hverandre, særlig hvis det ikke var noen andre barnehageansatte

i umiddelbar nærhet. Altså å snakke til andres barn er fullt lov, men ikke kjefte.

Kjefting hjelper jo uansett sjelden i slike tilfeller. Men å si at dytting/slåing/klyping

eller lignende ikke er lov, det er da ikke noe galt i det hvis man ser slike hendelser.

Og noen ganger hjelper det mer hvis en annen mor/far sier fra enn de ansatte

som de kjenner godt fra før.

Anonymous poster hash: d57bf...f3a
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig sagt fra, med mindre det sto en ansatt der som tok tak i det med én gang. Hvis jeg bare står der og aksepterer at barnet mitt blir dytta så lærer jo verken gutten eller barnet mitt at dette ikke er ok.

Det er nok ikke noen vits å kjefte, men du kan spørre hvorfor han gjør det, forklare at jenta di blir lei seg eller bare si at det ikke er lov å dytte.

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig sagt fra, med mindre det sto en ansatt der som tok tak i det med én gang. Hvis jeg bare står der og aksepterer at barnet mitt blir dytta så lærer jo verken gutten eller barnet mitt at dette ikke er ok.

Det er nok ikke noen vits å kjefte, men du kan spørre hvorfor han gjør det, forklare at jenta di blir lei seg eller bare si at det ikke er lov å dytte.

Små barn ønsker gjerne kontakt uten å vite hvordan de skal ta kontakt.

De ansatt og foreldre bør jobbe med det å ta kantar på en fin måte. Han mener det nok ikke. Vil sikkert bare hilse og leke.

Foreslå at de ansatte skal være med han mer for å øve på å si: hei vil du leke?

Anonymous poster hash: ec73f...b20

Gjest Magdalene
Skrevet

Signerer.

Jeg snakker til barna som ikke oppfører seg. Jeg kjfter jo ikke, men på avd til sønnen min på 2 år, kan jeg fint si til et av barna om de dytter eller slå ; "nei, det er ikke lov til å slå, da får xxx vondt."

Det gjør jeg om jeg ser andre barn gjøre det mot andre enn mine egne også. De ansatte i bhg kan ikke ha øyne over alt, og om jeg ser noe slikt ser jeg det som en selvfølge å si i fra med en gang.

Det er vel ikke noe big deal det?

Skrevet

Ikke i tvil- jeg vllle snakket med gutten (ikke kjeftet) uavhengig om det var ansatte til stede eller ei. Dette handler om basic folkeskikk, og det skader ikke gutten at en voksen korrigerer adferden.

Dette ville jeg gjort selv om det ikke var mitt barn som ble dyttet også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...