Gå til innhold

Urtepotter fra Eva Solo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg nettopp slike potter i håp om å få urtene til å trives på kjøkkenet. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke "virker"! Det er jo denne hyssingen som skal ta opp vann fra den underste potten og holde jorda fuktig, men mine tørker ut! Jeg har fjernet plastpotten, så planta står med jorda rett på hyssingen i den øverste potta. Jeg har fuktet planta så den er våt, og satt den tilbake men den tørker likevel ut. Jeg må vanne nesten like ofte som før for at den ikke skal henge med hodet. Er det noe jeg ikke har fortstått her?? :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte meg nettopp slike potter i håp om å få urtene til å trives på kjøkkenet. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke "virker"! Det er jo denne hyssingen som skal ta opp vann fra den underste potten og holde jorda fuktig, men mine tørker ut! Jeg har fjernet plastpotten, så planta står med jorda rett på hyssingen i den øverste potta. Jeg har fuktet planta så den er våt, og satt den tilbake men den tørker likevel ut. Jeg må vanne nesten like ofte som før for at den ikke skal henge med hodet. Er det noe jeg ikke har fortstått her?? :-/

Her må jeg følge med for jeg har akkurat samme problem.

Syns de pottene er litt oppskrytt.

Skrevet

Når jeg kjøper ferdige urter må jeg vanne noen ganger (omtrent en uke) fra toppen også. Dette for at planten og jorda skal "synke" helt ned til trådene... De funker mye bedre når jeg planter urtene selv syns jeg... Men vann et par ganger fra toppen og vær nøye med at jorda er i kontakt med trådene, så skal det gå seg til... Eventuelt må du dobbelsjekke at du har tredd i trådene riktig

Gjest Anubiel
Skrevet (endret)

Hmm.. Jeg har sånne og har aldri hatt så fine urter før. Funker som bare det. Passer bare på at det alltid er vann i underdelen, så trekker de selv opp det de vil ha av vann.

Men har du plantet urtene i potten, eller bare tatt den ut av plastpotten den kom i? Det jeg har gjort er å ta den ut av plastpotta og så ha litt ekstra blomsterjord i urtepottene og plantet i dem. Den jorden de kommer med i butikken er ikke nok "mat" til å overleve i, samme hvor mye du vanner.

Endret av Anubiel
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfart det samme som Anubiel. Jeg gidder sjelden å fylle i ekstra jord, da, men jeg gjennomvanner planten skikkelig i vasken, sånn at jordklumpen blir helt gjennomtrukket og tung før jeg setter den i urtepotta. Da trekker den vann som den skal, og jeg har heller aldri hatt så fine urter. Så, nei, Eva Solo-pottene er absolutt ikke oppskrytt, det er bare selve planta som tenger litt drahjelp etter å ha vært underernært en stund. :)

Anonymous poster hash: 13961...cbe
Skrevet

Kjøp selvvanningspotter fra mester grønn heller. Fine tøyposer som lar planten trekke vann når den trenger det. Fyller posen ca 1 gang i uken.

Anonymous poster hash: 8ae20...953

Skrevet

Vil anbefale å kjøpe urter i fra hagesenter, de er mye mer robuste enn de i fra matbutikken :)

Anonymous poster hash: b9de0...6a2

Skrevet

Noen som har prøvd å plante frø i evasolo-potter? Hvordan virker det? Tenker at røttene uansett ikke vil være istand til å få nok vann fra selvvanningen istarten?

Anonymous poster hash: 16971...387

Skrevet

Det blir noen veldig dyre planter fra frø i så fall. Burde gå greit, men jeg ville heller har kjøpt vanlige små potter og satt dem i en passende kasse og vannet pottene nedenfra. Det finnes selvvanningsmatter som man gjerne bruker når det blir litt snakk om mange potter. En enkel en: http://www.willabgarden.no/produkt/sjalvvattnande-fonsterbr/1840-909

Slikt finnes i alle mulig størrelser. Blir mye brukt i drivhus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...