Gå til innhold

kondisjonstrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har forbanna dårlig kondis og har lyst til å få bedre kondisjon og i tillegg øke forbrenninga mi. trener styrke 4 dager i uka men vil gjerne legge inn noe kondisjon trening i dette. intervaller er det som funker best for meg for da får jeg "pusta" mellom slaga. noe annet som kan være ideelt evt hvilke intervall trening er best?

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ha bedre kondisjon så er det eneste du trenger å øke hjertefrekvensen, over tid eller i intervaler (samme hvordan bare hjertet blir belastet). Altså må du opp av sofaen og aktivisere kroppen...

Er treningsleder så dette kan jeg mye om, men mange tror missoppfattet at det er hva som er mest effektivt som er det beste, slik er det dog ikke. Hva mange gjerne glemmer er trivselsfaktoren og hva dem selv liker, det har ingen hensikt å sette opp et program som fra et faglig ståsted ser ok ut, dersom det ikke benyttes av den grunn at det ikke er noe den som får programmet vil følge (og slik blir det ofte). Et ønske om kondisjonsmessig fremgang eller økt styrke for den saks skyld, er sjelden en god motivasjonsfaktor alene, at personen holder på med noe han/hun liker derimot er veldig mye mer motiverende.

Så mitt råd til deg er følgende. Liker du å løpe, ja så løp... Liker du derimot å sykle, ja så bruk sykkelen... Stå på ski, svøm, ja finn ut hva du liker og bedrive den aktiviteten. Alle nevnte aktiviteter bidrar til økt kondisjon... Å gå gjør det samme, spesielt om du går i motbakke i bratt terreng (kan være tyngre enn å løpe om bakken er bratt nok).

Jo da, en kombinasjon av langkjøring og intervaltrening er gode argumenter for å ha - men ikke dersom det ikke er "deg" og således noe du ikke finner deg til rette med og opprettholder. Det er ikke slik at treningen på død og liv må være mest mulig effektiv, den skal være artig og tilpasset deg og hva du liker og klarer å opprettholde.

Hva gjelder forbrenningen er det hovedsaklig under utøvelse du vil forbrenne mer, altså dess mer aktiv du er dess mer vil du forbrenne. Hvor mye du ellers vil forbrenne fra eller til blir i grunn ganske uvesentlig, i så fall må du bygge mer muskelvev for å øke forbrenningen noe (men selv det blir ubetydelig sammenlignet med hva du oppnår ved økt aktivitet). Hvis høyere forbrenning er målet, så er aktiviteter som tar i bruk flest mulig av de store muskelgruppene mest effektivt. Som f.eks, langrenn hvor du bruker nær hele kroppen, f.eks. armer og ben - dette blir mer effektivt for forbrenningen enn dersom du fortrinnsvis bare bruker bena som f.eks. ved løping eller å gå etc. Langrennsløperene er ikke så mange, like fult scorer de beste like høyt som verdens beste sykelister på tester enda det er mange flere syklister og således høyere nivå og trangere nåløye for å komme inn i verdenseliten der - å bruke flere av de store muskelgruppene er fordelaktig sammenlignet med å fortrinnsvis bare bruke noen av muskelgruppene.

Men igjen, du spenner ikke på deg skiene selv om det kan være mer effektivt enn f.eks. å løpe. Om du liker å løpe men missliker skigåing så velger du selvfølgelig det første - er trivselen og hva du liker selv som bør styre hva du starter med. Så glem faglig prat og hva som skal være mest effektivt, aktiviser deg heller direkte med noe du liker og har lidenskap for og lyst til.

Skrevet

Bakkeintervall..

Anonymous poster hash: 2b821...0e3

Skrevet

jeg trener allerede tung styrke 4 dager i uka. har også to bikkjer så jeg er jo ute på tur tre ganger daglig:) har også en relativt aktiv jobb. så en stillesitter er jeg ikke. jeg liker vel igrunn best å løpe men da helst i intervaller fordi det orker jeg uten å svime av. blir gør sliten av det og føler meg veldig bra etterpå. men er det da eventuelle intervall "program" som er bedre enn andre?

skal også sies at jeg hater og vente, så kjører gjerne to muskelgrupper på likt i sirkel på trening, noe som også holder pulsen relativt høyt oppe under hele økta.. om det har noe å si da..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...