Gå til innhold

HJELP! Krise på vekta i dag!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ned 3-5 kilo i en vei. Problemet er at jeg klarer ikke slutte med sjokoladen etter jula. Hva gjør jeg?

Har dere noen enkle og gode tips?

Anonymous poster hash: 00e23...b27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må slutte med sjokoladen.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja det må jeg!! Men hvordan klarer jeg det? Det er så lett å si at man bare skal slutte. Men jeg har rett og slett blitt avhengig. Når suget kommer over meg, tenker jeg ikke klart lengre. Men står å trykker i meg n sjokolade :(

Anonymous poster hash: 825b5...78c
AnonymBruker
Skrevet

Du bør slutte med sjokoladen, men det er mindre kalorier inn enn du forbrenner som gjør at du går ned i vekt. Dette kommer ann på høyde, alder, vekt. Det er mulig å spise sjokolade selv om du skal ned i vekt, det gjelder bare å begrense seg.

Anonymous poster hash: a27b0...77e
Skrevet

Ett alternativ til sjokolade, er kakao laget på kakaopulver og søtet med honning.

Det smaker sjokolade, men er ikke like kaloririkt.

Evt. kan du lage " sjokoladeis" av frossne bananbiter og kakaopulver, som du kjører i en blender. (Det funker med varm banan også, men da blir det ikke "is".)

Ellers er det nok viljen det går på. Du må selv klare å velge noe annet enn sjokolade når du har lyst på "noe".

Det greieste er å passe på at du spiser nok, og ikke blir kjempesulten og trykker i deg sjokolade for å dekke sultbehovet. I tillegg til at du må slutte å kjøpe sjokolade.

• Liker 1
Skrevet

Bevege deg/trene. Spise kalorifattig mat.

Skrevet

3 dager er det du trenger! Pin deg igjennom disse dagene og søtsuget vil være borte. Sett at du kutter vekk alt av sukker selvfølgelig. Ja, det blir noen harde dager framover men det er jo bare 3. :)

Gjest Runforit
Skrevet

Spis skikkelig mat så du får et stabilt blodsukker.

Eller jogg en mil hver dag. En mil brenner ca. 500+ kcal og da kan du spise en plate med sjokolade hver dag :P

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp sjokolade, ikke ha det i hus. Problem solved

Anonymous poster hash: 3b6f2...882
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet godt hvor vanskelig det er for en sjokoman å la sjokoladen være. De her som sier "kutt sjokoladen" og tror at det er enkelt, vet kanskje ikke hvordan det er å være avhengig. For det kan sammenlignes med å slutte å røyke o.l, så avhengig blir man. Har en kammerat som er avhengig av cola, etter et halvt års jobbing er han enda ikke helt fri fra det.

Jeg vil råde deg til å unne deg gradvis mindre dag for dag. Hvis du vanligvis spiser 100 gr sjokolade hver dag, så kan du, neste gang du kjøper, prøve å spise 80 gr....og si til deg selv at denne uken er det kun det som er lov. Neste uke 70, deretter 60 osv....og til slutt klarer du kutte helt, men unn deg selv en dag i uken der det er lov å skeie ut, feks fredag el lørdag.

Jeg har hatt det som deg, og jeg fant også erstattere nokså fort som hjalp meg til å kutte sjokoladen. Kakao er nevnt og i stedet for å lage den på honning, kan du bruke flytende natreen. Ingen kalorier, bortsett fra kakaopulveret og melken. Fint lite og stiller søtsuget.

En annen ting - mest sannsynlig er blodsukkeret ditt litt på tur. Prøv å hode deg jevnt mett ved å spise mye proteiner, da synker søtsuget. Spis skyr, yoplait 0%, mye kylling, rent kjøtt, fisk osv. Kutt ned på karbiser,som trigger søtsuget. Lettbrus kan og trigge søtsuget, drikk heller Olden med eple/pæresmak, det gir følelsen av å fdrikke brus :)

Jeg håper og tror du klarer dette om du bare vil. Vilje av stål er viktig, og da ser du også resultater. jeg var avhengig av sjokolade i årevis, kunne stappe innpå en 200grams plate daglig, og tro meg, vekten den gikk opp, Da jeg stoppet på 100 kg, fikk jeg sammenbrudd og bestemte meg at NÅ må jeg gjøre noe.

Og jeg begynte slik jeg sa her - nedtrappingf og erstatninger.

det finnes også sukkerfri sjokolade (sjokoladeprinsen o.l) som du kan kjøpe, dyrt men gjør nytten sin.

Lykke til. Hilsen meg som gikk fra 100 til 70 kg på 5 mndr ;) det ER mulig!!

Anonymous poster hash: 4feb0...7a0
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ps, litt mer fra meg her over: ikke handle mat når du er sulten. ikke ha sjokolade i hus med mindre det er helg ;)

Gjest Smileysun
Skrevet (endret)

Ikke handle inn sjokoladen for da er den ikke tilgjengelig når søthungeren kommer over deg.

Ikke handle når du er sulten, vent til du er mett.

Om du får lyst på noe godt, gå en tur eller finn på noe annet som gjør at fristelsen går over. Det pleier å gå over etter ca en halv time, time her iallefall.

Endret av Smileysun
AnonymBruker
Skrevet

Spis skikkelig mat så du får et stabilt blodsukker.

Eller jogg en mil hver dag. En mil brenner ca. 500+ kcal og da kan du spise en plate med sjokolade hver dag :P

Dette!

Jeg har spist 200-400 gram hver dag i flere år. Og veide jo da nokså mye.

Jeg har jo prøvd alle mulige lettvinte løsninger som kurer og dietter for å gå ned, fungerer helt fint men går opp igjen alt og mer til etter kort tid. Dessuten er suget etter sjokolade der KONSTANT!

Jeg hadde omtrent gitt opp da jeg meldte meg inn på et treningssenter og fikk hjelp av ei som jobbet det (kostholdsveileder eller noe?) og hun lagde en plan over hva jeg kunne spise. Ikke dietter, men mer flere forslag til alternative måltider. Og det var jo mye mat! Har aldri spist så mye mat før. Og første tiden så synes jeg at jeg spiste hele tiden. Men søtsuget jeg hadde og den evige godteriorgien jeg hadde på kvelden ble bort, jeg hadde for første gang i mitt liv ikke lyst til og stappe i meg alt mulig annet enn mat, og det var utrolig lett og slutte å fråtse godteri. Så nå spiser jeg det kun i helga. Men jeg går ned sakte, og på veien har jeg et kosthold som jeg virkelig kan leve med.

MEN hvis jeg da et par dager skal noe spesielt og da "glemmer" litt og spise så går det ikke mer enn et par dager før søtsuget er der igjen for fullt.. Så for meg har dette alt med hvor mye jeg får i meg av mat.

Anonymous poster hash: 322c6...e0a

AnonymBruker
Skrevet

Spiser man riktig og klokt, kan man spise MYE mat og i tillegg unne seg sjokolade. Jeg er for tiden på et kosthold der jeg spiser veldig mye protein, lite karbs og litt fett. Får i meg grønnsaker og noe frukt, men lite av sistnevnte. Jeg spiser også ca en halv 200grs sjokoladeplate daglig, koser meg glugg med den. :)

Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det, har selv vært avhengig av sjokolade og vet at det ikke bare er å kutte ut på dagen. Det som hjalp meg var, som andre har sagt, å trappe ned. Deretter kuttet jeg ut sjokolade helt. Hvis jeg tar en bit sjokolade nå kommer jeg til å ta hele skåla, så da må jeg bare være streng med meg selv og la være :) vil nok en vakker dag kanskje kunne være tilfredsstilt med en bit, men kjenner på meg at jeg ikke er der enda :)

Skal sies at når er ute av den onde sirkelen og har kuttet ut sjokolade hardu ikke lyst på det heller :D nå craver jeg kun frukt og gjærbakst :P

Skrevet (endret)

Tren hardt så gjør det ikke noe med sjokolade av og til. Jeg elsker sjokolade og er litt avhengig av det. Har spist siden jeg var bitteliten. Uansett har jeg ikke noe tegn til fett. Jeg er muskuløs og har sixpackmage selv om jeg spiser sjokolade. Alle kan være slanke og sexy selv om de spiser masse sjokolade, så lenge de trener hardt og lar kroppen forbrenne fettet. Ikke spis mye feit mat. Sjokolade er bedre enn feit mat uansett ;)

Endret av Tissefant
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet godt hvor vanskelig det er for en sjokoman å la sjokoladen være. De her som sier "kutt sjokoladen" og tror at det er enkelt, vet kanskje ikke hvordan det er å være avhengig.

Jo det vet vi og du gir jo akkurat samme råd som resten - at en vilje av stål er viktig.

Det å kutte sjokoladen ER eneste måte, det er hardt i starten og bedre etterhvert. Sukker er vanvittig avhengighetsskapende, hvilket betyr at det er vanskelig, men ikke mindre viktig å kutte det ut.

Det å benytte seg av kakao eller gradvis trappe ned er enklere for noen, men så lenge man inntar raffinert sukker på regelmessig basis, vil man ha behov for det.

Anonymous poster hash: 4c260...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å gå over til mørk sjokolade med 70 eller 85% kakao. Det er begrenset hvor mye du klarer å spise av den.

Forøvrig tror jeg sjokolade- og godteriavhengighet kun er psykisk og ikke fysisk som avhengighet av nikotin og koffein ofte er.

Anonymous poster hash: aa007...195
Skrevet (endret)

Spiser man riktig og klokt, kan man spise MYE mat og i tillegg unne seg sjokolade. Jeg er for tiden på et kosthold der jeg spiser veldig mye protein, lite karbs og litt fett. Får i meg grønnsaker og noe frukt, men lite av sistnevnte. Jeg spiser også ca en halv 200grs sjokoladeplate daglig, koser meg glugg med den. :)

Hvis du spiser en svær sjokolade hver dag så har jo ikke kostholdet ditt lite karber og lite fett... Endret av miyazaki
  • Liker 3
Skrevet

Prøv å gå over til mørk sjokolade med 70 eller 85% kakao. Det er begrenset hvor mye du klarer å spise av den.

Forøvrig tror jeg sjokolade- og godteriavhengighet kun er psykisk og ikke fysisk som avhengighet av nikotin og koffein ofte er.

Anonymous poster hash: aa007...195

Det siste der er jo velkjent fakta :) kroppen har ikke behov for sukker men det gir en god følelse og hodet vil ha mer sukkerrus..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...